Recension: Professor Layton and the Azran Legacy

Karl för sin hatt

Det har knappt gått ett år sedan sist vi fick leka detektiv tillsammans med den charmigaste professorn av dem alla i Professor Layton and the Miracle Mask (9/10), men redan nu är Hershel Layton tillbaka med en ny digital knep och knåp-bok till 3DS (och 2DS). Förra årets pusseläventyr med denna hattprydde man var enligt mig det bästa hittills och jag imponerades av att konceptet höll än, trots det stora antalet Layton-spel som släppts. Men håller serien för även ett sjätte äventyr på så kort tid?

I Professor Layton and the Azran Legacy bjuds vi inte på särskilt mycket nytt. Vi får mer eller mindre återse exakt samma berättartekniker, pusselmekaniker och spelmotor som tidigare. Tycker du att det är ologiskt att berättandet ständigt avbryts av att personer du möter längs vägen vill ha hjälp med helt orelaterade pussel, där du tvingas sortera tändstickor eller hälla över vätskor mellan olika bägare för att ta dig vidare, kommer du med andra ord att bli besviken även denna gång. Kreativiteten och nytänkandet i årets upplaga är dessvärre lägre än någonsin, och bortsett från ett fåtal nya funktioner, som den tråkigaste Streetpass-integrationen jag sett i något spel (tänk dig finn-fem-fel men där du har en hel bok att leta i istället för en enkel bild), är det mesta variationer på saker vi redan sett.

Men varför laga någonting som inte är trasigt? Trots bristande ambitioner om att göra någonting nytt har jag fortfarande roligt och mysigt när jag får följa Laytons sällskap genom undersköna miljöer i deras äventyrliga resa runt olika delar av världen där de träffar lika färgglada karaktärer som tidigare. Och även om det mesta i pusselväg påminner mycket om vad vi sett tidigare är knåpen fortfarande otroligt smart utformade och beroendeframkallande att lösa, och minispelen lika underhållande som vanligt.

Tyvärr blir berättelsen om den lilla flickan som legat nedfryst i flera millenier och vaknar till liv mitt framför näsan på Layton aldrig lika spännande som de fantastiska mysterierna i de tidigare spelen. Trots att flickan är nyckeln till en av de största hemligheterna någonsin och spelet ett flertal gånger knyter an till tidigare delar av serien på ett snyggt sätt, rycks jag inte med på samma sätt i den långsamma handlingen som tidigare. Detta kan till stor del ha att göra med det lite öppnare historieberättandet - efter ett par timmar får du nämligen själv vara med och påverka i vilken ordning händelserna i spelet ska utspelas. Detta får tyvärr historien att tappa fokus och sidospåren är alldeles för svaga och ointressanta för att hålla mig fängslad. Att jag aldrig riktigt blir lika hänförd av spelets vackra miljöer som jag blev av varje bildruta i min charmiga, cirkusosande favoritstad Monte d'Or i föregångaren påverkar naturligtvis också mitt engagemang negativt.

Jag har också lite svårt för att Level 5 lagt in så många actionsekvenser i spelet. Dessa bjuder onekligen på en intressant tempoväxling och de håller hyfsat hög kvalité, men jag hade nog haft minst lika trevligt med titeln helt utan dessa sekvenser. I mitt huvud är nämligen Layton som bäst när det är en lugn och trevlig pusselbok som jag kan slappna av till - en bild som bitvis förstörs av dessa halvstressiga actionmoment titt som tätt.

Trots min negativa klang genom hela recensionen är Professor Layton and the Azran Legacy fortfarande ett riktigt bra spel, det överträffar bara inte föregångarna på samma sätt som The Miracle Mask gjorde i fjol. Är Layton-serien din kopp te får du precis vad du kan förvänta dig - ett otroligt charmigt äventyr med lagom mycket knep och knåp mellan allt äventyrande. På frågan om serien håller för denna sjätte del är svaret alltså ja, men om utvecklarna skulle få för sig att göra ytterligare ett Layton-spel får de allt vrida upp kreativiteten väldigt många snäpp för att behålla mitt intresse.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Professor Layton and the Azran Legacy Kristoffer Nyrén Karl för sin hatt 2013-11-21T18:05:00+01:00 7 10