Eurogamer.se

Såhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

Hela gänget har varit på plats under årets E3 med Microsoft som introducerade bakåtkompabilitet för Xbox One, Sony som (mot förmodan) hävde ur sig material från The Last Guardian och EA som golvade oss totalt med gameplay från Star Wars: Battlefront. Nytt det här året var Bethesdas presskonferens som bjöd på nytt gameplay och ett nära förestående lanseringsdatum för Fallout 4.

Härnäst är vi så framme vid E3 2015:s sista konferens och det är också någonting som är helt nytt för i år. I en tid där speldistributionstjänster som Steam och Origin tar mer och mer plats och där esporten ses av fler och fler tittare online har PC Gaming Show tagits fram för att fira våra kära PC-burkar som plattform. PC-spelarna inbjöds göra detta tillsammans med toppnamn inom PC-världen. Låt oss kika på vad sjutton showen gick ut på.

11

Sean i samtal med Sean Murray från Hello Games

Det hela börjar tråkigt nog med en försening på en timme, vilket såhär tidigt på morgonen känns som ett slag i ansiktet. Men vi som tittar får roa oss med ett PC-spelsquiz som drar igång på skärmen, komplett med svarsalternativ a, b, c och d. Från en positiv aspekt får jag ytterligare en timme Hotline Miami.

Sedan brakar det igång och det börjar med en glorifierande video av en PC-rigg som byggs ihop och ackompanjeras av klipp från olika speltitlar. Porr för PC-spelarna, utan tvekan. Ärade konferencieren Sean Day Plott träder därefter in på scen och värmer upp publiken innan han sätter sig ner i sin värdstol. Detta börjar likna en Late Night-show. Det pratas varmt om PC-undret och dess nuvarande gyllene era, men vi går snabbt vidare till showens första gäst.

John Gibson från Tripwire Interactive välkomnas in och det ska pratas Killing Floor 2 som ännu är ute på early access på Steam. Gibson meddelar att vissa saker ännu är långt ifrån klara med spelet, men poängterar också hur viktig spelarnas feedback har varit och fortsätter att vara. Vi får också en härligt brutal trailer med diverse monsterslakt och sköna vapen. Teknologin Nvidia FleX används av Killing Floor 2 och skapar en teknik för partikelsimulation. Detta gör underverk för de söndermanglade monstren, då deras inälvor trillar ut på högst underhållande sätt. Som Gibson själv sa: "The guts can flow down on top of the blood".

Med ytterligare ett ess i rockärmen avslöjar Gibson slutligen också ett nytt spel, med låten Run through the jungle av Creedence Clearwater Revival vrålandes i bakgrunden. Som gissat är det en titel med Vietnam-tema komplett med Viet Cong, helikoptrar med hajansikten och stora explosioner i djungeln. Det är Rising Storm 2 som har avtäckts, vars föregångare släpptes 2013 och utspelade sig under Andra världskriget.

Näst på tur är Chris Roberts som sänder från Roberts Space Industries i London. Förutom att nämna kommande Star Citizen lite kort får vi följa med bakom kulisserna där skådespelare pysslar med motion capture. Han tackar spelarna för stöd, feedback och den finansieringshjälp projektet har fått. Jag önskar vi fått se mycket, mycket mer, men även denna uppdatering är trevlig att få. Roberts lovas finnas på plats nästa år.

Richard Huddy titulerar sig Chief Gaming Scientist för AMD och ska prata tech. Vi kikar på nya grafikkort som inkluderar 3D-renderingar av R9 390 och R7 360. De går även in på kommande DirectX 12 som ska leverera "maximalt värde" för spelarna. Huddy bär också med sig en present till värden Sean i form av en resväska som inte får öppnas. Huddy försäkrar att väskan innehåller "The symbol of the ultimate in PC gaming. Inga små ord här inte och den kommer förstås att öppnas. Bara inte just nu.

