Eurogamer.se

Recension: Battlefield 4

Slagfältet når den nya konsolgenerationen

När en ny konsol släpps blir det oftast actionspelen med hög budget som ska visa vad hårdvaran går för. Call of Duty: Ghost (8/10) imponerade inte fullt ut på grund av texturer som inte direkt andades hög upplösning, trots 1080p (1920x1080), men å andra sidan kombinerades detta med en mycket hög bilduppdateringsfrekvens (60 FPS). Battlefield 4 använder sig av samma höga uppdatering, men till en uppskalad upplösning på 900p (1600x900). Där ser dock texturerna betydligt bättre ut, så det är en jämn match rent grafiskt mellan det svenska och det amerikanska stålet.

1

Välkommen till den nya generationen!

Där det inte är någon match mellan dem är i kampanjen. Battlefield 3 (9/10) hyllades av vår recensent, men dess kampanj är inget annat än en styggelse som jag vägrade att spela genom en gång till bara för att ta några troféer till. Nej, jag ägnade all tid åt flerspelarläget istället. I fyran är saker och ting lite bättre, men det är nog få spel som skulle kunna bräcka dess uselhet.

"Jag som är gravt handikappad gällande flygplan och helikoptrar älskar att det numera finns en träningsbana som jag alltid kan koppla upp mig mot för att träna med just dessa fordon. Tidigare har jag fått göra det samtidigt som motståndare tar upp sina raketgevär och konkurrerar på allvar med fysiska objekt om vad som ska ta kål på mig under de första tio sekunderna."

En stor del av irritationen från min sida är att de utlovade valen är en ren och skär lögn, för det korrekta skulle vara valet. En gång får du välja, och det med all tid i världen samtidigt som det är lika svart och vitt som en show med värden Lennart Hylander. Den enda anledningen till att faktiskt spela kampanjen är att du numera samlar på dig erfarenhetspoäng som du kan använda dig av att köpa loss diverse saker i flerspelarläget. En något komisk observation är dock att de sedvanliga filmsekvenserna faktiskt ser fulare ut än själva grafiken inne i spelandet. Om det är kudos för grafikmotorn Frostbite 3 eller ett taskigt konverteringsjobb låter jag vara upp till dig som läsare att avgöra.

Fler spelare i flerspelarläget

Nej, det är ingen hemlighet att Battlefield 4 är gjort för att faktiskt kriga med och mot dina vänner. Men inte ens där kommer allt att vara helt fantastiskt, även om det har gjort en rad stora förbättringar i jämförelse med trean. Det har även lagts till en del ogenomtänkta saker samtidigt som buggarna är brutala. Hej och välkommen till den nya konsolgenerationen.

Det första som får mig att bli överlycklig är att du numera kan markera fienderna med en bättre placerad knapp än tidigare. Att trycka på select har alltid varit en mardröm eftersom det är svårt att göra det utan att du måste ompositionera ditt handgrepp, så nu lär jag och alla andra få betydligt mer hjälp för att lyckas hitta de fega camparna som ligger och hånglar med någon buske på hög höjd.

En till trevlig förändring är att jag nu kan se ur en persons synvinkel innan jag väljer att återskapas, just för att undvika de där momenten då jag dör efter någon enstaka hundradel på grund av att personen springer ute på öppet fält och tror att hen är Neo från Matrix-filmerna och kan ducka för alla femtioelva kulor som skjuts. DICE har också lagt till en indikator genom ett rött filter i vyn som tydligt visar att det kanske inte är den smartaste idén att hoppa in just där.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!