Recension: Hatred

Spelet som till och med får Grumpy-cat att se kramgo ut

Det är svårt att skriva en recension om Hatred utan att gå in på den reklamkampanj som fått så mycket uppmärksamhet. Trailern som kom tidigare skapade stor uppståndelse i den mening att den var avskyvärd och tänjde på gränserna för vad som var accepterat när det handlade om spelvåld. Destructive Creations beskrev själva spelet på samma sätt och såg den som en motpol till den politiska korrektheten och färggladheten i spel som tagit allt mer plats inom spelindustrin. Etik i spel och frågan om det fria ordet kom på tal där företagets CEO Jarosław Zieliński fick mängder av uppmuntrande mail från hängivna fans. Spelet blev till och med nedtaget från Steam under en period och även GOG.com utannonserade nyligen att de inte tänker sälja spelet. Spelet har sålt bra, men frågan är ifall de når ut med sitt budskap.

Hatred är en twin-stick shooter där du ser din sociopat ovanifrån. Spelets handling är väldigt simpel: Du är trött på människosläktet och vill utrota alla människor. Dör du så är det bara en bonus. Du springer runt och skjuter människor till höger och vänster, hittar lite poliser här och hittar lite maffia där. För att få upp hälsa så avrättar du helt enkelt halvdöda människor. Mer än så finns det egentligen inte i spelmekaniken. Skotten flyger och explosionerna dånar. Tråkigt är dock att karaktären känns långsam, rörelserna är jobbiga att styra och jag fastnar överallt.

Det som skulle stå ut var den grafiska stilen och den råa stämningen. Här misslyckas Destructive Creations fatalt. Den grafiska stilen är ett sömnpiller som gör spelet sämre istället för att sända ett egentligt budskap. Att förstöra spelupplevelsen genom jobbig kamera och grynig grafik gör bara att stämningen blir mer irriterad än obehaglig och då finns det bättre sätt att få fram sitt budskap på. Vid flertalet tillfällen upplevde jag frysningar av skärmen under olika lång tid, men inte ens då kändes det som om jag kunde urskilja ifall det var meningen eller ifall spelet faktiskt hade den typen av problem. Det är inget bra betyg.

Inte heller känner jag mig besvärad över att döda människor. Destructive Creations lyckas nämligen inte få dem att kännas tillräckligt levande. Det får en att börja undra vad de egentligen vill att man ska känna. Ska jag tycka det är roligt att spränga allt och alla eller vill de att jag ska känna obehag? Sanningen är att jag inte känner någonting. Allt känns tomt.

Jag gillade inte spelet alls. Det fanns ingen mening med det och ingen drivkraft som fick mig till att fortsätta. I slutänden så finns det så mycket bättre alternativ till spel som lyckas trycka in större variation och skapa en bättre helhet. Ta Hotline Miami till exempel: Där lyckas de konstigt nog föra fram sitt budskap utan att göra ett dåligt spel.

Recension: Hatred Robert Arveteg Spelet som till och med får Grumpy-cat att se kramgo ut 2015-06-06T10:00:00+02:00 3 5