Eurogamer.se

Recension: Firewatch

Lever Firewatch upp till den eldiga hajpen eller är det en rökridå?

Det första intrycket som möter en när man börjar spela Firewatch, och som ständigt hänger kvar under de 4-5 timmar det tar att spela igenom historien, är den kraftigt stiliserade estetiken. Djärva och pastorala färger i lager, ofta nyanser av rött och orange, som dominerar varje scen.

Trots att Firewatch är det första spelet från ett all star-team med utvecklare som tidigare gjort The Walking Dead, Mark of the Ninja och Bioshock 2 är det Olly Moss, en brittisk illustratör och helt ny i spelskaparbranschen, som satt störst avtryck i spelet. Faktum är att Firewatchs visuella identitet utgår ifrån en av Olly Moss teckningar på Wyomings vildmark.

Det är fascinerande hur utvecklarna Campo Santo har lyckats översätta Olly Moss koncept, som till stor del utgår ifrån lager av platta objekt, till en 3d-värld som spelare kan röra sig i. Det är en stiliserad omgivning som ger spelet precis den känslomässiga ton av isolering och mystik som historien kräver.

1

Trots den starka estetiken är det en nedtonad och bitvis dyster historia som berättas. Livet har varit svårt för Henry på sistone. Det är 1989, året efter den katastrofala skogsbranden i Yellowstone som ödelade en tredjedel av hela nationalparken. Henry bestämmer sig för att komma iväg från sitt liv genom att ta ett jobb som brandvakt mitt ute i Wyomings vildmark. Hans enda sällskap är Delilah, en annan brandvakt som Henry kan prata med genom sin walkie talkie.

Det är deras dialog som följer dig genom spelet. De skämtar, berättar historier och delar med sig av sina sorger. Deras relation blir till en berättelse i sig om uppgivenhet och sorg över livets förlorade möjligheter. Det är som de själva säger, de flesta åker inte ut ensam i vildmarken om de inte har något att fly ifrån.

Samtidigt som handlingen lägger stor vikt vid dina samtal med Delilah kan du faktiskt välja att inte svara. Att helt enkelt låta diskussionen dö. På det sättet kan man själv välja om spelet ska luta åt att måla upp personporträtten och deras personliga historia eller om man bara är intresserad av huvudhistorien.

2

Tyvärr är huvudhistorien, en slags mysterieberättelse med thriller-inslag, en av spelets stora svagheter. Det börjar spännande med mystiska händelser och känslan över att någon bevakar en, men saknar en känslomässig tyngd. Istället fungerar den mer som en vag röd tråd försöker rama in en berättelse vars fokus egentligen ligger på personporträtten.

Du kommer därför få ett markant sämre spel om du väljer att inte prata så mycket som möjligt med Delilah. Speciellt när de båda karaktärerna spelas så bra av Rich Sommer (Mad Men) och Cissy Jones (The Walking Dead och Grand Theft Auto V).

Det finns mycket som fascinerar med Firewatch; det vuxna tilltalet, det visuella uttrycket och en spelmekanik som uppmuntrar till dialog. Det är därför spelets sämre bitar står ut så mycket mer. Även om spelet verkligen har lyckats föra fram sin estetiska vision har den en del problem ur en teknisk synvinkel. Ojämn frame rate, texturer som hoppar in på märkliga sätt och objekt som ibland svävar i luften. Vid ett tillfälle stötte jag på ett fel som tvingade mig att ladda om hela spelet.

3

Den öppna vildmarken är dessutom inte så öppen som man först kan tro. Jag förstår att spelaren ibland måste ledas i rätt riktning, och vissa områden är stängda av mer eller mindre praktiska anledningar tills historien kräver något annat. Men känslan av en öppen vildmark som spelet så gärna vill förmedla försvinner snabbt, och i grunden är det en mycket linjär berättelse man får ta del av.

Firewatch är inte på något sätt ett sensationellt spel, vilket i sig är faktiskt ganska befriande. Det är en nedtonad historia om två människor som lyckas vara både allvarlig och humoristisk samtidigt. Ett drama om att komma vidare i livet. Och det räcker gott och väl! Trots en del tekniska och spelmekaniska brister är det väldigt enkelt att tycka om Firewatch.

Recension: Firewatch Niklas Alicki Lever Firewatch upp till den eldiga hajpen eller är det en rökridå? 2016-02-08T19:40:00+01:00 4 5

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!