Recension: This War of Mine: The Little Ones

Barn kommer alltid vara barn, även i krig.

This War of Mine: The Little Ones är ett viktigt spel och skildrar krig på ett sätt inget konkurrerande spel lyckats med.

I en tid då krigsspelen dominerats av Call of Duty och Battlefield 4 var This War of Mine en uppfriskande fläkt när det släpptes 2014. Istället för fokuset som soldat på krigsfälten fokuserade 11 Bit Studios på en berättelse om krigets verkliga offer - de civila. Nu är de tillbaka i den fristående uppföljaren This War of Mine: The Little Ones och poängen är densamma; krig är och förblir det mest förödande ett människoliv kan uppleva.

Den polska spelstudion har skapat en hjärtskärande upplevelse där du tar kommandot över en grupp vuxna och barn som hamnat mitt i brinnande konflikt. Att överleva tills eld upphör är allt vad det handlar om och, kanske viktigast, handlar spelet om hur långt du är villig att gå för att göra just detta.

1

This War of Mine: The Little Ones är otroligt snyggt och spelet är uppbyggt i en 2,5D-estetik - de animerade bakgrunderna är rika på den förstörelse som kommer med fullskaligt krig och karaktärerna (som tagits fram med motion capture) känns levande.

I början av spelet har du inget annat än ett raserat hus att skydda dig i och det är där som alla överlevnadsoperationer också sker. Allt man behöver för att överleva kan man antingen förhandla fram, crafta, gräva upp eller plocka fram från olika skåp, byråer och dylikt. Spelet går enligt en dygnscykel där dag avlöses med natt.

Om dagarna är du fast i ditt hus till följd av att fiendesoldater häckar utanför och stoppar din flykt. Allt fokus riktas istället på att behålla ditt gömställe och du byter till dig saker, uppgraderar bostaden med nödvändigheter, utför reparationer och tar hand om barnen. Det är svårt och kämpigt - samtidigt som du behöver se till att tak finns över huvudet behöver du även bygga sånt som förenklar livet, exempelvis sängar, spis, värmepanna och så vidare. Då alla resurser är begränsade krävs samarbete med andra överlevare. Annars kommer du och ditt lag att sakta men säkert gå under.

2

På nätterna kan en i laget ge sig ut på upptäcktsfärd för att leta efter föremål i staden att använda till överlevnad. Det är en farlig jakt och en som kan leda till att svåra beslut måste tas. I början av spelet är du obeväpnad och då finns egentligen bara två alternativ: antingen smyga runt och plocka på allt som kommer i din väg, eller så kan du ge dig in i andra byggnader i jakt efter prylar. Sistnämnda utgör dock en högriskfaktor då chansen att de som bor där tar till trubbigt våld.

Dessa två val utgör själva grunden för This War of Mine: The Little Ones där beslut påverkar mig både emotionellt som psykiskt. 11 Bit Studios har gjort ett hästjobb med att måla upp bilden av vad kriget är. Det är smutsigt, kallt, stressigt och det finns varken bra eller dåliga val - det finns bara överlevnad.

Och det visuella backas upp med ett soundtrack som sätter en perfekt ton på hela upplevelsen. Själva gameplayet utgörs av ett väldigt enkelt kontrollschema som gör att du istället oroar dig för de desperata händelserna som sker runt omkring, snarare än att få grepp om alla knapparna. Fightingmekaniken funkar perfekt när de väl behövs och bidrar till att jag bara tar till våld när det väl behövs, detta då varje strid skadar mina karaktärer såväl psykiskt som fysiskt.

3

Studion har baserat några av scenarierna i This War of Mine: The Little Ones på verkliga händelser. Detta ger spelet ett särskilt patos och gör att vissa val blir om möjligt ännu svårare. Det går trots allt inte att skydda alla och att välja vem som ska få leva och vem som måste dö är tufft. Att dessutom barn är inblandade gör det hela ännu hårdare och ger hela spelkänslan en tung emotionell touch. De moraliska dilemman vi springer på under spelets gång är minst lika bra som i originalspelet och sätter mig som spelare på prov. Är jag beredd på att de vuxna får gå hungriga då barnen behöver maten för att överleva? Vem ska få ansvar över medicinen när gruppen blivit sjuka? Addera på det den konstanta överhängande faran från soldaterna som gömmer sig utanför, och de fientliga skattletarna som mer än gärna rånar dig och din grupp. Det här är verkligen inte ett spel att slappna av med.

Det är svårt att med ord beskriva hur berörande This War of Mine: The Little Ones är. Att komma tillbaka från ett nattligt uppdrag med föremål som var svåra att få tag i, och upptäcka att en grupp brutit sig in i huset och skrämt ut dina barn och snott ditt surt förvärvande matförråd, får dig att inse att du nyss gjort exakt samma sak mot någon annan. Detta gör spelet unikt och bidrar kanske till att du blir en bättre person, även i det verkliga livet.

This War of Mine: The Little Ones är ett stycke viktigt spel som alla bör prova på. Att uppleva livet som flykting berör, speciellt i tider som dessa, och ger en insikt jag antagligen aldrig skulle komma till utan det.

Recension: This War of Mine: The Little Ones Andréas Göransson Barn kommer alltid vara barn, även i krig. 2016-01-21T14:44:00+01:00 5 5