Eurogamer.se

Förtitt: Alwa's Awakening

Under ett besök på Retrospelsmässan i Göteborg fick vi chansen att klämma på svenskutvecklade Alwa's Awakening.

Retrorenässansen är här, det har vi skrivit om förr. När det gamla är hett och begränsningar det alla suktar över, då kommer kreativiteten till sin rätt och skapar fantastiska upplevelser inom ramarna för den teknik som närmar sig medelålderskrisen.

Ett perfekt exempel på detta är svenskutvecklade Alwa's Awakening, skapat av vännerna Kevin Andersson, Mikael Forslind, Alexander Berggren och Robert Kreese. Något de delar, och som märks i det demo vi fick testa på under Retrospelsmässan 2015, är passionen för spel och tight gameplay.

1

Alwa's Awakening utspelas i värld långt bortom vår egen. Namnet Alwa är inte bara en del av spelets titel utan även skådeplatsen för äventyret där det gamla möter nytt. Huvudkaraktären Zoe, en helt vanlig tjej med passion för spel, slumrar till en kväll framför sin teve när hon avnjuter ett av sina favoritspel. När hon vaknar är allt upp och ner och inser snabbt att något har hänt - det gamla vanliga vardagsrummet har bytts ut mot en fantasivärld. Zoe har sugits in i spelet.

Mitt första intryck av Alwa's Awakening är att det är oerhört svårt. Precis som på den tiden när Nintendo Entertainment System var det hetaste du kunde spendera dina surt förvärvade slantar på, är spelet som Göteborgsgänget skapat en utmaning som får svetten att pärlas i pannan. Här gäller det att ha tungan rätt i mun, precisera varje hopp och ducka på rätt ställe. Med fyra liv i arsenalen finns det inte mycket utrymme för misstag vilket också är riktigt uppfriskande. Vem minns inte de långa nätterna tillsammans med Mario och Svampriket där plattformsspel var synonymt med trial and error och smygande framsteg?

Demot jag får testa på äger rum i en slottsruin där mitt enda klara mål är att ta mig framåt. Allt annat är sekundärt och när inte zombier gör livet surt för mig så finns eldspottande statyer som mer än gärna vill ta kål på mig. Till min hjälp har jag i handen en NES-kontroll som inte bara är ljuvligt enkel med sitt styrkors och två knappar utan även ett förhöjande element i min kamp mot alla pixliga otyg.

2

Så långt är allt väl. Mikael Forslind, som guidar mig under min 15 minuter långa session, berättar att spelet först designades för att faktiskt fungera på en NES-kassett. Men då utvecklingsprocessen var alltför komplicerad till Nintendos nu sedan länge pensionerade farfar så bytte man till grafikmotorn Unity. Samma regler gäller dock fortfarande - det grafiska och tekniska får inte vara mer komplext än vad en maskin från 8-bitseran faktiskt kan klara av.

För att klara av de pussel som Alwa's Awakening till stor del bygger på, har jag till min hjälp en korg fylld av trollstavar med praktiska funktioner. En stav kan framkalla eldklot, en annan block, samt en tredje bubblor. Eldkloten är perfekta för att dräpa fiender på avstånd, bubblorna hjälper mig att nå plattformar som jag inte kommer åt enbart genom att hoppa, och blocken agerar både som skydd och som stege. Både eldklotet och bubblorna kräver en viss mana. Här gäller det med andra att vara taktisk och sparsam. Manan fylls dock på eftersom men det är ändå bra att ha i åtanke ifall man som jag ofta hamnar i pressade situationer.

Och dessa finns det gott om. Jag finner mig sällan helt avslappnad tillsammans med Alwa's Awakening. Är det inte ett snedsteg från min egen sida som får stackars Zoe att falla ner i lava och ond bråd död så är det missriktade hopp rakt in i ett eldklot. Jag svär lätt för mig själv, biter ihop och tar nya tag. Sen dör jag igen. Utmaningen är på topp och det märks tydligt att det är mina egna gamerskills som tappar greppet snarare än att det är kontrollen som motarbetar mig. Och det är så klart ett gott intryck av ett spel som vill ge den genuina känslan av NES. Samtidigt finns det, tack och lov, sparpunkter som är smart placerade runt om på banan. Dessa gömmer sig bakom dörrar markerade med stjärnor och när elden lyser i facklan i mitten av rummet behöver du inte oroa dig för att spela om tidigare passager.

Även musiken är av toppklass och soundtracket består av nyproducerad chipmusik signerad Robert Kreese. För den som tröttnat på bombastiska orkestrar à la AAA-titlar finns här alltså en hel del att hämta. Faktum är att musiken som ligger i bakgrunden är så trallvänlig att undertecknad fortfarande går och nynnar på den så här ett par dagar efter min session med spelet.

Med undantag för ett par irriterande buggar, som ändå är förlåtliga då spelet befinner sig i alfa-fas, är Alwa's Awakening så här på förhand en genuin och härligt retrodrypande upplevelse. Med bra nivå på utmaningarna och spännande pussel kan detta bli något som sticker ut bland de indiespel som tagit en sväng bakåt i tiden. Det finns än så länge inget spikat releasedatum men vi på Eurogamer Sverige lovar att hålla ögonen öppna. Det här lär bli något alldeles extra.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!