Eurogamer.se

Petters underbara Dota-guide (2): Mid

Förbättra ditt game med hjälp av heta tips från redaktionens egen Dota 2-fantast.

I december skrev jag den första delen i denna omfattande guide över MOBA-spelet Dota 2, en artikel vars fokus låg på hur man som bäst spelar rollen som support. Sedan dess har patchen 6.86 slagit ned som en bomb och levererat en ny hjälte, nya items, stora förändringar av spelkartan samt en hel del annat som på det stora hela förändrat spelets meta tämligen avsevärt. Det fick mig att fundera över om jag skulle uppdatera texten om supporthjältar, men efter att ha spelat den nya versionen ett tag tror jag nog trots allt att den förra guiden håller. Jag tror att den är tillräckligt övergripande för att den ska kännas relevant trots den nya patchen.

Därför trummar jag istället vidare med nästa del i serien. Den här gången ska vi gå igenom hur man spelar en väldigt viktig roll, nämligen den som midhjälte.

Mid

Att ta rollen som mid innebär att du i spelets början positionerar dig på kartans mitten-lane, där du mestadels kommer att få kämpa i floden. Att gå mid är inget du bör göra utan eftertanke dock då det anses som en av spelets absolut viktigaste positioner, speciellt i det tidiga skedet. Ofta går bara en spelare från vardera laget denna lane där det blir lite av en head-to-head mellan dessa båda. En match i matchen skulle man kunna säga. Vinnaren ger sitt lag ett extremt bra utgångsläge för resten av gamet vilket innebär att man vill ha en tajt spelare i rollen som mid.

Känner du dig dock manad att prova dig på detta så bör du se till att välja en hjälte som klarar av att göra jobbet. Inte alla lämpar sig att gå mid med så kolla in spelklientens lista över alla hjältar där det står specificerat vilka roller de klarar av. Några av de vanligaste midhjältarna är dock dessa:

  • Death Prophet
  • Dragon Knight
  • Invoker
  • Puck
  • Pudge
  • Queen of Pain
  • Shadow Fiend
  • Templar Assassin

Just Pudge var tidigare nästan uteslutande en midhjälte men kan i samband med den nya patchen nu spelas mycket fördelaktigt på andra ställen också. Anledningen är att räckvidden på hans Hook ökats markant redan från de första levlarna vilket gör att han kan använda den tidigt i spelet. Att vissa hjältar är bättre än andra mid har mycket att göra med att de behöver komma upp snabbt i level för att kunna börja styra spelet. Eftersom man ofta är ensam att gå mid får man all XP där själv vilket alltså säkerställer snabba levels. I alla fall så länge det inte går helt åt skogen.

Spelets början och laning phase

När du har valt hjälte är det bara att börja med förberedelserna. Fråga dina medspelare (helst supportsen) om de kan ge dig ett par Tangos så du har någon form av helning i början. Du vill gärna spara mycket av det guldet du börjar med så att du snabbt kan få tag i de items som låter dig bli aktiv i spelet. Bottle är ett item som är väldigt vanligt på de flesta midhjältar, och ju snabbare du får tag i den desto bättre. Bottle har tre laddningar med vatten som ger dig både liv och mana när du dricker ur den vilket är ypperligt för att kunna stanna på lane så mycket som möjligt (så du inte går miste om viktiga erfarenhetspoäng). Genom att plocka upp runorna som spawnar i floden varannan hel minut fylls Bottle på igen så det gäller att vara på hugget när klockan börjar närma sig. Skulle du dock missa en runa kan du kalla på kuriren (Courier alltså, som någon av supportsen borde ha köpt) och med hjälp av denna ta din flaska tillbaka till fontänen där den återfylls igen. Det här sättet tar naturligtvis längre tid men det kan vara värt det om du känner att du verkligen behöver lite extra heals. Notera att du inte vill köpa Bottle direkt från start. Den är rätt dyr och ger enbart tre laddningar heals. Några Branches, kanske en Circlet och en Mana Potion eller två är bättre direkt från start (både Branches och Circlet ökar dina stats och därmed ditt liv, skada och armor). Även Tangos om det skulle vara så att dina supports vägrar att dela med sig.

