Recension: Rainbow Six: Siege

Gabriel har skjutit, räddat gisslan och stört sig på neonrött blod i nya Rainbow Six: Siege.

Trots saknaden av en singleplayer-kampanj levererar Rainbow Six: Siege ett smart och fartfyllt FPS som lever upp till tidigare spel i serien

Med barrikaderade dörrar och golv täckt av taggtråd, sitter alla i spänd tystnad. Medan någon läser av hjärtslagen genom väggen, lyssnar resten av laget efter minsta tecken på liv. Motståndarna smyger in, sätter upp en explosionsmatta på väggen... och där är matchen igång.

Detta är det vanligaste upplägget i det nya Rainbow Six: Seige. Oavsett om du ska skydda en bomb, en tunna med kemikalier eller en gisslan är standardteknikerna samma i det första läget; fem mot fem. Det kanske låter enformigt och tråkigt, men ingen match är exakt likadan. När planeringsfasen är över kan vad som helst hända. Ena laget kan attackera från alla möjliga håll, eller irra runt på helt fel bit av kartan tills tiden går ut.

Förutom fem mot fem är även det klassiska Rainbow Six co-op-läget "Terrorist Hunt" tillbaka, och i Siege skiner det. Upplägget är i princip detsamma som i det andra läget förutom att du spelar mot ett lag av förvånansvärt smarta AI. Istället för att bara stå där så utnyttjar AIn rummet. I alla fall majoriteten av tiden. På den lägsta nivån kan man enkelt skjuta, springa runt en hylla och sedan attackera den väldigt förvirrade roboten i ryggen, men ser den dig är det kört för då kickar programmeringen igång.

Dessa två spelsätt har en blandning av elva banor och tre objektiv. Det är inte mycket vilket är synd, speciellt när det är i princip allt spelet har. I Rainbow Six: Siege finns det ingen single player-kampanj att tala om. Istället får vi elva stycken scenarion som bara är en lång tutorial för multiplayer, med olika objektiv och svårighetsgrader. Genom att klara olika utmaningar, såsom att klara banan med en specifik mängd hälsa, belönas man med "Renown" - en typ av in-game-pengar. Dessa kan spenderas på allt från minimala vapenuppgraderingar till klasser. Det är nämligen så att för att kunna köra som något annat än recruit i både fem mot fem och Terrorist Hunt är du tvungen att punga ut 500 renown. Eller lätta lite på din plånbok.

dsgfg

FBI SWAT (USA) Operatörer

I spelet finns hela 20 olika klasser kallade Operators. Dessa är indelade i fem olika lag, exempelvis FBI SWAT och det ryska SPETNAZ. Alla karaktärer är annorlunda vilket ger möjlighet till en mängd olika blandningar. Exempelvis om någon väljer en operatör som använder sig av en sköld passar kanske Doc, som kan hela på avstånd, eller Pulse, som kan läsa hjärtslag genom väggar. Kombinationerna av operatörer är många och gör varje match annorlunda. Man anpassar sina förmågor efter varandra och arbetar tillsammans för att antingen hålla gisslan eller storma in och rädda dagen.

Rainbow Six: Siege är stundvis ett väldigt irriterande spel. Med allt från löjligt neonrött blod till påfrestande mikrotransaktioner och one-shotknivar fann jag mig själv rulla med ögonen och bara vilja lägga ned kontrollen. Med när man väl är inne i en match och kombinationen av imponerande grafik och realism drar en in är det omöjligt att förneka att det är ett bra FPS. Att springa in som Rambo och skjuta för glatta livet funkar inte. Du överlever sällan mer än fyra till fem kulor vilket tvingar dig att faktiskt tänka innan du agerar. Siege uppmanar dig att arbeta med dina medspelare, att barrikadera smart och smyga för att få övertaget.

Rainbow Six: Siege är inte som vilket annat FPS som helst. Ja, det liknar Call of Duty och Battlefield mer än tidigare spel i serien, men det kräver fortfarande strategi. Vill du ha ett FPS som lägger tyngd på samarbete och realism med riktigt nice grafik? Sätt då upp explosionsmattan för detta är spelet för dig.

asfd
Recension: Rainbow Six: Siege Gabriel Eriksson Sahlin Gabriel har skjutit, räddat gisslan och stört sig på neonrött blod i nya Rainbow Six: Siege. 2015-12-04T17:55:00+01:00 3 5