Eurogamer.se

Petters underbara Dota-guide (1): Support

Förbättra ditt game med hjälp av heta tips från redaktionens egen Dota 2-fantast.

Den som någon gång försökt sig på att spela ett MOBA (Massive Online Battle Arena) har säkert märkt hur otroligt oförlåtande communityt i dessa spel kan vara. Minsta misstag straffas ofta med till synes oproportionerliga svordomssalvor från medspelare och dessa fortsätter sedan gärna matchen ut. Att inlärningströskeln dessutom är extremt hög i den här genren gör inte heller saken bättre, och jag kan tänka mig att många inte tycker att det är värt besväret att sätta sig in i det.

En av anledningarna till att spelare är så pass stingsliga i Dota 2 är att det krävs att man avsätter en hel del tid för ett enda game (ofta mellan 30-60 minuter). Är motståndarna dessutom tillräckligt bra kan ett eller två snedsteg tidigt i matchen faktiskt göra det mycket svårt att vända på steken.

En annan anledning tror jag kan vara att en kultur har utvecklats inom MOBA där man gärna ger sig på varandra verbalt, antingen via skrift eller genom att rage-vråla i micen. Ibland är vissa människors ilska helt obefogad.

Lyckas man dock stänga ute eller klara sig ifrån påhoppen länge nog för att lära sig de 110 spelbara hjältarna är Dota 2 ett helt fantastiskt spel, där intrikad taktik blandas med ett behov av hög reaktionsförmåga och blixtsnabba beslut.

Vare sig du är purfärsking och precis har börjat spela spelet eller om du är en begynnande fantast kan det finnas behov av tips, trix, hjälp, psykoterapi eller en försäkran om att det faktiskt finns hopp. I denna artikelserie kommer du att få följa Petter, redaktionens wannabe-proffs i Dota 2, när han delar med sig av sina kunskaper i MOBA-genrens moder. Vi kommer att avhandla de olika rollerna som finns i spelet - carry, support, mid, off-lane - och beskriva vad de är och hur de bäst spelas. Först ut är den evigt altruistiska rollen support. Häng med!

Support

Som namnet tydligt indikerar handlar supportrollen om att vara ett stöd och en hjälp för andra. Detta kan vara ganska otacksamt, det ska inte stickas under stol med, i alla fall om du spelar på egen hand med ett gäng randoms. Det är nämligen upp till dig att se till att allt som laget behöver finns tillgängligt vilket innebär att i stort sett allt guld du tjänar in måste läggas på sådant som inte direkt gynnar dig själv. Misslyckas du med detta så kan du förvänta dig en rejäl utskällning från samtliga av dina lagkamrater. Dessutom ska du helst se till att inte sno kills från andra och gärna offra dig själv för att rädda den viktige carryn. Därför är det nog så att du får leta någon annanstans om du vill farma, skaffa kills och vara störst, bäst och vackrast. Om du däremot gärna jobbar lite mer i bakgrunden och styr spelets riktning med hjälp av väl avvägd positionering och användning av förmågor, så har du hittat rätt. Support kan faktiskt vara riktigt roligt trots allt och är undertecknads favoritroll.

Spelets början

I den så kallade picking phase (väljarfasen, där du väljer karaktär) så är det bra om du snabbt indikerar vilken hjälte du har tänkt köra genom att helt enkelt klicka på dess porträtt. Tryck sedan på kartan för att visa en ikon där du helst vill spela när gamet väl drar igång. Som support är det vanligt att man går safe lane tillsammans med lagets carry (eller core) och skyddar denne samt hjälper hen att farma. Som Radiant är detta bottom lane och som Dire är det top lane. Dock får du hålla koll på chatten och komma överens med dina medspelare om vart du ska gå.

Vanliga supporthjältar

  • Ancient Apparition
  • Crystal Maiden
  • Earthshaker
  • Lich
  • Winter Wyvern

När spelet startar och du har valt att spela en supporthjälte så måste du direkt köpa följande items:

  • Observer Ward
  • Sentry Ward
  • Courier

Ofta kan det finnas fler än en support, men är du ensam så får du helt enkelt krypa till korset och punga ut. Två Observer Wards kostar 150 guld, Sentry Ward kostar 200 och Courier 120. Det är en sammanlagd kostnad av 470 guld vilket är mer än hälften av de 820 guld du startar med. Spelar du dessutom ett game mode där du väljer hjälte själv så måste du räkna bort ytterligare 200. Det är nämligen kostnaden för att välja hjälte (att trycka på "random-knappen" är däremot gratis). Därmed återstår ynka 150 guld att lägga på dig själv och det görs i de flesta fall bäst på Tangos. Dessa låter dig äta upp träd för ökad regenerativ förmåga och är utmärkta som heals i början av spelet. Var även beredd på att ge ett par av dem till den av er som spelar mid. Rollen som mid behöver ofta spara på guld precis i början för att snabbt kunna skaffa de items som gör att han eller hon kan börja bli aktiv runt om på kartan. Därför är det bra om den spelaren slipper köpa egna Tangos.

