Eurogamer.se

Petters underbara Dota-guide (3): Off-lane

Förbättra ditt game med hjälp av heta tips från redaktionens egen Dota 2-fantast.

Välkommen åter till denna Dota-guide där vi den här gången kommer att gå igenom rollen som off-lane. Vi har tidigare avverkat både support och mid och går nu vidare med spelets kanske mest ensamma position. Den kräver, som vi kommer att se, ett stort mått försiktighet för att det ska gå vägen, speciellt om du kör solo där.

Eftersom vi redan gått igenom flera termer i tidigare avsnitt kan det hända att jag här inte förklarar dem mer ingående. Känner du dig osäker så råder jag dig att kika efter i dem. Med det sagt så sätter vi igång med del tre.

Off-lane

Off-lane brukar även kallas hard lane och det är inte svårt att förstå varför. Ditt lags creeps hamnar vid denna lane väldigt långt fram vilket gör att du redan från första stund är exponerad för fienden. Lägg därtill att samma lane är motståndarnas safe lane (alltså den säkra lanen) där man väldigt ofta brukar positionera tre hjältar (en så kallad tri-lane: en carry tillsammans med två supports). Därmed kan livet bli surt för dig här och du kan nästan alltid räkna med att bli ordentligt utzonad. Kör även ditt lag tri-lane är du dessutom helt ensam och får klara dig själv mot tre andra.

Detta kan naturligtvis framstå som en helt omöjlig uppgift. Hur ska man någonsin kunna klara av att spela tre mot en? Svaret är kort och gott att det ibland inte går. Ibland blir man så hopplöst utzonad att det inte är någon mening att stanna kvar på lane utan det är lika bra att bege sig någon annanstans för att hjälpa till. Men vissa hjältar klarar ändå av uppgiften bättre än andra. Därför är det viktigt att du väljer rätt redan från början om du vill pröva på att spela off-lane.

Vanliga off-lanehjältar

  • Clockwerk
  • Timbersaw
  • Dark Seer
  • Broodmother
  • Tidehunter
  • Beastmaster

Anledningen till att vissa hjältar lämpar sig bättre än andra till att gå off-lane är att de antingen tål mer, har attacker som de kan använda på avstånd eller att de har bra sätt att undfly ganks. Vissa har allt detta tillsammans.

Laning phase

När spelet börjar är det bra att försöka blockera dina egna creeps så mycket som möjligt så att de kommer längre ifrån motståndarnas torn. Detta gör du genom att helt enkelt ställa dig framför dem. De kommer då att behöva gå runt dig varpå du flyttar dig och ställer dig framför dem igen. Fortsätt så ända tills du ser fiendecreepsen komma emot dig. Nu kan du börja ta så många denies som möjligt, men se till att inte gå så långt fram att fienden kan komma in bakifrån. Ett sätt att undvika detta är att fråga någon av supportsen om de kan ge dig en Observer Ward direkt i början, innan du ens gått ut på lane. Sätt då upp denna i skogen så du kan se fiendens rörelser där. Att ta denies är dock viktigt så att motståndarcreepsen pushar framåt mot ditt torn. Det är då du kommer att kunna dra åt dig mycket erfarenhetspoäng, speciellt om du är ensam. Ibland kan det till och med räcka med dessa få tillfällen av ensam EXP för att du ska hålla jämna steg med övriga spelare level-mässigt.

ionshell

Dark Seer kan lägga Ion Shell på creeps vilket gör skada på allt som går nära. Ett bra sätt att få pengar utan att själv behöva hamna i fara. Detta kan dock pusha lanen rätt rejält, så tänk över hur och när du vill använda den.

Absolut viktigast är att inte dö som off-lane. Så länge du inte dör så är det ingen jättefara att du kanske hamnar efter i levels och farm. Skulle du dock börja feeda (med feeda menas kort och gott att dö, att mata motståndaren med ditt liv) har motståndarnas carry inte bara bra farm från creeps, utan boostas även av guldet och EXPn från din död.