Att vara beredd på runor innebär utöver att du kan fylla på din Bottle även att du kan hitta mycket användbara power-ups. En Haste-runa (extra snabbhet) kan till exempel göra så att du kan springa ut på lane för att ganka en motståndare med lätthet (med gank menas ett överraskande anfall på motståndarnas hjältar). Således ger du dina lagkamrater där ett försprång samtidigt som du ser till att skaffa erfarenhetspoäng för egen del.

runa

En Double Damage-runa är mumma att stoppa i Bottle. Queen of Pain här på bild kan med den springa ut på en sido-lane för att ganka med sin Blink och sina starka nukes. Med dubbel skada blir det lättare att skjuta ihjäl överlevare som försöker fly.

Se till att du är koncentrerad när du spelar mid. Eftersom du oftast spelar ensam mot en annan motståndare får du klara av att sköta denies själv (döda egna creeps för att förhindra motståndaren att få guld och XP), samtidigt som du måste få tag i all farm du kan komma över. Spelar du en hjälte som har nukes (det vill säga, magier som tar hög skada, ofta över ett stort område (dessa kallas för area of effect-magier eller AOE)) kan det vara värt att använda dem ofta för att säkra creep kills åt dig själv. Queen of Pain har till exempel en magi som heter Scream of Pain som gör skada på alla fiender inom en viss räckvidd. Med henne kan du således slå på flera olika creeps tills de har lågt HP (liv) för att sedan döda dem alla med en Scream of Pain. Nukes kostar dock såklart mana så du får göra en avvägning hur mycket du kan använda och när. I regel är det med Queen of Pain bra att se till att du alltid har tillräckligt med mana till Blink (en magi som låter dig teleportera en kort sträcka på kartan) så att du kan hoppa undan om du skulle bli gankad. Håll också koll på vad dina medspelare gör innan du bränner all din mana. Är någon på väg för att ganka din motståndare i mid vill du nog helst spara på dina magier så att du kan använda dem för att ganken ska lyckas. Om du istället drar av dem på creeps när en medspelare hoppar på motståndaren kommer det att bli dålig stämning inom laget.

Att vara lyhörd och uppmärksam på vad som händer på kartan är även det viktigt för dig som spelar mid. Om någon av dina medspelare ropar på hjälp eller vill ha en gank är det bra om du börjar fundera över hur du kan göra detta. Ibland är det inte läge att göra det, till exempel om du har lågt HP/mana eller om du behöver få någon extra level för att vara säker på att lyckas. Kom i sådana fall ihåg att berätta detta för dina kamrater, att de får hålla ut ett litet tag. Lyssna även på dina medspelare om de säger att en spelare saknas från deras lane. Då är det mycket möjligt att de är på väg mid för att ganka dig vilket innebär att du gör rätt i att vara på din vakt och spela mer passivt tills faran är över. Ha koll på mini map (den lilla kartan nere till vänster på skärmen) för att se hur motståndarna rör sig och var de är på väg. Skulle det vara så att din motståndare i mid försvinner från lane måste du på en gång berätta detta för resten av ditt lag. Midspelarna är ofta gankare så försvinner en hjälte därifrån är det många gånger för att göra just detta.

Det kommer säkerligen att bli många kamper mellan dig och din motståndare om vem som kan hinna först till runorna, så var beredd och håll koll på klockan så du når dit i tid. Skulle du märka att din motståndare utan tvekan kommer hinna före kan det vara lika bra att vända tillbaka till mid för att ta farm istället. Det är onödigt att jaga efter något som ändå är förlorat och skulle det vara så att motspelaren får tag i Haste eller Double Damage kan du ligga riktigt illa till om du är för långt från ditt torn. Ibland är det också fördelaktigt att låta motståndaren få runorna om du hamnat väldigt långt efter i farm och levels. Det är naturligtvis inte bra att ge bort dem gratis, men om du varken har levels eller items för att göra något med runan du får är det lika bra att vara kvar där du är. En Bounty-runa (som ger guld och XP) kan du såklart må bra av jämt men eftersom du inte vet var den kommer att spawna kan det vara smartare att stanna för att få en mer tillförtlig boost.

ulti

Ett bra game mid gör att du kan få tunga items fort. För Queen of Pain är ett sådant Aghanim's Scepter som drar ned cooldown på hennes ulti avsevärt. Här ser ni mig dra av den i ansiktet på ett par bottar.

De items du bör skaffa beror väldigt mycket på den hjälte du spelar, så det är svårt att ge konkreta tips på vad du ska sikta på. Dock kan väl nämnas att det finns vissa sådana som är viktiga att få så fort som möjligt. Blink Dagger till Templar Assassin, Eul's Scepter eller Midas till Invoker och Aghanim's Scepter till Queen of Pain till exempel. Du kan också klicka på den lilla boken uppe till vänster på skärmen för att välja bland olika guider som communityt gjort åt hjältarna. Där finns ofta tips på vilka items som är bra om du kör mid med en viss hjälte. Klickar du på någon av dessa kommer dina föreslagna items att ändras i shoppingmenyn. Det här är ett mycket bra sätt att få hjälp med vad du ska köpa.

