Recension: Need for Speed

Hur bra är nya Need for Speed? Gabriel har svaret!

Gabriel har kört och krockat i nya Need For Speed, allt för denna recension!

Du har precis suttit i nästan en timme och fixat din bil. Nu är den trimmad, målad, vaxad och helt perfekt. Äntligen är det dags för att riva upp gatorna. Du gasar... och i första svängen märker du att kärran absolut inte var för dig.

Såhär ser det ut när du ska pimpa din bil

Precis som vilket annat racingspel är bilarna det absolut viktigaste och i det nya Need For Speed blir du inte missnöjd. Det finns en mängd olika modeller och märken och alla beter sig helt annorlunda. Rebooten från i år har kastat bort den klassiska ingången att dyrast är bäst. Det billigaste fordonet kan bli snabbast och starkast, så länge du spenderar tid på att uppgradera dem. Med hjälp av över 20 inställningar ska du hitta det som passar din egna körstil och på det viset även den optimala kärran.

För ett bil-fan och veteran till serien är dessa inställningar nog en våt dröm. För nybörjare eller de med mindre intresse för bilar blir dock alla inställningar snabbt ett hinder. För att ha en chans i svårare race är du tvungen att uppgradera, vilket betyder att du måste spendera x antal timmar i garaget och lista ut exakt vad som behövs, annars är du fast. Att spendera tid i garaget kommer du ändå göra, för det roligaste med alla valmöjligheter är hur mycket frihet du har att pimpa din kärra. Vill du att den ska vara flashig och täckt av regnbågar? Eller kanske vit med brutala blodstänk? Här är allt möjligt!

När bilen är klar kör du ut i en värld som är förvånansvärt öppen. I Need for Speed handlar allt om streetracing och spelet är satt i det stora och levande Ventura Bay. I staden kan du köra i princip var du vill, du kan speeda ned för den snabba motorvägen, sladda mellan de små gatorna med polisen hack i häl... eller krascha rakt in i väggen för att telefonen ringde. Nej, jag menar inte din smartphone som ligger och blinkar i knät, utan den på skärmen.

Genom spelets gång får du samtal och meddelanden från ditt gäng och dessa sparas i telefonen, som fungerar likt en questlog. När gänget vill köra eller ta en bärs ringer de, och hinner man inte svara kommer de ringa igen. Om och om igen. Detta kan verka som en rolig och innovativ idé och i början fungerar den förvånansvärt bra. Men efter tjugonde samtalet på tio minuter förlorar det sin charm, även om det innebär att det finns ett nytt uppdrag.

De fem sätten att spela på

Uppdragen i spelet följer fem specificerade storylines. Dessa "five ways to play" har en varsin representant i ditt gäng och sedan även en ikon. Dessa ikoner, exempelvis Ken Block, är några av de absolut bästa inom sitt område i den verkliga världen och här i spelet får du interagera med dem. Typ. Efter x antal timmar får du äntligen träffa en av dem, eller se en glimt av dem bakom någons rygg.

Dessa fem sätt att spela på ger känslan av att det finns mycket innehåll. Spelet har många race men majoriteten är liknande i sitt upplägg och det enda som skiljer dem åt är hårfina detaljer. Exempelvis ett "Speed"-uppdrag: Kör från A till B under den satta tiden. Sedan har vi en "Outlaw" som är exakt samma, förutom att polisen är dig hack i häl. Denna brist på variation gör att allt snabbt smälter samman och blir tråkigt längden.

Need For Speed är en serie som inte är känt för en djup eller engagerande berättelse. Med denna reboot lades det dock extra fokus på historien som tyvärr inte riktigt räckte hela vägen. Målet med spelet är att du ska lära dig av de fem endast manliga ikonerna och bli bäst. Det finns olika cutscenes som standard är en till tre minuter långa och förutom det finns det inte riktigt någon story att prata om. Karaktärerna är stereotypiska och skådespelarna har regisserats bortom artistisk frihet. Skämten känns tvingade och de sexistiska undertonerna från karaktären Spike drar verkligen ned stämningen. Vi fattar Spike, du gillar rumpor och har en grej för de två enda kvinnliga karaktärerna i hela spelet.

Need for Speed har aldrig varit såhär snyggt

Need For Speed är trots allt ett racingspel och om man ignorerar den ytterst mediokra storyn är det också ett väldigt bra sådant. Uppdragen må vara både variationsfattiga och linjära men varje race ger dig möjlighet att besöka nya områden eller på en ny kombination av vägar. Det gör det roligt att spela och med awesome grafik och dunkande musik vill man bara vråla när motorn ryter i 300km/h genom tunneln... det är tills du råkar köra in i väggen och istället skriker av frustration när du ser din "deathcam" för tusende gången och alla kör om dig.

Need For Speed är vad det alltid kommer att vara; ett fullblodat racingspel. Bilarna är fantastiska, spelmekaniken är utmanande och innovativ. Musiken är peppande, polisen är aggressiv och du äger gatorna. Storyn må vara medioker och karaktärerna är levande stereotyper, men vill du bara känna bilen leva i dina händer och köra tills du svimmar av sömnbrist? Då har du hittat rätt spel.

Recension: Need for Speed Gabriel Eriksson Sahlin Hur bra är nya Need for Speed? Gabriel har svaret! 2015-11-06T09:00:00+01:00 4 5