Hur du spelar ute på lane beror förstås på vilken hjälte du har. Har din hjälte något sätt att komma undan på, som till exempel Timbersaws grapple hook, kan du våga dig på att vara aningen mer offensiv i din positionering. Även Dark Seer har ett sätt att undkomma fara genom en magi som ger honom själv eller andra ökad rörelsesnabbhet. Denna kan användas för att snabbt springa undan om så skulle behövas.

Ibland händer det som sagt att du inte kan få någonting gjort på off-lane. Fiendesupportsen stänger ner dig helt, röjer dina Wards samt creep-stackar och pullar så effektivt att du varken får guld eller erfarenhetspoäng. Dessa gånger kan det vara lika bra att lämna lanen och försöka hjälpa ditt lag på andra sätt. Visst, du lämnar en hel lane tom åt motståndarnas carry att farma lös på vilket må kännas konstigt, men om du ändå inte kan stoppa detta så tjänar det ingenting till att stanna kvar.

Här följer några saker du kan försöka dig på istället:

  • Campa runor - Ett sätt att hjälpa till är att tidigt gå mot runan som är närmast dig. Ställ dig där och vänta på din midhjälte att komma dit och plocka den eller ta den själv. Bara din blotta närvaro där kan vara nog för att skrämma undan supports som annars vill försöka ta den. Se bara till att du inte blir gankad.
  • Stacka ancients - Ancients är de största och starkaste av de neutrala creepsen som finns i skogen. Det är de drakar, stengolems och dinosaurielika ödlor som spawnar nära Secret Shop varje hel minut. Dessa kan du stacka enligt samma princip som vi tog upp i supportguiden och sedan antingen försöka döda dem själv eller lämna dem åt någon annan i ditt lag. Du behöver dock vara ganska stark för att kunna ta dem på egen hand.
  • Ganka mid - Försök att smyga in mid och ganka hjälten där. Misslyckas du med ganken kan du bara försöka zona ut motståndaren istället så att din medspelare får fritt andrum att levla och farma.
ancientstack

Såhär ser du när du lyckats stacka ancients. Den här hopen ger väldigt mycket guld och erfarenhetspoäng men det kan krävas att laget hjälps åt för att det ska gå att döda dem.

Dota handlar om att få saker och ting att hända så trots att det kan kännas som att du inte levlar tillräckligt fort kan dessa saker ge ditt lag möjlighet att börja styra spelet i er riktning. När det händer så kommer du att komma ikapp i gamet trots den tröga starten.

Mid och late game

När laning phase är över och ert lag ska börja ta objectives vill du vara väldigt delaktig. Många off-lane hjältar har magier och färdigheter som lämpar sig ypperligt för lagfajter. Ha en teleportations-scroll redo och lyssna på dina lagkamrater. Om en fajt brakar ut någonstans är det bra om du är redo att kunna ingripa så snabbt som möjligt för att vända slaget till ditt lags favör.

Utöver detta tillåts du som off-lane att ta en del farm, i alla fall så pass att du kan införskaffa de viktigaste grejorna. Här krävs kommunikation med övriga lagdelar så att de kanske kan se till att ge dig utrymme att farma någonstans om det är något du verkligen behöver. Återigen är det svårt att säga exakt vilka items du bör skaffa, men Blink Dagger är mycket bra till både Tidehunter och Dark Seer. För Timbersaw är en tidig Bloodstone viktigt. Fråga dina lagkamrater om du är osäker, ofta är det någon som har något vettigt förslag.

Summering

Slutligen kan vi alltså säga att off-lane är en av spelets svårare positioner som kan vara väldigt trögstartad. Här är det av oerhörd vikt att inte bli dödad i ett tidigt skede och då det kan vara sparsmakat om erfarenhetspoäng och guld måste man se till att verkligen suga åt sig av det när det väl kommer. Påhittighet under tröga perioder är också en nyckel till att lyckas och det är bra att se till att inte bli alltför statisk i sitt spelande.

Nedan har ni återigen ett klipp på proffset Amer "Miracle" al-Barqawi som den här gången kör Faceless Void solo off-lane. Detta ska vara mycket svårt att genomföra, men Miracle är Miracle, och han får det att fungera. Visserligen får han lite hjälp av en roamande (kringströvande) Mirana, men det är imponerande ändå.

Väl mött hörrni. Vi ses!

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!