Recension: Farming Simulator 15

Fram med traktorn, för nu är det skördedags.

Det var med skräckblandad förtjusning som jag knappade in recensionskoden till Farming Simulator 15 förra veckan. Som en av Europas bästsäljande serier måste det ju finnas nånting i det här spelet för alla tänkte jag, och så även för mig. Samtidigt fanns det något kittlande i att för första gången spela serien som kickstartade igång hela simulatorfadäsen, för att inte tala om löftet om hysteriskt komiska situationer som spel av den här typen bjuder in till.

Jag vet inte vad jag är mest besviken på: mig själv, eller Farming Simulator 15.

Antagligen är det hela mitt fel. Visst, jag älskar den tidsbelönande lunken i spel som Animal Crossing och Harvest Moon och visst, jag kan väl skapligt mycket om lantbruk, men att förvänta mig att få ut något lättsamt och underhållande ur det här spelet var nog bara naivt. Farming Simulator 15 är det mest färglösa spelet jag någonsin spelat, men trots att det var outhärdligt tråkigt att spela fann jag mig själv önska att jag kunde gilla det mycket mer än vad jag gjorde.

1

Jag vill vara tydlig med att påpeka att Farming Simulator 15 inte är ett dåligt spel. Eller snarare: jag vet inte om det är ett dåligt spel. Som nybörjare till hela den här genren känns varje spelmekanik rätt främmande och ovan, och en väldigt stor del av vad spelet försökte förklara för mig kändes som rena grekiskan. Att jag hade problem med spelet kan alltså lika gärna bero på min egen ofärdighet och dålig kommunikation i spelet som att spelet är trasigt. Visst, kanske vore det lämpligare om den här recensionen skrevs av någon som är bekant med spelserien för att undvika den här förvirringen, men samtidigt tycker jag det finns något väldigt relevant i att dokumentera upplevelserna och intrycken jag fick av mina första stapplande steg i genren. När nu Farming Simulator för första gången släpps till de nya konsolerna (vilket för övrigt var den plattform jag spelade spelet på) kommer många nya spelare att komma i kontakt med serien för första gången, och många kommer säkert undra om det här spelet är för dem. Även om jag inte kan tala för alla dessa spelare så känner jag mig rätt säker på en sak, i alla fall: nej, det här spelet är inte nybörjarvänligt för fem öre.

Men okej, vi börjar från början. Farming Simulator 15 är, som namnet säger, en simulation av livet som bonde. Du börjar med ett gäng traktorer, åkrar och en skördetröska och en liten summa pengar. Det är helt upp till dig att välja vilken din huvudsakliga inkomstkälla kommer vara: antingen kan du helsatsa på jordbruk, bara köra på djuruppfödning eller helhjärtat köra på skogsbruk. Eller en kombination av alla tre, givetvis. Det här förmedlar spelet bra, både genom tutorials som kan nås genom spelets huvudmeny och med en speciell guidningsrunda som spelare kan få när de börjar ett nytt karriärläge. Men trots detta, och trots att det finns små frågeteckenikoner utspridda över spelkartan som berättar lite om spelets struktur och vad vissa byggnader gör och så vidare, så finns det fortfarande ett grovt kommunikationsproblem i Farming Simulator 15.

2

Det finns så mycket som aldrig förklaras att man blir helt matt när man försöker sätta sig in i det. Jag måste spenderat minst en timme på Youtube med att försöka komma underfund med vad tusan jag skulle göra för att bli bra på spelet. Karriärläget fick startas om tre gånger eftersom jag råkade försätta mig i konkurs (eller fattigdom, åtminstone) när jag gjorde ostrategiska val - val som spelet aldrig någonsin berättade kunde få digra konsekvenser. Ett exempel: första gången jag startade en karriär började jag med att skörda åkern och sedan ploga den, precis som spelet instruerat mig att göra. Nästa steg i processen visste jag skulle vara att gödsla åkern, så jag gick in i spelets affär och köpte en gödselvagn för min sista pengar. Men sen visade det sig att det inte var en gödselvagn man behövde utan en gödselspruta, och helt plötsligt stod jag där med en maskin som var helt värdelös med bara 2 dollar kvar på bankkontot. Eftersom jag nu fastnat i spelet kände jag att jag behövde köpa gödselsprutan för att kunna ta mig vidare, och sålde därför en av mina traktorer för att kunna ha råd med den. Men efter jag gödslat åkern hände ingenting. I två dagar och två nätter stod jag som värsta byfånen och väntade på att mina grödor skulle växa fram, men ingenting hände. Samtidigt såg jag min pengamätare ticka ner i en oroväckande snabb takt, eftersom jag betalade för underhållet av alla mina maskiner och lön till den NPC jag anställt för att gödsla åkern. Till slut fick jag slut på pengar, och då var det bara att börja om igen.

Situationer liknande den jag precis beskrev hände fyra gånger under mina timmar med Farming Simulator 15. Till slut fick jag reda på, via ett foruminlägg på Steam, att det smartaste sättet att börja sin karriär på var att sälja allt man ägde och köpa en svindyr skogavverkningsmaskin för pengarna, för att sedan bli rik på att fälla träd och sen köpa tillbaka alla traktorer och åkrar man ägde vid spelets början. Det faktum att det fanns en sådan lösning, och att spelet inte på något sätt berättade om det, fick mig att helt vilja sluta spelet och ta bort det från min hårddisk. För när jag som spelat spelet enligt de regler spelet satt upp för mig misslyckades totalt, medan de som gick emot strukturen fick hur mycket pengar som helst, så kändes spelet bara frustrerande och klantigt. Den totala avsaknaden av musik och andra ljud än de från dina motorer fick mig också till slut att bli helt galen. Jag menar, en bonde i verkligheten kan ju åtminstone lyssna på radio när hen jobbar, medan jag tvingades lyssna på det monotona oväsendet från mina traktorer i timmar när jag spelade. Visst, jag skulle kunna stängt av ljudet och lyssnat på en podcast eller nåt, men det är ju problematiskt när spel fordrar utomstående lösningar för att bli bra. Varför kunde inte studion köpa lite musiklicenser och skapa lite fejkade radiokanaler, liksom? Om nu simulationen ska gå så djupt som alla säger, varför inte gå djupare? Spelet som det är nu är tekniskt, mekaniskt och grått, och även om vissa spelare bevisligen vill ha det så så är vi nog många fler som tycker det är outhärdligt tråkigt.

3

Så är det mig själv jag är besviken på, eller är det spelet? Båda, faktiskt. Visst gick jag in med fel förväntningar, men spelets totala klåfingrighet i sin kommunikation var så påtaglig att hela spelet blev ospelbart för mig. Nej, Farming Simulator 15 är nog inget dåligt spel egentligen, men inte fan är det roligt att spela.