Recension: Disney Infinity 3.0

Robin har förkovrat sig i Star Wars, Pixar och Disney.

En lättsam och helt okej tredje del där Star Wars är i fokus.

Leksaker, leksaker överallt. Det är inte underligt att spel av den här typen säljer som smör med tanke på det ändå är rätt fett med leksaker. Skylanders, amiibos och Disney Infinity-gubbar; för den som vill äga dem alla blir det fruktansvärt dyrt.

Tredje delen i Disneys försök att dominera marknaden har Star Wars som huvudfokus, lagom såhär till innan The Force Awakening går upp på bio. I baspaketet får vi ta del av Anakin och Ahsokas äventyr under Clone Wars-perioden och utforska universumet långt borta under en krigsfylld period.

Spelandet delas upp i att slå sönder robotar och annat sattyg, och att sladda runt i rymdskepp. Stridssystemet har förbättrats sedan tidigare, och med Ninja Theory som medutvecklare så finns det ändå ett förvånansvärt djup i actionsekvenserna. Bygg upp kombos och levla dina karaktärer för att låsa upp nya färdigheter. Ett hack'n slash för hela familjen helt enkelt.

1

Dessvärre är styrningen av fordon desto plastigare och blir aldrig mer än en petitess i sammanhanget. Så glöm episka rymdstrider för det blir mest ett sladdrigt svängande och skjutande på allt som rör sig.

Det är uppenbart att det är Star Wars som krutet lagts på. För förutom Clone Wars-äventyret så är både playsets baserat på originaltrilogin och The Force Awakening på väg. Bland utbudet syns också ett gäng karaktärer från tv-serien Rebels, så det finns Star Wars-gubbar för allas smaker.

Pixars hyllande Insidan Ut har också fått sig sin beskärda del kärlek. Här är det plattformshoppande som gäller, och trots att det aldrig är så tajt som exempelvis Mario är det ändå en härlig utflykt i en smått psykedelisk flickas hjärna. Tillsammans med Star Wars mer actionbetonade inriktning ger det en härlig kontrast.

2

Trots att både Star Wars och Insidan ut är trevliga upplevelser så räcker de inte mer än några timmar vardera. Det djupaste innehållet finns som vanligt istället i Toy Box-läget.

Och det är här Disney Infinity står och faller. Den med en förkärlek till att bygga har kommit precis rätt, men är du mer intresserade av välsvarvade plattforms- och actionspel så får du leta vidare.

Nytt denna gång är Toy Box Hub, en ny värld som sakta men säkert introducerar dig till spelets alla egenskaper och möjligheter. Här får du lära dig att kontrollera olika fordon, bygga allt från städer till racerbanor, dekorera och bygga ut ditt hem och hur de nya medhjälparna fungerar. Denna gång kan du nämligen ha en liten miniatyrgubbe vid din sida som hjälper till i strid, letar prylar eller kan jobba på åkern för att låsa upp mat, som i sin tur gör medhjälparna starkare.

3

Det finns nästintill oändligt med möjligheter sett till vad du kan bygga i Disney Infinity 3.0. Enorma racerbanor med loopar, Tetrisliknande pusselspel eller varför inte en Ewok-by som du kan svinga dig runt i? Problemet ligger i att allt lite mer komplicerat än slentrianbyggnader tar tusen år att konstruera då verktygen inte är nog tajta eller lättanvända för att det ska ske naturligt. Gång på gång sitter jag och grymtar åt att en bit fastnar på fel plats eller inte får placeras på ett helt logiskt ställe.

Kort och gott är Disney Infinity 3.0 samma sak en gång till, fast med lasersvärd. Toy Box Hub håller spelaren i handen och visar vad som finns att göra, leka med och bygga och är kort och gott en jäkligt mysig plats att hänga på. Varken första Star Wars-playsetet eller Insidan ut bjuder på några spektakel utan underhållande av rangen helt okej. Visserligen är jag fel målgrupp för Disney Infinity, cirka 20 år för gammal, men håller ändå hårt vid att Lego-spelen och Skylanders funkar för alla åldrar. Disney Infinity 3.0 är inte riktigt där ännu, men kommande playsets kanske förändrar detta. Det är ju trots allt jävligt fett med leksaker, speciellt när det är Star Wars.