1

Vidare vill vi såklart se spelen som kommer att drivas av kraften hos de nya grafikkorten. Det börjar storslaget med att Eidos Montreals Jean-Francois Dugard och Jonathan Jacques-Belletête (JJB) välkomnas in för att prata Deus Ex: Mankind Divided. Storymässigt ses augmentation som ett hot efter de slutliga händelserna i Deus Ex: Human Revolution och personer som är augmenterade hamnar i tragiska ghetton. Adam Jensen har sagt farväl av sin tidigare arbetsgivare, Sarif Industries, och jobbar numera internationellt med en antiterrorenhet.

Grafikmotorn Dawn Engine får också chansen att visa prov på den höga detaljrikedom som spelet kommer att ha. Ljussättningen är inte att leka med. Samtidigt smygs lite gameplay från spelet in där Adam Jensen i smyger förbi fiender och vi ser honom i strid, där du nu har möjligheten att hoppa från skydd till nästa skydd. Det ser en smula smidigare ut än föregående titel. Det har tidigare nämnts att du ska kunna smyga dig igenom hela spelet utan att döda någon, men att du också kan göra precis tvärtom. Dugard och JJB poängterar att en av de viktigaste aspekterna vid utvecklingen av spelet är att se till att båda parterna har skoj.

Efter det går vi in på strategispelet Total War med Andy Hall och Ian Roxburgh från Creative Assembly. För att fira 15 år av Total War visas ett filmklipp med material från spelserien. Inte innan en ur publiken utbrister "Half-Life 3!" på tal om förväntade titlar. Spelet som introduceras här är däremot Total War: Warhammer och det visar sig att det ännu är för tidigt för att visa mer än concept art från pre-alpha-stadiet. Plugg av spelet men oerhört kort intervju.

2

Ännu i ett tidigt stadie

Härnäst är det ingen mindre än Phil Spencer från Microsoft som kommer upp på scen och pratar kort om hur de arbetar för att Windows 10 ihop med DirectX 12 ska bli mycket lättare för utvecklarna att jobba med. På frågan om att spela mellan dator och konsol (alltså köra cross platform) så svarar han att det finns möjligheter för det, men att det är helt och hållet upp till utvecklarna hur det ska skötas. Han är försiktig med utannonseringar men berättar ändå att nya Killer Instinct kommer att landa på PC förutom på Xbox One. Du kan sedan växla fram och tillbaka mellan plattformarna.

3

Killer Instinct till både Xbox One och PC

I anslutning kommer David Eckelberry från Lionhead Studios in med blickarna vända mot Fable Legends. Parallellt med filmmaterial i bakgrunden berättar de att nästa Fable kommer att ha en storybaserad värld smockfull med heroes, karaktärer och varelser som du kommer att bekämpa. I framtiden kommer mer och mer att läggas till spelet. Anledningen till att spelet är gratis att spela beror på att teamet kände att så många som möjligt skulle kunna få ta del av spelet. Fable Legends är tänkt att fungera cross platform.

4

Från Motiga ser vi och James Phinney som berättar lite om Gigantic, vars trailer syntes under E3. Spelet är en mix av shooter och Moba och beroende på den hero du väljer kan du spela på olika sätt. Utvecklarna har satsat på att göra spelet strategiskt. En stängd beta för spelet kommer att dra igång i augusti i år, med en öppen beta att vänta längre fram.

5

Rod Ferguson från utvecklarteamet The Coalition kommer in och berättar att Gears of War Ultimate Edition kommer till PC. Det är alltså frågan om en remaster av originalspelet med grafiska förbättringar, upplösning i 4K och stöd för nya Xbox One Elite-kontrollen. En kort filmsnutt visas, men inget mer utannonseras.

6

Det är här som Sean tar på sig keps och utannonserar American Truck Simulator från SCS Software. En trailer drar igång och visar en till synes öppen värld med massa lastbilar.

Virtual Reality är naturligtvis ett måste, särskilt här. Ryan Geddes från CCP Games pratar kort om den intensiva rymdskjutaren EVE: Valkyrie, som kommer kunna spelas via Oculus Rift. Undertecknad vill testa spelet fortast möjligt för att göra en bedömning, men av det vi har sett så ser det ut som det ultimata spelet för Oculus Rift.

I och med att Valkyrie fungerar så pass annorlunda gentemot EVE: Online så kommer spelen förmodligen inte att kopplas samman på något vis.

