Eurogamer.se

Recension: The Crew Wild Run

Kan Wild Run samla ihop The Crew igen?

En expansion som tillför lite till ett spel som numera är bättre än någonsin.

2014 var inte ett Ubisoft bästa år. Assassins Creed Unity, det första i serien på nya spelmaskiner, släpptes så trasigt att spelarna till och med fick en ursäkt efteråt. Innan det Watch dogs som av många inte nådde upp till den visuella och spelmekaniska hajp som föregått den.

Och så har vi The Crew som släpptes sist under året. En på pappret otroligt ambitiöst bilspel som utlovade en alltid online öppen värld, en miniatyrversion av USA som du och ditt gäng kan cruisa runt i. Det utlovades ett Burnout Paradise i extra large, med dina kompisar. Om inte det kändes "next gen" så vet jag inte vad som skulle göra det.

Men som sagt, 2014 var inte Ubisofts år. The Crew blev inget undantag utan kritiserades för många olika delar. Visuellt saknades mycket av det man förväntade sig av bilspel på de nya maskinerna. Självklart kan man inte jämföra ett arkadigt bilspel i en öppen värld med en stramare upplevelse som i Driveclub, men även jämfört med Forza Horizon 2 kändes miljöer och texturer platta.

Dessutom fanns det en hel del buggar, vissa av dem tvingade spelare att starta om spelet helt. Men de kanske värsta var de i race mot andra spelare, om man över huvud taget lyckades komma in i ett sånt race. Bilar som teleporterade höger och vänster, kraschdynamik som gör sig bättre i roliga Youtube-klipp än i ett bilspel.

The Crews potential var tydlig, därför blev magplasket så mycket värre.

1

Nu har utvecklarna Ivory Tower tagit nya tag. Likt vad Bungie gjorde med Destiny The Taken King har The Crew "nylanserats" som The Crew Wild Run, vilket innehåller ett år av patchande och DLC:n Wild Run. Det Ubisoft försöker göra är tudelat; dels få gamla spelare att återvända till spelet och återupptäcka det, dels få helt nya spelare som hoppade över spelet för ett år sedan.

Resultatet är på samma sätt beroende av vem ur de två kategorierna du är i.

Som återvändande spelare så har du spelat igenom originalspelet, kanske maxat din level. Du har helt enkelt inte så mycket kvar att göra. Men du kommer upptäcka att en patch som släpptes innan DLC:n (som är gratis för alla) har kraftigt förbättrad det visuella godiset för ögat. Nya vädereffekter skapar en mer stämningsfull miljö, och det är en mer detaljerad och trovärdig omgivning än tidigare.

Många av de ursprungliga buggarna är borta, så du har även ett spel som är lättare och snabbare att hoppa in i. Tyvärr kommer du bli besviken över att bilar fortfarande studsar 30 meter upp i luften när du kraschar, men det tillför kanske även lite till charmen och wtf-moments.

2

Sedan har du som sagt DLC:n Wild Run, vilket är det du får betala för. Den kretsar kring en Coachella-liknande festival i öknen utanför Las Vegas, där du deltar i olika evenemang för att hamna högre i rankingen. I slutet av festivalen delas olika belöningar ut beroende på hur högt du hamnat.

Här återfinner man flera nya tillägg till spelet, framför allt dragracingbilar, monstertruckar och driftbilar. Det är bitvis roliga att köra i deras specifika tävlingsmoment, men den enda som egentligen står ut när du är ute och kör i den öppna världen är motorcyklar.

Dessutom är de specifika tävlingarna märkligt nog låsta vid en central hub-meny på plats vid The Summit, vilket gör den öppna världen, som är spelets största bedrift, helt oväsentlig.

Tanken att man loggar in då och då för att se hur man ligger till i rankingen är trevlig. Jag gillar att se på spelet som något man hoppar in i då och då för ett race, snarare än något man sträckspelar i timmar. Men spelmekaniskt går The Summit emot allt som gör The Crew unikt.

Med det sagt så kan det ändå vara kul att ta med en monstertruck eller motorcykel ut på vägarna, men det är egentligen bara motorcykeln som på riktigt tillför något användbart i det avseendet.

3

Sedan har vi den andra typen av spelare, som aldrig spelat The Crew innan. Och helt ärligt, det är en väldigt bra tid att hoppa in i spelet nu. Grafik- och buggpatchen är gratis som sagt, så grundspelet funkar bättre än någonsing. Visst är historien corny, PvP funkar ofta inte och tyngdlagen gör det den själv vill oftast. Men som arkadig racingspel funkar det numera utmärkt. Spelet gör, trots sina ursprungliga ambitioner, inget revolutionerande, men det är bara väldigt roligt i sin enkelhet.

Om du inte bryr dig om motorcyklar skippa Wild Run helt och plocka upp grundspelet för någon hundralapp mindre. För som DLC tillför inte Wild Run något essentiellt till The Crew.

Recension: The Crew Wild Run Niklas Alicki Kan Wild Run samla ihop The Crew igen? 2015-12-03T14:13:00+01:00 3 5

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!