Recension: Gameband

Hårdvaran som låter dig ha med dig Minecraft överallt

Show off

Har du någonsin känt ett oerhört abstinensbesvär på din arbetsplats över att du inte kan spela Minecraft? Är du orolig för att dina sparfiler och skapade världar lever farligt i din instabila dator? Eller är du helt enkelt i behov av en stilig accessoar som både fungerar som klocka och att visa upp din inre nördighet? Stämmer något av det här så kanske du ska fortsätta läsa den här recensionen.

Gameband är ett redskap som är speciellt designat för Minecraft-fansen. På pappret verkar det inte speciellt märkvärdigt. Den ser ut som ett diskret armband som kan visa tiden vid ett knapptryck och det största säljargumentet är att man kan spara sina världar och sitt Minecraft-spel på klockan. Låter helt enkelt som ett usb-minne.

armen

Ett glorifierat usb-minne är också precis vad det är. Men innan du irriterat klickar på krysset uppe i ditt hörn så kanske du bör läsa vidare. För trots att det är ett usb-minne med klocka så är det ändå fler funktioner i den som man verkar ha valt ut med omsorg för att passa den hängivne skaparen i Minecraft. Du har alltid med dig dina världar och till och med hela ditt spel på din Gameband. Sparfilerna ligger även på molnet och skapar därigenom ett dubbelt så starkt skydd för dina sparfiler. På så sätt kan du spela det var som helst så länge det finns den dator tillgänglig. För de som skapar världar professionellt är det här oerhört välkommet. Men även för de vanliga spelarna som sticker iväg till sina kompisar för att spela eller som är på en lång resa så är det här en bra funktion.

Gameband kommer dessutom tillsammans med förinstallerade program som till exempel moddar eller den fiffiga funktionen Pixelfurnace. De olika moddarna kan man klara sig utan och många går att få tag på gratis utan problem, men Pixelfurnace är en liten rolig extrafunktion som tillför en personlig touch på din Gameband. Med det programmmet kan du skapa små pixliga animerade meddelanden. Detta gör du oerhört enkelt i programmet på din dator, eller så laddar du helt enkelt ned en av de färdiga animationer som finns att hitta på Gamebands hemsida.

Själva hårdvaran är även den av bra kvalitet. Den har en enkel design, men är gjord av stryktåligt material. Dessutom ska den kunna stöta emot fukt till en viss grad. Jag provade att hälla vatten på den försiktigt (försiktigt då inte ens vattentäta mobiler kan stå emot en vattenstråle) utan att stöta på några komplikationer. Jag skulle dock inte rekommendera att du simmar eller duschar med den.

Den känns även bra, men lider som med andra liknande smarta klockor av att armbandet inte är justerbart på grund av hårdvaran som ligger i den. Det gäller alltså att få till rätt storlek vid beställningen.

Gameband känns både som en bra följeslagare för de som gillar Minecraft och som ett prisvärt alternativ, trots att prislappen ligger på 99€. Mycket vägs upp på grund av hårdvaran och mjukvaran som tillkommer samt den ständiga underhållningen i form av uppdateringar som ofta finns tillgängligt.

Recension: Gameband Robert Arveteg Hårdvaran som låter dig ha med dig Minecraft överallt 2015-10-08T14:49:00+02:00 4 5