Mid och late game

Som midhjälte är du en viktig kugge när ert lag väl börjar försöka nå objectives. Eftersom du troligtvis kommer att ha högre levels än de andra när ni börjar pusha mot torn vill du vara väldigt långt fram i fajterna och förlita dig på att få hjälp från dina supports. Du kommer ofta att få behöva styra och ställa i dem och du förväntas stå för merparten av ditt lags skada från tidigt mid game (alltså i början av spelets mittenskede om det) och en bit framåt. Detta eftersom er carry kan behöva mer tid på sig att bli tillräckligt stark för att kunna hjälpa till på riktigt. Det är inte helt ovanligt att man lämnar carryn att solo-farma medan resten av laget går mot torn, men då gäller det att man har en midhjälte som är stark nog så att det går att genomföra. En stark Death Prophet dock som drar sin ulti samt är uppbackad av tre andra hjältar är svår att försvara mot tidigt i gamet vilket innebär att carryn nog gör bäst i att bara fortsätta farma.

Det är alltså innan carryn "kommer online" som en midhjälte ska skina som starkast. Carry betyder ju att bära, vilket du som spelar mid måste göra innan den som är designerad att göra just detta är stark nog för det. Många midhjältar brukar kunna tappa lite i sin styrka mot slutet, speciellt de som är väldigt beroende av sina nukes. En nuke som gör 300 skada är såklart avsevärt mycket bättre tidigare i spelet när de flesta spelare har mindre HP. Allteftersom spelet går kommer alla att bli tuffare och tuffare och den där nuken tappar i värde. Det är då carryn måste ta över som främsta "damage dealer" (den som gör mest skada) istället.

När det lider mot late game vill du fortfarande vara med och slåss så mycket du kan, trots att du kanske inte gör lika mycket relativ skada längre. För att kompensera för detta kan du med fördel skaffa items som ökar din CC (Crowd Control, förmågan att kontrollera fiendens rörelser) samt sådana som ger dig möjlighet att använda dina magier oftare. Här kommer några exempel:

  • Scythe of Vyse - En stav som ger dig möjlighet att förvandla en motståndare till en harmlös liten gris i 3,5 sekunder. Dessutom ökar den dina stats och manaregeneration.
  • Shiva's Guard - Ökar ditt försvar och intelligens samt ger en aura runt dig som saktar ner fiendens attacker. Kan aktiveras för att skicka ut en isexplosion runt dig själv som gör 200 i skada och sänker rörelsesnabbheten på alla som träffas.
  • Octarine Core - Ger extra HP och mana samt ökar din regenerativa förmåga. Drar även ner alla cooldowns med 25% vilket gör att du inte behöver vänta lika länge för att kunna använda dina magier igen. Dessutom får du med hjälp av Octarine Core tillbaka HP när du gör skada med magierna (25% för hjältar, 5% för creeps).
  • Refresher Orb - Aktiveras för att nollställa alla cooldowns du har, vilket gör att du kan kasta alla magier två gånger i följd (om du har mana nog för det). Kostar 375 mana att aktiveras. Ger även lite extra skada samt ökar din mana- och HP-regeneration.

Se till att använda alla dina magier flitigt för att trakassera motståndarna maximalt. Du vill vara en konstant nagel i ögat för dina fiender.

Summering

Om vi ska bunta ihop allt vi just gått igenom kan vi säga att rollen som midhjälte kräver ett stort mått fokus och uppmärksamhet. Här gäller det att vara på sin vakt för ganks och samtidigt leta efter öppningar för en själv att genomföra sådana. En midhjälte måste bära laget under mid game men samtidigt se till att inte helt falla bort när carryn kommer online. Lagets framgångar hänger i mångt och mycket på hur du som går mid gör ifrån dig. Det går att vinna även om det skulle gå käpprätt åt skogen, men det blir mycket, mycket svårare. För att se hur proffsen spelar mid kan du titta i Youtube-videon här nedan, där mannen med högst MMR i välden, Amer "Miracle" al-Barqawi från laget OG, visar upp sina skills med Invoker.

Tack så mycket för den här gången, vi ses snart igen!

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!