Recension: Hitman: Episod 1

Agent 47 - med rätt att döda och placera utslagna personer i skåp.

På begäran av brittiska underrättelsetjänsten, via organisationen ICA (International Contract Agency), har jag anlänt till en överdimensionerad herrgård i Paris. Inuti pågår en modeshow medan uppklädda stroppar strosar omkring och byter ord med varandra och tack vare att jag bär min kostym med stil så smälter jag in utomordentligt bra. Huset rymmer också mina två måltavlor, båda med kopplingar till spion-nätverket Iago, och vid första anblick kommer det inte att bli en alltför lätt uppgift. Men rätt vad det är så hittar jag en metod i form av praktiska förklädnader och råttgiftsblandade drinkar, vilket resulterar i att den ena avlider på fläcken. Den andre rusar in på toaletten för att spy, varpå jag passar på att dränka vederbörande i toastolen. Ordningsam som jag är ser jag till att städa undan bevisen innan jag lugnt lämnar området utan att bli avslöjad.

Inte helt nöjd med min första prestation ger jag mig genast i kast med uppdraget på nytt och den här gången kanske jag plockar ner mina mål med det insmugglade krypskyttegeväret jag precis låst upp. Kanske jag till och med använder lönnmördarens signaturkostym för jobbet istället.

Förgiftade drinkar - ett av de lättare sätten att göra jobbet på.

Jodå, Hitman-serien är vid liv och likaså vid god hälsa nu när det första uppdraget för den nya titeln har släppts. Själv har jag spelat och älskat två Hitman-spel i mitt liv hittills, vilka har varit Hitman: Contracts och Hitman: Blood Money, varav den sistnämnda hör till ett av det mest stämningsfulla och roligaste spelen jag har spelat någonsin. Vad gäller Hitman: Absolution har jag tvekat länge att spela det då den nya spelmekaniken såg ut som fluff för en ny publik och det ska även sägas att jag drogs med rejäl skepsis över det allra senaste Hitman, då dess lanseringsmodell som episodbaserat spel gav mig avsmak. Nu efter att ha spelat det första uppdraget kan jag säga att min cyniska inställning har bytts ut mot en gladlynt positiv och jag längtar redan till nästkommande uppdrag.

Hitman-serien är vid liv och likaså vid god hälsa

Prologuppdraget - som från början var spelets beta - inkluderas såklart även tillsammans med den första episoden, vilket Petter täckte i sin förtitt av spelet. Sedan dess har de flesta av skavankerna han tog upp finslipats, tacksamt nog, och tycks endast ha lämnat efter sig mindre buggar som inte gör större väsen av sig. Det första uppdraget efter prologen går under namnet "The Showstopper" och är sannerligen ingen dålig början. Den riktiga Hitman-upplevelsen känns väl igen här, vilket innebär att anlända till platsen, lokalisera målet och hitta det bästa och mest kreativa eller det galnaste sättet att ta kål på denna. Min kostym kan som i tidigare spel rymma en ljuddämpad pistol eller fibertråd för att strypa offret, men jag kan lika gärna ta tillvara på vad som finns i omgivningen. Detta kan resultera i att jag släpper en ljuskrona i huvudet på dem eller helt enkelt spränger dem åt fanders med en eldsläckare. Valet är alltid mitt och det är det som alltid har gjort Hitman magiskt.

Allt vi vet om Xbox One S Vad som är nytt med Microsofts slimmade konsol Allt vi vet om Xbox One S

Innan du utför ditt mord kan du se fab ut på catwalken.

Instinct-läget som introducerades i Hitman: Absolution återvänder här och om du som jag inte vill spela en lönnmördare som också råkar vara en X-man som kan se genom väggar så kan du glädja dig åt att detta kan stängas av. Detta kan också göras med indikationerna på om en karaktär börjar få misstankar baserat på mina handlingar och det är först när detta är gjort som ovan nämnda Hitman-upplevelse är som allra bäst. Vidare kan jag också bestämma om de ledtrådar jag kan få genom att lyssna på andras konversationer ska visa exakt hur jag utför ett specifikt sätt att döda mitt mål eller om jag vill hålla det till ett minimum så att jag får tänka själv. Gissa vilket som är roligast.

Förutom Instinct-läget så återvänder också Contracts-läget för att på fler sätt variera spelet inför kommande episoder. Spelläget har funnits sedan tidigare och låter mig skapa mina egna lönnmördarkontrakt genom att sätta en markör på precis vem jag vill på kartan. Beroende på hur jag dödar den markerade individen, med vilka vapen och med vilken klädsel kan detta sedan sparas i ett kontrakt som andra kan spela. Det bästa med detta är att kreativiteten får flöda och att du kan vara enormt specifik med hur ett visst kontrakt ska utföras.

Något som verkligen måste fixas är de horribla laddningstiderna.

Paris-uppdraget kommer också med utmaningar - eller "challenges" - som om de utförs ger mig extrapoäng när uppdraget är gjort. Dessa kan handla om att hitta en inbjudan till övervåningen, anta en annan persons identitet eller mitt valda sätt att likvidera. Om inte omspelarvärdet var stort nog redan så ger utmaningarna ytterligare bränsle till den lågan. Traditionsenligt när uppdraget är slut så blir mitt valda spelsätt betygsatt och de poäng jag samlar in bidrar till att bygga upp min level-mätare, vilket i sin tur låser upp nya möjligheter för mig att inleda samma scenario. Vill jag till exempel smuggla in vapen eller gå in under täckmantel kan jag göra det, samtidigt som jag kan välja vilken startpunkt på kartan jag vill ha.

En av många tänkbara förklädnader.

Så långt allt väl med ett väl presenterat Hitman-spel där tålamod och prövning är vad som belönas mest, men det finns saker som irriterar mig. Något som verkligen måste fixas är de horribla laddningstiderna som nästintill går upp mot en minut, i alla fall när jag laddar uppdraget helt på nytt. Bortsett från att spelet får för sig att hacka till emellanåt är detta mitt största klagomål och med tanke på att omladdningar gärna sker ganska ofta så skulle en uppdatering med en fix vara mer än välkommet. En annan grej som är irriterande när jag blir upptäckt är att jag kan låtsas gå med på att arresteras, men överrumplar fienden per automatik när denne kommer tillräckligt nära. Det vore mycket bättre om jag kunde välja att gå med på att bli arresterad och attackera när jag själv känner att tillfället är det rätta.

Första episoden av Hitmans säsong har fungerat som ett riktigt bra första intryck med en imponerande stor karta och hinkvis med alternativ att utföra mina mordiska eskapader på. Det ska bli riktigt intressant att se hur varierade nästkommande uppdrag kommer att vara och förhoppningsvis blir spelet i sin helhet lika fantastiskt. Just nu kan jag lugnt säga att mitt Hitman-beroende är tillbaka i full styrka och kommer inte släppa under den närmaste tiden.

Recension: Hitman: Episod 1 Jonas Pettersson Agent 47 - med rätt att döda och placera utslagna personer i skåp. 2016-03-11T09:57:00+01:00 4 5