Recension: The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited

Då var det dags för ännu en demonisk prins att försöka förstöra världen

Det har alltid funnits diskussioner kring huruvida ett Elder Scrolls skulle kunna implementera ett flerspelarläge, en diskussion som snabbt golvades av att Bethesda själva sa att det aldrig kommer att ske. En kort stund senare förvånades jag över att The Elder Scrolls Online utannonserades. Inte ett spel för två personer, utan en hel mmo-satsning. Tyvärr blev det inte den succé som Zenimax Online Studios hade hoppats på och ungefär ett år senare har vi fått en gratisversion av spelet - Tamriel Unlimited som det kallas - samt en portning till de nya konsolerna.

Spelet utspelar sig 800 år innan händelserna i The Elder Scrolls III: Morrowind. Du vaknar upp i den Daedriska prinsen Molag Bals fängelsehålor. Din första uppgift är att fly från hans mindre mysiga värld Coldharbour, samtidigt som du behöver din själ tillbaka. Spelet utspelar sig i en tidsålder bestående av stora konflikter mellan tre olika fraktioner vid namn Aldmeri Dominion, Ebonheart Pact och Daggerfall Covenent. Varje fraktion består av 3 olika raser som bara är spelbara i sina respektive fraktioner såvida du inte köper loss möjligheten att spela som vilken ras som helst. Det är i ett krig om tronen i Tamriel som de olika fraktionerna slåss samtidigt som Molag Bal försöker att föra samman sin värld med en annan, vilket kan förgöra hela Tamriel. Mitt i detta hamnar du.

1

Först ska du dock skapa din karaktär, ett läge i rollspel som många fans av genren kan sitta i timmar med. Personligen satt jag i några timmar och provade olika möjligheter och skapade flera olika karaktärer. Valmöjligheterna är stora och jag har aldrig hittat en annan spelare som ser ut som mina skapelser. Däremot så kände jag att jag hoppade väldigt mycket fram och tillbaka i menyerna för att få ett grundutseende innan jag kunde börja jobba med detaljerna, vilket dock var lätt överkomligt.

Spelet har bara 4 valbara klasser att spela som, nämligen Dragonknight, Sorcerer, Nightblade, and Templar. Dragonknight är närstridskämpen med tung pansar, Sorcerer är magikern, Nightblade är lönnmördaren och Templar är en tungt bepansrad krigare med heliga magier som både helar och skadar. De olika klasserna har på pappret enligt många sina bestämda möjligheter och positioner, men det går djupare än så. Varje ras har olika attribut som kan användas och på samma sätt har varje klass även sina unika förmågor. Att sätta ihop rätt klass med rätt ras för att passa sin egen spelstil är inte alltid så lätt. Precis som i tidigare Elder Scrolls-spel så finns det även allmänna attribut och förmågor som alla raser och klasser kan låsa upp. Möjligheterna är stora, och i praktiken kan vilken klass eller ras som helst vara helare, även om vissa är bättre lämpade än andra för det.

ESO 4

Bara den första patchen som släpptes till spelet var på runt 15gb och slängdes ut för att hela spelet inte fick plats på skivan. Spelet är stort och när du börjar röra dig runt i de olika områdena så ploppar det upp olika markörer på din kompass som vittnar om att det finns intressanta områden i din närhet. Jag som tidigare Elder Scrolls-spelare kan inte låta bli att bara utforska alltihop. Tyvärr möts jag av långt fler många låsta dörrar och återvändsgränder än i spel från huvudserien, vilket är en annorlunda känsla. Spelserier som blir till onlinespel brukar för det mesta bli mer friare än sina föregångare, men i Elder Scrolls Onlines fall är det tvärt om. Dock känns det som en naturlig minskning av friheten då det görs för att implementera onlinebiten i spelet. Många låsta områden används i olika uppdrag och skulle lätt bli överfulla ifall alla sprang omkring i de områdena. Dock är områdena som sagt färre än i tidigare spel, men vägs upp av att man sneglat på andra mmo-spel. Man bygger upp kartan i osynliga zoner för specifik level, fokuserar på att ha specifika dungeons och öppna world events som vem som helst kan hoppa in i och spela.