Och med det har vi passerat första timmen, men än är det inte slut. Dean Hall från RocketWerkz kommer in och pratar lite om kommande Rymdutforskarspelet Ion. Vi fick inte veta mycket om spelet innan, men det kommer att utspela sig inne på en rymdstation. Spelets vy kommer likna den hos Diablo, om än inte fullt isometriskt.

Hall nämner vidare att han aldrig trodde att modden DayZ skulle spelas av så många och att han har lärt sig från upplevelsen inför framtida projekt. Spelet befinner sig ännu i Early Access och han nämner att för att lyckas med Early Access måste det finnas en polerad kärna hos spelet. Han jämför det med titeln Besieged.

Härnäst visas showens första speldemo live och spelet som har äran heter Strafe. Från Pixel Titans ser vi Tom Glunt och Stephen Raney som spelar en av spelets nivåer. Spelet är uppbyggt av procedurellt genererade rum och är inspirerat av Doom och Quake, vilket syns i den grafiska stilen. Fienderna har olika sätt att agera och du som spelare har grundvapen som du kan levla upp.

7

Från Obsidian ser vi Feargus Urquhart som lägger fram utannonseringen av en expansion för det massivt omtyckta rollspelet Pillars of Eternity. Expansionen heter The White March och kommer att delas upp i episoder, med inslag av höjd levelgräns, nya färdigheter och nya companions.

Därefter tar Fredrik Wester från Paradox Interactive vid och berättar lite kort om samarbetet mellan Paradox och Obsidian, samt deras kärlek för rollspelen.

Frontier Developments, som låg bakom Elite Dangerous, skickar upp en nervös David Braben som visar en trailer från ett nytt, kommande spel. Det är lekfullt och färgglatt, vilket lätt lär uppfattas av en titel som Planet Coaster.

Colin Johanson från ArenaNet visar en exklusiv trailer från kommande Guild Wars 2: Heart of Thorns. I denna speluppdatering finns möjligheten att skapa sin egen Guild Hall där du kan dekorera och slåss mot andra spelare. Guild Teams kan också skapas och användas för att klara av Guild-uppdrag som finns i Guild-portalen. Spelet har även en workshop där du kan skapa nya föremål. Den som förhandsbeställer spelet kommer automatiskt med i den öppna betan.

Hitman-serien är 15 år gammal och utvecklaren Hakan Abrak på IO Interactive har jobbat på serien i 10 av de åren. Nytt material från kommande Hitman-rebooten visas samtidigt som ljudproblem sker för gästutvecklaren. Till slut tvingas värden Sean och Hakan dela mikrofon med varandra och väl vid det tillfället berättar Hakan att spelet kommer att vara 6-7 gånger större än förut, utan checkpoints. Antalet NPC:er på skärmen samtidigt har gått från 55 till 300 och detta tyder på att det faktiskt är en titel av "massiv skala", som det har sagts tidigare. Spelet väntas lanseras den 8 december 2015.

8

VD:n för AMD, Lisa Su stegar in och vi pratar mera tech och om hur mycket företaget jobbar för att få ut bästa prestanda för spelarna. Hon berättar att hela 9 nya grafikkort kommer att lanseras och hon visar på ett par stycken. Vi får se AMD Radeon R9 Fury X och AMD Radeon R9 Nano, varav det sistnämnda är det snabbaste.

9

Lisa Su i egen hög person

Vidare får vi en första inblick i ett nytt spelsystem på 16 terraflop och med två Fiji GPU:s i en och samma maskin. Det är också här vi återser resväskan som öppnas och uppenbarar för första gången ett Dual Fiji GPU-kort. Den heliga Graahl för en del.

10

AMD:s egna spelsystem

Joris-Jan van't Land och Jay Crowe från Bohemian Interactive presenterar en ny utannonsering för Arma 3, vilket är en ny karta beståendes av ögrupper. Kartan går under namnet Tanoa och kommer att släppas 2016. Landskapen är rika på djungler och behöver just nu militära scenarier för spelarna att leka med. I grund och botten är spelsättet detsamma men denna gång desto färgrikare. Detta skapar också nya möjligheter för moddare, lägger de till.

