Eurogamer.se

Andréas årskrönika 2015

Eurogamers chefredaktör blickar framåt och bakåt.

Tänk så fort tiden går. I skrivande stund är det drygt ett år sedan jag drog iväg mailet till Rupert Loman på brittiska Eurogamer och frågade "Vad sägs om att ge svenska sidan en chans till?"

När det begav sig var jag chefredaktör på IGN Sverige men kände mig ganska låst. Jag älskade fortfarande att skriva om spel, det ska poängteras, men på det kreativa planet kände jag mig stagnerad, trött och oinspirerad. Och en sådan person ska inte leda ett team, resonerade jag.

I början av januari hörde Rupert av sig och vi bokade ett möte. Det ena ledde till det andra och vips var det den 2 mars och sajten Eurogamer.se slog åter igen upp portarna.

Jag minns fortfarande veckorna innan lanseringen. Jag och mitt team av flitiga skribenter planerade sektioner, skrev massvis med texter och innerst inne var jag löjligt nervös. Tänk om detta skulle floppa? Tänk om sajten skulle stänga ner inom loppet av bara några månader?

2

De första månaderna gick riktigt, riktigt trögt. Vi växte och blev större men responsen från läsarna fanns inte riktigt där. Men så blev det E3 och högvis med stekheta spel visades upp. Sajten fick ett rejält uppsving och till dagens datum har vi 20 000 unika läsare per månad. Det är en minimal andel om man jämför med våra närmaste konkurrenter, men ändå ett tydligt bevis på att det vi gör är bra. Och att svenska gamers faktiskt vill läsa det vi skriver.

Till det ska tilläggas att vi startat samarbete med en av landets snabbaste växande podcasts - Seghopp - och på kortast möjliga tid har byggt ett litet community på Facebook som sprudlar av kommentarer, likes och delningar. Ni, våra läsare, är dedikerade och en morot som är svår att slå. Därför introducerade vi "Månadens Facebook Fan" i augusti som ett tecken på vår uppskattning.

Sen har ju 2015 också varit ett fantastiskt spelår. Vi har fått Metal Gear Solid V: Phantom Pain, The Witcher 3: Wild Hunt, Life is Strange, Rise of The Tomb Raider, Just Cause 3, Halo 5: Guardians, Starcraft II: Legacy of the Void, Super Mario Maker, Fallout 4, The Legend of Zelda: Tri Force Heroes för att bara nämna några. Vi har fått uppleva utannonseringen av Final Fantasy VII: Remake, The Last Guardian till Playstation 4 och Shenmue 3 - tre spel jag bara kunde drömma om.

På det personliga planet har 2015 varit ett förändringarnas år. Jag har flyttat två gånger, vinkat av en av mina närmaste vänner som flyttat till Linköping och även förlorat en familjemedlem som gick bort i alldeles för tidig ålder. Som person har jag blivit mer strategisk och vågat mer än någonsin, något Eurogamer är ett bevis på.

1

För oss på redaktionen kommer 2016 bli ett bättre år, rent redaktionellt. Vi har många bollar i luften och kommer bland annat i januari att utse Årets Spelmedia, börja recensera blu-ray och tv-serier, samt på allvar få igång en hårdvarusektion någon gång under våren. Vi kommer även att satsa på att få igång en kontinuerlig publiceringstakt på vårt Youtube-konto och tanken är även att Eurogamer Sveriges Podcast ska uppstå igen, om än i en något annorlunda form.

Jag vill tacka dig som läsare för att du hängt med på denna än så länge tio månader långa resa. Det är ditt engagemang som får oss att bli motiverade att bli större, bättre och mer relevanta. Det är tack vare dig som speljournalistiken fortfarande är det roligaste man kan göra, fastän branschen är hård med snäv ekonomi och galna dygnsrytmer.

Tack för 2015. Vi syns 2016.

Gott nytt år!

/Andréas Göransson med redaktion

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!