Laning phase (lane-fasen)

Väl ute på lane så är det bra om du försöker ge fan i att ta farm, det vill säga döda fiendecreeps. Det är carryns jobb. Du gör bäst i att fokusera på att slå ihjäl dina egna creeps, vilket kallas "deny". Detta gör att motståndarna förlorar både erfarenhetspoäng och guld och ger ditt lag övertaget tidigt.

Utöver detta ska du också försöka "stacka" och "pulla" neutrala creeps i skogen. Genom att vänta tills att klockan är cirka sju sekunder från att slå om till en ny minut kan du sedan attackera campet vilket får creepsen att springa ut efter dig (exakt tajming kan dock variera beroende på om du spelar som Radiant eller Dire, vilket creep camp du stackar samt vilket skede i spelet du befinner dig i). Dra dem med dig så långt du kan, när de sedan vänder om och återgår till campet borde det finnas nya creeps där. Således har du nu dubbla mängden creeps till ditt förfogande, vilket är bra av olika anledningar. Nya creeps spawnar inte om du eller någon annan står för nära campet när en ny minut börjar. Det är därför som tajmingen är viktig när du försöker dig på den här tekniken. Ibland händer det dock att motståndaren blockerar campet, med hjälp av till exempel Wards.

creepstack

Attackera creepsen när klockan står på 52 sekunder. Gå sedan snabbt åt sidan för att dra dem med dig så långt du kan. När de återvänder torde nya creeps ha spawnat i campet.

Det du nu kan göra med creepsen är att dra ut dem på lane (en så kallad "creep pull") för att få dem att attackera ditt eget lags creeps. Detta låter kanske lite konstigt, men det innebär att dina creeps kommer att springa ut och dö i skogen istället för att stanna på lane. Således får dina moståndare noll guld och noll erfarenhetspoäng för dem, samtidigt som motståndar-creepsen hamnar alldeles vid ditt torn där lagets carry lätt kan döda dem utan att riskera att bli gankad.

creeppull

För att göra en creep pull drar du creepsen rakt nedåt och ut på lane. Där kommer de att börja attackera ditt lags creeps som sedan följer med ut i skogen.

creeppullsuccessful

Nu när creepsen gått ut i skogen är det bara att se till alla dina egna dör samtidigt som du kan få dig lite erfarenhetspoäng genom att slå ihjäl de neutrala.

towerkillscreeps

Nu kommer moståndarnas creeps hela vägen fram till ditt torn där er carry kan suga upp erfarenhetspoäng samt försöka få last hits (det dödande slaget på creeps, som ger guld).

Förutom att stacka och pulla och se till att carryn får farma ska du som support också vara beredd på att ta runorna. Runorna, som är en liten power up som kan ge regeneration, dubbel skada, illusioner, osynlighet eller bounty (lite extra guld/erfarenhetspoäng), är väldigt viktiga tidigt i gamet. De spawnar på två ställen i floden varannan jämn minut, med start när gamet drar igång och är främst bra för mid-hjältarna. Om du som support går mot ena runan kan mid-hjälten gå mot den andra. På så sätt kan ni se till motståndarna inte får tag i någon alls, vilket kommer att ge er ett försprång tidigt i gamet. Runor kan dessutom stoppas in i Bottle vilket gör att du kan spara dem till ett senare tillfälle. När de används är din flaska sedan full med livs- och managivande saft. Eller ja, inte din flaska då, du är ju support. Någon annans flaska, någon som har råd att köpa en.

Att sätta ut Observer Wards och Sentry Wards är också en av supporthjältens uppgifter. Dessa är i allt väsentligt lagets ögon och utan dem går det inte att spela, punkt slut. Genom att placera Observer Wards på olika positioner på kartan synliggör ni allt som händer där, vilket gör att ni kan hålla koll på motståndarnas rörelser. Observer Wards ser långt, men visar inte osynliga fiender. Det gör däremot Sentry Wards, men då ser de istället ingenting på egen hand. Står du bredvid en Sentry Ward får du dock syn på osynliga enheter som kommer inom ditt synfält. Själva Wardsen är också osynliga för blotta ögat, men sätter du upp en Sentry på ett ställe du tror att fienden kan ha Wards så ser du dem på en gång.

wards

Det här är ett bra ställe för Radiant att placera ut Observer Ward då det ger vision både över stället där ena runan spawnar samt över skogen så att ingen ur Dire kan smyga sig på er obemärkt.

