Recension: Harvest Moon: The Lost Valley

Skördefesten som kom av sig.

Harvest Moon är en långlivad serie som har haft höga toppar och djupa dalar vad gäller sin kvalitet genom åren. I de senaste installationerna har det mer och mer känts som att utvecklarna slagit på autopiloten och jag hade därför inga höga förväntningar inför The Lost Valley. Tur var väl det.

Den här gången har Natsume trots allt vågat förnya sig och smart nog hämtat inspiration ifrån självaste Minecraft. Resultatet är tyvärr en enda lång kavalkad av dåliga designval som förstör vad som kunde ha blivit en renässans för hela serien.

Låt oss börja med den bedrövligt långdragna inledningen. The Lost Valley har en underliggande story som är helt nödvändig att traggla sig igenom för att låsa upp allt som går att göra i spelet, inklusive alla årstider. Det bisarra med detta är att i ett spel som handlar om att odla saker tog det mig över 10 timmar innan jag lyckades kommer ur årstiden vinter, och jag kan villigt erkänna att jag hade givit upp ganska tidigt om spelet inte skulle recenseras.

fish

Att komma så långt att det är sommar och du kan fiska tar alldeles på tok för lång tid.

Frustrationen slutar knappast där, tanken med att göra byggblock i stil med Minecraft är gedigen på pappret men i praktiken är det sanslöst segt. Animationerna är långsamma vilket gör att allting tar längre tid än vad som är önskvärt och precisionen är dessutom dålig. Det uppstår ständigt situationer som att jag ska vattna en blomma och istället gödslar blomman bredvid som jag just vattnat klart.

Byggblocken i sig är på tok för små och gör det redan mödosamma och tidsödande arbetet än mer ansträngande. Allteftersom jag samlar på mig mer olika prylar kommer nästa irritationsmoment smygande, menysystemet är nämligen väldigt bökigt och gör att allt tar ännu längre tid och tålamodet tryter nu rejält.

Nästa underliga beslut är att det inte existerar någon by eller stad att göra ärenden i, utan istället dyker det upp handelsmän utanför min ödsliga lilla stuga. Det knöliga med detta är att de bara kommer vid vissa tider och dagar. Världen blir på så vis väldigt ödslig och innehållslös och de kantiga blocken allt byggs upp av spär knappast på inlevelsen.

conv

Besökarna som av någon outgrundlig anledning tagit sig till min avlägsna stuga är åtminstone sedvanligt tokglada.

Den röda tråden här är alltså att Natsume placerat in en hel drös med sjukt jobbiga moment som drar ner på tempot istället för att låta mig leka fritt i sandlådan de skapat, och jag fattar verkligen inte varför. Det ska kanske tilläggas att jag sannerligen inte tillhör Minecraft-generationen utan bara blir mer frustrerad av avsaknaden av uppstyrd spelmekanik med tydliga mål och färdiga miljöer att utföra dem i.

Nej, tanken är som sagt god och om den här iden får gro lite och växa till sig kanske Harvest Moon kan nå tillbaks till gamla höjder. Som det är nu ligger The Lost Valley farligt nära en undvik stämpel, men klarar sig med nöd och näppe tack vare att det inte är ospelbart på något vis, har viss underliggande potential och fortfarande innehåller en del charm.