Eurogamer.se

Därför ska du vara taggad på Quantum Break

Vi berättar anledningarna till varför du ska hålla koll på Remedys kommande tredjepersonsskjutare.

Finska studion Remedy har genom åren lyckats bygga upp ett gott rykte om sig. Deras actionfyllda tredjepersonsskjutare Max Payne hyllades av många när det begav sig och efter det fortsatte de med kusliga Alan Wake. Detta sistnämnda plågades emellertid av en hel del förseningar och den slutgiltiga produkten var väl en aning annorlunda mot det som från början utlysts, men de flesta kritiker verkar ändå eniga över att Remedy lyckades leverera en väl genomarbetad produkt. Dessa finnar gör ingenting halvhjärtat.

3

Vad gäller Quantum Break så är ribban satt väldigt högt. Remedy har tidigt sagt att de vill förändra sättet som en historia berättas på och dessutom sudda ut gränsen mellan spel och film. Därför har de anlitat en rad etablerade skådespelare för att kunna förmedla sin berättelse så bra som möjligt. I rollen som spelets huvudprotagonist ser vi exempelvis Shawn Ashmore, känd från bland annat The Following och X-Men. Det största namnet i min mening är nog ändå Aidan Gillen som porträtterar den genomlömske Petyr Baelish i Game of Thrones. I Quantum Break spelar han rollen som antagonisten Paul Serene. Även Dominic Monaghan från Lost (samt Merry i Härskarringen) är med i rollistan och spelar Jack Joyces bror, William.

1

Shawn Ashcroft och Dominic Monaghan i motion capture-skrud.

Det som på förhand varit en stor snackis är att Quantum Break inte bara kommer att vara ett spel, utan att det även är en tv-serie. Denna är så kallad "live action", det vill säga, det är inte datoranimerat utan mer som en regelrätt film eller, ja, tv-serie. Här är tanken att tv-serien och spelet ska påverka varandra så att de val vi gör i spelet ändrar utvecklingen i serien, och det vi får se i serien påverkar hur vi spelar. Spelet i sig fokuserar på protagonisterna och tv-serien på antagonisterna och vi får göra val som båda dessa, vilket innebär att vi helt enkelt befinner oss på båda sidor av staketet. Väldigt intressant, kan jag tycka. Innan varje avsnitt av tv-serien drar igång får vi göra val som antagonisten Paul Serene som då bestämmer vad vi får se och, i förlängningen, vad som händer när vi spelar.

Storymässigt är väl Quantum Break kanske inte jätteoriginellt. Ett tidsreseexperiment går snett och tre personer, Jack Joyce, Beth Wilder och Paul Serene, får i samband med detta förmågan att manipulera tiden. Jack och Beth måste nu slåss för att stoppa Serene och dennes Monarch Security innan tiden bokstavligen rinner ut. Innan händelsen var Paul och Jack bästa vänner, men efteråt är Paul helt förändrad och vänskapen rämnar.

Som sagt, inte det mest spännande upplägget kanske, men under en resa jag gjorde till Danmark nyligen fick jag chansen att spendera en hel del tid med finska spelmagasinet Pelaajas chefredaktör Miika Huttunen. Utsända från hans publikation har fått hälsa på hos Remedy och har kunnat testa spelet ganska ingående. Enligt dem är tv-serien i Quantum Break extremt välgjord, i klass med regelrätta sådana, och den fungerar bra. Kanske kommer storyn till sin rätt där.

2

Aidan Gillen/Paul Serene.

Rent spelmekaniskt är Quantum Break en tredjepersonsskjutare med en gimmick. Remedy verkar gilla att införa sådana i sina spel, ta bara Bullet Time-grejen i Max Payne där vi kunde försätta allt i slow motion för att undvika skott och skjuta med bättre precision. Även Alan Wake hade en gimmick i det att vi var tvungna att använda ljus för att oskadliggöra våra fiender.

Den här gången handlar det alltså om tid och det finns flera sätt för oss att påverka den. Som Jack Joyce kan vi stoppa tiden för att undkomma kulor, göra en så kallad Time Blast för att skicka tillbaka skott mot fienden eller Time Rush för att röra oss närmare dem så att vi kan slå ner dem. Vi kommer även att behöva använda dessa förmågor i mer pusselliknande spelsekvenser, där det gäller att flytta föremål för att öppna vägar framåt. Detta kan innebära ett välkommet avbrott i all snabb action.

Vilka tidsmanipulativa förmågor som innefattas av den andra spelbara karaktären, Beth Wilder, vet vi än så länge inte. Hon spelas dock av Courtney Hope som tidigare medverkat i bland annat Allegiant, den senaste delen i Divergent-serien.

Paul Serene kan inte böja föremål på samma sätt som Jack, men han kan däremot se in i framtiden. I samband med olyckan åldras han med sexton år och börjar använda sin förmåga för sin egen vinning.

En rolig detalj rörande tidsaspekten i spelet är att Remedy tydligen ska ha anlitat en tidigare anställd vid partikelfysiklaboratoriet CERN för att få det att fungera med rådande vetenskapliga teorier.

Sammanfattningsvis kan vi väl säga att Quantum Break har en hel del roliga idéer som, oavsett hur de förverkligas, känns intressanta. Spelmediet erbjuder en extra dimension för historieberättande som i min mening inte utforskats tillräckligt än så länge. Kan Remedy få dessa delar att fungera bra utan att bli krystade kanske vi har fler, liknande projekt att se fram emot framöver. Av den anledningen finns det stora skäl att hålla ögonen på den här titeln.

I värsta fall blir nog Quantum Break "enbart" en kompetent shooter med inslag av pussel. I bästa fall lyckas de med sina försök att förändra sättet vi ser på berättande och suddar ut skiljelinjen mellan spel och film.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!