Recension: Disney Infinity 3.0: The Force Awakens

Storfilm i leksaksformat.

The Force Awakens är ett enkelt men underhållande äventyr gör ett godkänt jobb med att flytta filmen från bioduken till spelkonsolen.

Läs även vår av Disney Infinity 3.0

Star Wars-sagans sjunde del kom, sågs och segrade på biograferna - men i spelhyllorna lyser ett regelrätt spel baserat på succéfilmen med sin frånvaro. Å andra sidan är det kanske bäst så med tanke på att de digitala äventyren som lanserades tillsammans med Episod I, II och III till och med var sämre än Georges Lucas utskällda prequel-trilogi. Ja, de var till och med sämre än Jar-Jar Binks.

1

Spelsugna Star Wars-fans går emellertid inte helt lottlösa utan kan roa sig med Disney Infinity 3.0-expansionen The Force Awakens. Precis som tidigare playsets säljs Episode VII-äventyret i ett paket tillsammans med två välgjorda plastfigurer, närmare bestämt Finn och Rey. Det går också att köpa till de minst lika välgjorda Kylo Ren och Poe Dameron. Extrafigurerna behövs inte för att klara äventyret, men fler figurer skapar lite bättre variation tack vare unika attacker.

Genom att samla gömda mynt går det också att använda samtliga Star Wars-karaktärer som har lanserats till Disney Infinity, så länge de har inhandlats som leksaksfigur det vill säga. Att låta Yoda läxa upp Kylo Ren är inte bara en möjlighet - det är ett måste. Däremot ger fler karaktärer inte tillträde till nya områden, som i exempelvis Lego Dimensions och Skylanders, vilket gör att Disney Infinity-figurerna inte känns lika prisvärda.

4

I likhet med tidigare playset är The Force Awakens bara löst baserat på grundmaterialet och ibland är det svårt att hänga med i svängarna. Ramhandling och karaktärer känns igen och spoilerkänsliga personer bör hålla sig borta tills de sett filmen, men i övrigt hintas det inte ens om någon av filmens mer oväntade händelser. Å andra sidan är handlingen inte mycket mer än en röd tråd som tar äventyret till nya platser. Från ökenplaneten Jakku till slutstriden på Starkiller-basen. Större delen av speltiden spenderas på Jakku och smugglartillhållet på planeten Takodana, där det bjuds på en rad simpla uppdrag, utmanande poängjakt och minispel i bästa Geometry Wars-anda.

Tråkigt nog är de enkla uppdragen minst sagt oinspirerade och bjuder sällan på något mer än slagsmål och repetitiva hämtuppgifter, men eftersom äventyret är slut efter några få timmar hinner det aldrig tradigt. Dessutom får variationen ett välbehövligt lyft tack vare lysande närstrider (signerade DMC-utvecklarna Ninja Theory), imponerande rymdstrider och oväntat välgjorda plattformssegment. Några nämnvärda pussel eller längre fordonssekvenser på marken är det däremot inte tal om.

5

I slutändan bjuder The Force Awakens på lättspelad, hyfsat varierad och familjevänlig action. Även om äventyret sällan når några högre höjder underhåller det oförskämt mycket tills slutet är nått. Jämfört med de andra två Star Wars-expansionerna känns denna lite mer genomarbetat med roligare miljöer och fler sidosysslor. Samtidigt kunde expansionen ha varit så mycket mer. Ett större fokus på mark- och rymdstrider hade gjort mycket, likaså om grundspelets utmärkta baneditor hade klämts in på ett hörn. Då kunde The Force Awakens ha blivit ett essentiellt köp för Star Wars-fans. Istället fortsätter Toy Box-läget att vara stjärnan i Disney Infinity 3.0, även om denna expansion är värd en genomspelning

Recension: Disney Infinity 3.0: The Force Awakens P-A Knutsson Storfilm i leksaksformat. 2016-01-03T10:00:00+01:00 3 5