Mid och late game (en bit in i spelet)

Lite senare i spelets skede kommer de båda lagen att vilja ta "objectives", det vill säga pusha in mot torn för att förstöra dem. Då kommer lagfajter (team fights) att bryta ut mellan er och som support är det extremt viktigt att ha rätt positionering i dessa. Generellt sätt är du mer ömtålig än andra hjältar så du kan inte befinna dig på slagfältets absoluta frontlinje, utan du gör bäst i att hålla dig lite bakom dina lagkamrater. Dessutom har många supports helande förmågor och magier vilka inte gynnar ditt lag om du blåses bort från spelplanen innan fajten ens startat. Lyckas du däremot stå rätt och hålla dig vid liv kan du helt och hållet vända ett slag till ditt lags fördel genom att få ut alla dina förmågor. Kom dock ihåg att tajming är otroligt viktigt. Har du till exempel Stun (bedövning) är det bra om du slänger ut denna på en fiende som är i färd med att göra något farligt, snarare än på en som är på väg att dö eller redan är stunnad (bedövad) av någon annan.

Värt att nämna är att vissa supporthjältar faktiskt förväntas vara först in i fajten. Earthshaker är ett bra exempel på en sådan som med sin "ulti" (ultimata förmåga, erhållen vid level sex) kan stunna hela motståndarlaget samt göra massvis med skada om den aktiveras perfekt. För att göra detta är det nästan ett måste för Earthshaker att snabbt skaffa sig en Blink Dagger (en dolk som omedelbart teleporterar dig en bit på kartan). Spelar du denna hjälte kan du med fördel fråga efter lite farm för att tidigt kunna köpa detta viktiga item. Videon nedan illustrerar vad jag menar:

Allt potentiellt överskott på guld spenderar du helst på sådana items som kan användas för att hjälpa ditt lag ur olika knipor. Vanliga core items (huvudsakliga items) för supports är bland andra:

  • Mekansm - klicka på denna för att hela allierade enheter runt dig. Har även en aura som ökar både armor och regeneration.
  • Force Staff - skicka en enhet en kort bit framåt på kartan. Kan användas på dig själv eller på allierade för att komma bort från fienden, eller på en fiende för att få denne närmare er. Blockeras varken av träd eller klippkanter.
  • Eul's Scepter - skicka upp dig själv eller en fiende i luften i 2,5 sekunder. Målet kan inte attackeras men kan heller inte göra något. Bra för att undvika faror eller för att stoppa flyende/inkommande fiender. Ger även extra manaregeneration samt ökad rörelsesnabbhet.
  • Solar Crest - kan användas på fiender och allierade för olika effekt. En allierad med Solar Crest-buffen har under kort tid avsevärt mycket högre chans att undvika slag, medan en fiende med Solar Crest-debuffen kommer att missa många av sina slag. Sänker dessutom fiendens armor.
  • Glimmer Cape - ger temporär osynlighet åt dig eller en allierad hjälte. Ökar även magi-resistensen markant medan osynligheten varar.

Att köpa sådant som ger dig Critical Damage eller annat som främst ökar din skada är inget jag alls rekommenderar. För det första kommer ditt lag att hata dig för det, och för det andra så är det i de allra flesta fall helt enkelt inte värt det. Supporthjältar är vanligtvis inte gjorda för att dela ut fysisk skada ("right click damage", som det ofta kallas) så att skaffa dessa items kommer troligen bara att göra dig besviken.

Summering:

Vad är det då som gör det värt att ens spela support? Jo, bland det främsta i min mening är att du är väldigt delaktig i spelet redan från första stund. En carry brukar ofta behöva farma halva gamet innan han eller hon kan göra något avtryck, medan en support kan göra det på en gång. Många supporthjältar har skills och spells som är användbara redan från level ett och ofta kan man spela ett rörligt game och springa runt över hela kartan och hjälpa sina medspelare. Därmed är du inte heller särskilt beroende av att få levels och eftersom det inte spelar lika mycket roll om du dör kan du delta i fajter gärna och ofta. Det är dessutom en härlig känsla att som support lyckas utmanövrera och få ihjäl tyngre motståndare.

Följer du dessa tips kommer du troligen att ha ett ganska roligt game. Det kanske låter som mycket jobb, men det känns bra att kunna göra stor skillnad med många små saker under spelets gång.

Värt att nämna är också att allt som sagts här är väldigt generellt och hur du bäst spelar din support beror mycket på hur gamet ser ut och vilka hjältar dina motståndare har. Det är därför oerhört viktigt att du kommunicerar med ditt lag för att veta exakt hur du ska göra.

Jag hoppas att denna guide varit till hjälp för dig och jag önskar all lycka till med ditt fortsatta Dota 2-spelande. Tack för den här gången, peace!

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!