2

Bergslejon i källaren och vampyrer på bakgården var för mycket för stackars Bengt-Åke. Livet i Tamriel är hårt.

Samtidigt så försöker the Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited att bibehålla en viss känsla av att du ska vara den utvalde som historien kretsar kring. Olika solouppdrag finns markerade i din quest log och är unika på det sätt att de fungerar som en historiedriven dungeon som bara du själv kan delta i. Dessa uppdrag fullkomligt osar the Elder Scrolls och som en tidigare spelare av serien blir det en del roliga återseenden kan jag säga.

Var det någonting som jag var rädd för så var det dock en överfull quest log, något som enligt mig varit ett mer eller mindre i-landsproblem i tidigare spel. Detta är dock väldigt snyggt skött. Man har återanvänt stora delar av The Elder Scrolls V: Skyrims utseende i menyerna, men utan de långa raderna av uppdrag. Istället har man fokuserat på längre kedjeuppdrag som för dig vidare till olika områden, vilket gör att ett nytt uppdrag ofta för vidare de mindre historierna på ett mer naturligt sätt. Möjligheten att föra samtal med en NPC med helt inspelade dialoger och möjligheter till val i konversationer är inte något vi ser i alla mmo. Med röstskådespelare som John Cleese, Kate Beckingsale, Jennifer Hale och Peter Stormare så får man det att låta precis som i tidigare spel och när de klassiska melodierna från tidigare spel börjar smeka mina öron så är jag tillbaks i Tamriel igen.

Spelet vore inget mmo om man inte lagt krut på att spela med andra. Att gå igenom en dungeon, oavsett om den är öppen för allmänheten eller en sammansatt grupp människor, känns som att besöka de mystiska områdena i tidigare Elder Scrolls. Skillnaden är dock de stora mängder fiender som finns överallt samt fokus på behovet av en healer och en tank. Dessutom finns det bra möjligheter att hitta människor att spela med i form av group finder och öppen röstchatt. Visst kan det dock vara både intressant och irriterande att höra folk som inte inser att deras PS Eye är inkopplad och att allt som händer i deras hem hörs av spelare i närheten. Tack och lov kan man stänga av den här funktionen.

ESO 5

Rockbandet Sheogoraths Cheesmongers var så dåliga att de var tvungna att slå ihjäl en Goblin-kapten för att vinna den respekt de förtjänade, nämligen lojala fans.

Det som däremot många spelar spelet för är PVP, alltså mot andra spelare. Det stora PVP-läget består av flera olika spellägen med uppdrag som ska klaras av på olika kort tid. Du väljer en av dessa spellägen och ger dig in i ett gigantiskt slagfält i hela Cyrodiil där de olika fraktionerna för öppet krig mot varandra. Det är förbaskat stort. Området har plats för 2000 spelare samtidigt och består av både strategiskt utsatta borgar och möjligheten att utforska grottor och byar i mindre grupper. Det finns hemligheter överallt. Tyvärr sätter detta ett stort krav på att spelare har en häst med sig då det även är riktigt stora ödsliga ytor och det blir lätt långtråkigt om du ska behöva dö mitt ute i ingenstans. Det tar en stund att sätta sig in i det hela, men efter ett tag följer man lätt strömmen av spelare som bombarderar fort och anfaller olika anläggningar runt om i Cyrodiil.

ESO 3

Spelet är dock kanske inte helt anpassat för konsol, och det märks. Inte minst i bristen på knappar. Man har gjort ett tappert försök att lägga till ett hjul för nödvändigheter som potions och ett för olika emotes och förskrivna fraser, men det finns så oerhört mycket mer man skulle vilja trycka in i de här hjulen. Trots detta är det ett väldigt stabilt spel som inte försöker tvinga dig att köpa mikrotransationer utan du har allt som du behöver. Det erbjuds mest mindre förbättringar och estetiska förändringar, men inte mycket mer än så. Spelet kommer mest locka tidigare fans av serien, vilket skulle vara beklagligt. Spelet har mycket att erbjuda och är trots sin likhet med andra mmo unik på sina sätt. Detta är helt klart ett spel värt att prova för dig som söker efter ett mmo till din konsol och visar på att de gamla hederliga stridssystemen från tidigare spel i serien fungerar utmärkt i ett mmo.