Recension: Rocksmith 2014

Ubisoft är med på noterna

Jag har aldrig kunnat spela gitarr, men jag har länge velat lära mig. Visst fanns ett intresse av att bemästra sexsträngaren redan när jag tog mina första ackord i grundskolan, men det var inte förrän Guitar Hero dök upp som jag blev riktigt sugen på att lära mig.

För även om jag alltid uppskattat att lyssna på gitarriffen i klassiska rockdängor var det först när jag själv fick vara med och spela dessa - om än på ett väldigt förenklat sätt - som jag verkligen förstod storheten. Jag kände mig hur cool som helst när jag stod iklädd enbart kalsonger och strumpor framför teven hållandes i en gitarrliknande plastleksak och blev hyllad som en gud av den jublande publiken på andra sidan skärmen - alla som upplevt samma sak vet vilken kick man kan få av dessa musikspel.

Men att spela gitarr på riktigt skiljer sig häpnadsväckande nog en hel del från i Guitar Hero, och om du tyckte att det tog för lång tid att lära sig spela på högsta nivån i det spelet är Rocksmith 2014 garanterat inte för dig. I detta spel, eller verktyg som jag hellre vill kalla det, är tanken att lära sig spela riktig gitarr och kanske en dag få motsvarande kick som i Guitar Hero, fast på riktigt med en mindre plastig gitarr inför en verklig publik - förhoppningsvis klädd i något mera passande än enbart underkläderna.

Min upplevelse med Rocksmith 2014 börjar bra efter att jag kopplat in min sambos gitarr i Xboxen med hjälp av en specialkabel som följer med spelet, och när jag stämt gitarren med hjälp av att följa instruktionerna på skärmen är jag snart igång och spelar min första låt som blir R U Mine av Arctic Monkeys. Det går oväntat bra och jag missar enbart några få plinkningar, men det tar inte många sekunder förrän jag inser att någonting inte stämmer. Hela låten spelas på bara två strängar och väldigt få noter, och det blir snart uppenbart att jag bara får spela ett litet fragment av alla de noter som hela gitarrslingan egentligen innehåller, någonstans runt 15 procent.

Efter att ha spelat låten om och om igen låser jag upp allt fler noter. För att hårdträna på låtens riff använder jag spelets ultrarapidläge upprepade gånger, men får ordentliga problem redan när cirka 70 procent av alla noter visas eftersom jag då måste bemästra tekniker som hammer-ons och pull-offs. När det blir ännu svårare efter att jag stolt lyckas spika dessa tekniker inser jag ganska snart vad jag gett mig in i - ett musikspel som är så vansinnigt svårt att om det varit ett actionrollspel skulle det få Dark Souls att se ut som ett riktigt nybörjarlir.

När jag övat i över en timme på en och samma låt och fortfarande har väldigt många timmar kvar innan jag kommer att kunna spela den felfritt är det som att gå in i en vägg när jag provar en annan låt, och inser att R U Mine förmodligen är en av de nybörjarvänligaste styckena bland Rocksmith 2014:s nästan 60 låtar. Men tanken är givetvis inte att det ska vara enkelt då spelet är utformat för att du ska lära dig spela riktig gitarr och lär ut detta på ett kul och underhållande sätt. Och även om den tilltänkta målgruppen känns som de som redan tagit en rad gitarrlektioner och kan spela hyfsat bra, har jag ändå roligt när jag kastas direkt in i klassiska rocklåtar i ett så tidigt nybörjarstadie som jag själv befinner mig i.