Eurogamer.se

Så lurar spelföretagen dig

Trasiga och dåliga spel. Redaktionschef Robin raljerar över vilka knep spelföretagen tar till för att du ska köpa deras ofärdiga spel.

Det här är ett känsligt ämne. För vi som recenserar spel anförtror oss i princip alltid till spelföretagen för att få exemplar att recensera. Jag säger inte att recensenter anpassar sig efter vad företagen säger och jag vet ingen i Sverige som till exempel ändrat ett betyg baserat på vilka reklamer som finns på hemsidan eller i tidningen. Däremot finns det andra sätt att tvinga fram bra betyg.

Och det förstör för dig som spelare.

Det är inte en nyhet att fler och fler storspel släpps i ofärdigt skick. Battlefield 4 gick knappt att spela första veckorna och i Assassin's Creed Unity förvandlades människorna till skelett. Lika ofta vill företagen att vi inte ska veta hur dåliga deras spel är - det två år gamla Alien: Colonial Marines såg fantastiskt ut på förhand men var i själva verket en trasig röra. Spelet skickades ut sent till recensenterna och ingen recension fick publiceras förrän samma dag som spelet släpptes. Företaget ville inte att du som spelare skulle veta hur dåligt det var på förhand.

Lika ofta vill företagen att vi inte ska veta hur dåliga deras spel är - det två år gamla Alien: Colonial Marines såg fantastiskt ut på förhand men var i själva verket en trasig röra.

Jag säger inte att det alltid är så medvetet, eller att Sega i det här fallet ville ljuga. De kan helt enkelt ha varit så pass ignoranta att de trodde på spelet och bara råkade sätta embargo (villkoren för när en recension får dyka upp) samma dag som spelet släpptes i butikerna. Med tanke på att de i efterhand blev anmälda för felaktig marknadsföring låter det dock tveksamt.

as

Assassin's Creed Unity var en trasig sörja vid releasen.

På samma sätt är det inte säkert att Sony medvetet skickade ut koder till The Order: 1886 sent eftersom de visste att spelet, som på förhand hajpats något otroligt, inte alls lyckas leva upp till förväntningarna. Men mer ofta än sällan hänger det ihop - trasiga eller dåliga spel skickas ut sent till oss som ska berätta för dig om det är värt att lägga dina surt förvärvade pengar på det eller inte. För i grund och botten handlar det om pengar.

Och du kan också säga ifrån.

Det finns tre lösningar till det här problemet. En för varje kugghjul i mekaniken. Spelföretagen måste sluta försöka lura oss spelare och ett enkelt sätt är att skicka ut recensionsexemplar tidigare - så att vi recensenter kan göra ett professionellt jobb istället för att försöka samla ihop intryck på en halv dag. Vi speljournalister måste börja säga ifrån och inte acceptera att åka till London för att testa det senaste Call of Duty under otroligt kontrollerade former. Det är under sådana förhållanden helt omöjligt att se hur spelet faktiskt funkar för dig som spelar - hemma i din soffa. Och framförallt så måste vi som konsumenter, och spelare, börja säga ifrån med våra pengar. Sluta förhandsboka - tro inte på hypen och på de vackra förrenderade videoklippen utan vänta en dag eller två istället.

Vi får inte göra det värt att lura oss spelare: Det här är ett gemensamt ansvar och otroligt viktigt för branschen. Vi måste visa att vi vill ha kvalitet.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!