Eurogamer.se

Playstation 4 - Den ihåliga framgångssagan

Den supertrevliga och bästsäljande spelkonsolen som egentligen bara saknar en sak.

Playstation 4 är den snabbast säljande spelkonsolen i världshistorien vilket inte är särskilt konstigt. Det är ju trots allt en fantastisk apparat, med hårdvara som lämpar sig ypperligt för de nu mer krävande spelen, TV-tittande på både Netflix och Youtube samt inspelning av dina spelupplevelser med den trevliga funktionen Shareplay. Sist men inte minst får du numer också en Playstation-upplevelse som erbjuder förträfflig ergonomi i och med den förtjusande Dualshock 4. Allt serverat via det hypersnabba gränssnittet som är en ren fröjd att använda - att växla mellan olika programvaror görs i en ögonblinkning på Sonys fjärde spelkonsol. Men vänta, du får mer!

Eller?

Det svårt att släppa tanken på att allt kanske ändå inte bara är guld och gröna skogar för den på pappret så kompetenta maskinen. Låt oss börja med att ta en titt på några av de exklusiva spel som släppts hittills:

5

Infamous: Second Son är min personliga favorit av de exklusiva titlarna hittills. Visst, storyn var värdelös och staden lika befolkad som en ekande kakburk men tredje Infamous-delen var faktiskt stundtals riktigt rolig att spela. Spelet hade ett jäkligt behagligt tempo och eftersom Suckerpunchs version av Seattle inte var jättestor så behövde vi heller inte sjukskriva oss från jobbet för att hinna utforska den.

1

The Order: 1886 är det senaste exemplet och samtidigt den mest populära slagpåsen hittills av Sonys exklusiva titlar. Ett spel som doftade lika mycket kvalitet som en italiensk pizzeria-bakgård. Tyvärr lyckades inte suverän grafik och höga produktionsvärlden rädda The Order: 1886 som var så mediokert att delar av spelvärlden dog av kollektiv uttråkning.

2

Killzone Shadowfall var ingen dålig förstapersonsskjutare men det var heller ingen jättebra. Visst såg det fint ut och bjöd på ljuseffekter och annat vi aldrig hade sett på Playstation 3. Men spelandet kändes, bortsett från gammalmodigt och traditionellt, rent av frustrerande på sina håll.

Även om vissa av spelen trots allt är fullt spelbara så bjuder inget på den där "wow"-känslan som åtminstone undertecknad hoppades på inför lanseringen.

3

För att visa att Playstation 4 skulle vara mer än bara action presenterade konsolsens chefsarkitekt Mark Cerny upp ett nytt mer familjevänligt äventyrspel. Dessvärre kändes Knack liksom Killzone som något av ett teknikdemo. I Knacks fall handlade uppvisningen om hur många partiklar som kunde vistas på skärmen samtidigt. Dessvärre var spelet lika enformigt som att lyssna på en högläsning av telefonkatalogen. Det vill säga för de få, som i kanon, gäspade käkarna ur led fram till spelets slut.

4

Driveclub, det läckra bilspelet som dessutom skulle komma gratis för alla plusmedlemmar på Playstation 4:as releasedag. 1 år senare släpptes ett fortfarande trasigt spel som i princip ingen ville ha. Det sägs vara bättre nu men frågan är om det inte är för sent?

Inte den mest imponerande listan som skådats. Även om vissa av spelen trots allt är fullt spelbara så bjuder inget på den där "wow"-känslan som åtminstone undertecknad hoppades på inför lanseringen. Det skall givetvis sägas att Playstation 3 hade liknande bekymmer under sina första tid, men samtidigt lovade dess titlar heller inte lika mycket på förhand. Även andra konsoler som Xbox 360 och nu senast, Xbox One, bjöd väl inte direkt heller på de mest gastkramande spelupplevelserna vi sett, i samband med sina respektive lanseringar. Men jag inbillar mig ändå att antalet flopptitlar är betydligt fler hos Playstation 4. Inte minst med tanke på ambitionsnivån hos dessa.

Jag hoppas verkligen inte Sony med sin sanslösa hårdvaruförsäljning nickar till av mättnadskänsla

Att säga något i stil med att "Playstation 4 är körd" vore givetvis den största osanningen sedan Bill Clintons dagar, men dess framgångar är fortfarande lite skrämmande. Jag hoppas verkligen inte Sony med sin sanslösa hårdvaruförsäljning nickar till av mättnadskänsla, vilket sin tur påverkar planerna för deras egna spelstudior. För vad vore egentligen Playstation utan de där nya bekantskaperna vi fått stifta genom alla dessa år. Som när vi för första gången skrev om grekiska mytologin som Kratos, sköt dubbelpipigt som Lara Croft, sprang rakt in i TV-rutan som Crash, besteg skyskrapehöga bossar i Shadow of The Colossus, strök oss fram i Shadow Moses som Solid Snake eller kastade oss ut från rasande byggnader som den övercharmige Nathan "Indiana" Drake? Bloodborne hägrar visserligen runt hörnet, men lär portas och därför inte bli en av de där upplevelserna som bara går att hitta hos Playstation. Samma sak gäller för nästa del av Metal Gear Solid som kommer finnas tillgänglig på både Xbox One och PC. Samtidigt nås vi dessutom av nyheten att fjärde delen av Uncharted är uppskjuten till 2016.

Jag är inte besviken på Playstation 4, jag är bara en smula oroad. Framförallt vägrar jag finna mig i att aldrig mer få uppleva det där första mötet med någonting helt fantastiskt som Playstation så många gånger förut låtit mig göra. Så Sony, slumra inte till nu!

Kommentarer (11)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!