Recension: Tearaway Unfolded

Playstation Vitas bästa spel gör debut till PS4. Men hur står det sig till stationärt format?

Tearaway Unfolded är ren mysbriljans och ett måste för alla som gillar pyssel och knåp.

När Media Molecule släppte lös Tearaway till Playstation Vita för dryga två år sedan blev det snabbt en favorit för mig. Med den innovativa pusselplattformaren suddade brittiska utvecklaren ut den gräns som länge skiljt spelaren från spelet. När det begav sig recenserade jag titeln för en annan konkurrerande sajt och braskade på med rejält högt betyg. Tearaway Unfolded är inget undantag och tar vara på det bästa från originalet och kombinerar det med Playstation 4s kraft och speciella kontroll.

För den oinvigde handlar Tearaway om budbäraren Iota/Atoi (namnet avgörs vilket kön du väljer) och ditt uppdrag är att leverera ett brev till Gud - det vill säga dig själv. På vägen dit ska du måla, pyssla och sparka stjärt med de Scraps; lådliknande ondningar som vill göra livet surt för dig. Det hela är paketerat i ett plattformsspel som å ena sidan följer den klassiska mallen där du ska ta dig från punkt A till punkt B, samtidigt som du utnyttja konsolens unika kontrollmetod till max.

1

Att konvertera ett bärbart spel till stationärt format kan knappast vara enkelt. I fallet Tearaway - där spelets originalformat Playstation Vita är utrustad med både touchkontroll, touchskärm och traditionella knappar - kan jag tänka mig att arbetet måste varit om än svårare. Lyckligtvis har Tarsier Studios - den Malmöbaserade spelstudion som Sony anlitat för uppdraget - skött det hela galant och Tearaway Unfolded är precis lika mysigt som originalet. Där bakstycket och touchskärmen på Sonys bärbara användes som ritplatta och trumma, nyttjas istället på Playstation 4 den touchkänsliga styrplattan på handkontrollen. Det må inte kännas lika intimt som i originalet men fungerar likväl felfritt och bidrar till en viss känsla.

Nytt för Tearaway Unfolded är att gyrofunktionen i Dualshock 4 kommer väl till pass. En stor del av spelet går ut på att använda soljus för att väcka upp växter till liv, ömsa bort tidningspapper från spelets miljöer samt för att förvirra fiender. Genom att tilta kontrollen och trycka in R2 sprider jag ljus över banan. Det hela fungerar smärtfritt och inte en enda gång blir jag förbaskad över det som i mångas ögon är en ren gimmick. Kontrollmetoden känns helt enkelt naturlig, följsam och passar bra in i de uppdrag jag serveras.

2

En annan nyhet är att Playstation Companion App har support för Tearaway Unfolded. Med appen kan jag, eller vänner, ladda upp foton som sedan integreras i spelet. Playstation Vita är som bekant utrustad med en frontkamera som nyttjas flitigt i originalspelet och app-lösningen är en bra kompromiss. Och för den som äger en Playstation Camera så fungerar även den utmärkt till att plåta sitt ansikte med och kasta in i spelet.

Precis som i originalet bygger Tearaway Unfolded på ren och skär skaparglädje. Du har ett gäng verktyg till hands där du kan klippa, klistra, fotografera och smycka i princip vad som helst och hur som helst. Vill du skriva ut dina kreationer och bygga dem i det verkliga livet så går det naturligtvis bra och fungerar lika smidigt som i Playstation Vita-versionen.

3

Tearaway Unfolded är mysfaktor delux snyggt paketerad i en utgåva som gör originalet rättvisa. Den grafiska stilen passar såväl i bärbar som stationär form, vilket Tarsier Studios bevisat. Sättet de tagit vara på alla de funktioner som gjorde Playstation Vita-spelet så underbart och konverterat dem till en hederlig handkontroll är också riktigt imponerande. Detta är ett solklart köp för alla som önskar sig lite ljus i höstmörkret och något att pyssla med när regnet slår som allra värst.

Recension: Tearaway Unfolded Andréas Göransson Playstation Vitas bästa spel gör debut till PS4. Men hur står det sig till stationärt format? 2015-09-03T14:07:00+02:00 5 5