Spelet Beyond Eyes utannonserades under E3 och var då lite av ett frågetecken för mig, om än ett snyggt sådant. Sherida Halatoe berättar att det är ett utforskarspel där karaktären är blind och måste måla upp sin omgivning genom att använda sina övriga sinnen. En mycket intressant och kreativ idé, vilket även illustreras av spelets grafiska stil. Spelet kommer att lanseras till sommaren på PC, Xbox One och PS4.

Från Splash Damage kommer Paul Wedgwood upp på scen och genomför en kort presentation av humoristiska shootern Dirty Bomb. Spelet blir den första shootern för utvecklarna att kalla sitt helt egna. Spelet innehåller fyra karaktärer med olika egenskaper och det är inte utan att tankarna går till en blandning av Team Fortress och Left 4 Dead. Dirty Bomb är gratis att spela på Steam.

Även Tacoma fick sig en visning hos indiedelen av Microsofts presskonferens. Steve Gaynor från utvecklarna Fullbright berättar att spelet är ett first person exploration-spel och att det utspelar sig på en framtida rymdstation. Vibbarna från System Shock förstärks ytterligare genom att berättartekniken kommer att inkludera digitala röstinspelningar från stationens besättning.

SOMA är en titel som jag uppenbarligen inte kan vänta på och det gläder mig att även Frictional Games hittat till E3. Ian Thomas berättar kort om skräcktiteln och dess koncept om medvetandet och vad det innebär att vara människa. Därefter visas nytt material från spelet som inte visats tidigare.

DayZ kommer att få enspelarläge, berättar Brian Hicks från Bohemia Interactive. Moddning kommer därmed att spela stor roll för spelet, vars spelarantal nu har nått upp till 3 miljoner.

Nu när vi har nått andra timmen kommer vi återigen tillbaka till rymden med titeln Take on Mars. Gameplay visas från rymdsimulatorn, i flerspelarläget såväl som enspelarläget. Du som spelare bygger din station. Spelet bygger på en avancerad fysikmotor.

Spelet går in i beta till sommaren och finns i nuläget på Early Access.

Det var ett tag sedan vi hörde om Project BlueStreak, så in kommer självaste Cliff Bleszinski. Först och främst nämns hans paus från spelutveckling och om hur han saknade det, samt blev uttråkad. Med sin studio Boss Key vill han tillbaka till första person istället för tredje person i spel. Project BlueStreak får sin kraft genom Unreal Engine 4 och videomaterial visar spelets varierande landskap.

Vidare kommer något rejält annorlunda. Enter the Gungeon visas med en demo live av Dave Crooks och Joe Harty. Spelet beskrivs som en blandning av Binding of Isaac och valfritt Bullet Hell-spel, där den bästa strategin mot alla kulor som kommer mot dig är att rusa in och ducka för dem. Spelet kommer vara svårt, men tanken är att ge spelarna de verktyg de behöver för att lyckas.

Vi börjar närma oss slutet av PC Gaming Show och in stoltserar de två herrarna Chris Sigaty och Dustin Browder från Blizzard. Publiken jublar när första expansionen för Heroes of the Storm utannonseras.

Expansionen går under namnet Eternal Conflict och en mäktig CG-trailer visas.visas. Treasure Goblin från Diablo 3 kommer att figurera i spelet och den som lyckas döda den får bonus i guld. En annan kul touch är att King Eloric (Skeleton King) blir spelbar karaktär.

Starcraft 2 Legacy of the Void borde vara ett hett samtalsämne, men spelet nämns bara kort. Det är inte det sista spelet i Starcraft-serien och innan huvudspelet kommer vi att få spela igenom tre prologuppdrag som knyter an Heart of the Swarm med Legacy of the Void.

Efter två och en halv timmes lång konferens är vi så slutligen vid den sista gästen, vilken är Sean Murray från Hello Games. Spelet är No Man's Sky och är högst efterlängtat trots tidigare svårigheter inom utvecklingen. Murray säger att spelet har beskrivits som speldesign av ett barn, vilket han är beredd att hålla med om. Som tidigare nämnt handlar det om procedurell generation av spelets kartor och du kan besöka andra planeter i din farkost.

Med det så var PC Gaming Show över för den här gången och kommer tillbaka nästa år.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!