Eurogamer.se

New Game +: Hitman - Agent 47 tar semester

Vad döljer sig i Sapienza?

Det verkar som att episodformatet börjar växa på mig nu när den andra episoden av Hitman äntligen har släppts. Även fast väntan sedan första episoden har varit outhärdlig så känns det nu som att du har blivit kallad av din organisation för nästa kontrakt. Vilket får mig att fundera på vad herr 47 gör när han inte är ute på uppdrag. Tar en genetiskt modifierad lönnmördare semester? Jobbar de efter kollektivavtal och filosoferar de någonsin kring sin existens?

Det enda dessa frågor väcker är mer frågor så jag får anta att han helt enkelt kombinerar nytta och nöje genom att resa till den italienska kuststaden Sapienza. Det är nämligen dags att likvidera bioforskaren Silvio Caruso och hans assistent Francesca de Santo, samt förstöra deras virusprototyp som hålls gömt i ett hemligt labb. Herregud vad jag har sett fram emot detta uppdrag.

2015/articles//a/1/8/2/6/9/5/9/eurogamer-cw52tu.jpg

Från det första uppdraget, som redan då hade en del lager till sig, så känns allt mycket större här. Visst, min spelyta är begränsad men att komma upp på hög höjd och se den digitalt utformade utsikten är faktiskt riktigt ljuvligt. Det krävs inte mycket ansträngning för att insupa vågorna från havet och solens sken när jag blickar mot horisonten, utklädd till en av James Bonds otaliga turistförklädnader. Hitman-serien har väl alltid haft ett litet stänk av herr Bond då och då, men inget lika påtagligt som just det här uppdraget.

Att ta sig in visar sig bli bökigare den här gången. Säkerheten är hög redan vid grinden till Carusos herrgård som döljer hans labb, vilket gör att jag får börja leta efter andra sätt att ta mig in. Jag får flera potentiella idéer, men nöjer mig denna gång med att klä ut mig som kockassistent för att tillaga en förgiftad maträtt till Caruso. Tro det eller ej, men min lilla plan misslyckas så jag får hitta ett annat sätt efter vägen, vilket inte kommer bli lätt då han ständigt omges av två livvakter.

2015/articles//a/1/8/2/6/9/5/9/eurogamer-6x49os.jpg

Innan dess hittar jag däremot ett högst effektivt sätt att komma åt Francesca då hon har en fling med den lokala golfcoachen. Detta innebär att jag motvilligt får ikläda mig den fåniga golfutstyrseln för att komma åt henne privat. Ett tyst skott senare och hon är historia och jag får uppenbarligen en utmärkelse för ett "perfekt skott". På samma sätt kommer Caruso att bita i gräset, men på ett mycket klumpigare sätt då han och hans gorillor tycks ha fastnat på ett ställe. Synd då jag hade en helt annan plan som tidigare involverade en golfklubba och en exploderande golfboll.

Sist ut är min tripp till labbet och för att återkomma till James Bond-känslan så ligger denna under jord i en grotta, komplett med en öppning där ett flygplan flyter i vattnet. Det är inte lika spännande som mina andra måltavlor, men det levererar en riktigt cool omgivning där mitt sätt att ta mig in i det stängda rummet med viruset är att ta på mig en skyddsdräkt och peta på prototypen tills den spricker. Därefter tar jag såklart den mest spektakulära flyktvägen, vilket är det ovan nämnda flygplanet som tar mig tillbaka till regn och rusk. Ja, det är lite kul att föreställa sig herr 47 som skandinaver ibland.

2015/articles//a/1/8/2/6/9/5/9/eurogamer-ctu585.jpg

Precis som det första uppdraget är halva charmen att utforska området ordentligt efter sätt att utföra saker på. Det är sjukt vad många saker jag kan hitta och jag är glad att se att nya Hitman fortsätter att briljera som en riktig del av spelserien. Detta trots att laddningstiderna är lika legendariskt långa.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!