Eurogamer.se

Gästkrönika: Bilder av helvetet

Glenn Petersen jobbar på Science Fiction-bokhandeln i Göteborg. Här är hans tankar om Doom och helvetet.

Glenn Petersen jobbar på Science Fiction-bokhandeln i Göteborg. Hans gästkrönika här på Eurogamer.se speglar inte nödvändigtvis redaktionens åsikter.

De föreställningar vi hittar idag i modern kultur kommer i de flesta fall från kristna föreställningar så som de utvecklats sedan Jesu tid. Inte minst katolicismen har utvecklat ämnet under de århundraden som gått. Ta den tecknade serien Hellblazer, så ser man tydligt hur det är den katolska synen på helvetet och dess demoniska innevånare som sätter ramarna för berättelserna om John Constantine.

En tidig text om helvetet som är svår att förbigå, då den fortfarande påverkar våra idéer om det hela är Dante Aligheris Den gudomliga komedin. Där leds Virgilius genom både helvetet och himmelriket. Båda regionerna ges en närmast geografisk beskrivning, och färden genom helvetet slutar i den allra djupaste delen där Satan själv sitter fastfrusen i sjön Cocytus.

1

Glenn Petersen.

Tre hundra år senare skrev Milton sitt stora poetiska verk Det förlorade paradiset. Boken börjar i helvetet där Satan och hans andra förlorade änglar vaknar upp efter att de blivit förvisade dit efter att han förlorat kriget mot de andra änglarna. Här sitter de sedan och planerar sin hämnd genom att korrumpera människorna och locka dem till ondska.

I modern kultur är helvetsskildringarna populärare än någonsin. Vi hittar dem i konst, serier, film, romaner och spel. Två TV-serier som direkt bygger på föreställningar om helvetet är Buffy vampyrdödaren (och dess spinoffer) och Supernatural. I Buffy råkar den annars så idylliska staden Sunnydale ligga på en port till helvetet, och demoner, ofta i form av vampyrer tar sig ofta ut och ställer till det för Buffy och hennes vänner. I Supernatural har vi bröderna Winchester som från sin far ärvt jobbet som demonjägare. Serien börjar med "veckans demon" som skall besegras, men en allt mer komplicerad bakgrundshistoria utvecklas efter hand med fallna änglar och besök i helvetet.

I Urban Fantasy-genren finns det gott om helvetsskildringar. En av de roligare är bokserien om Sandman Slim. Han tillbringar 11 år som hit-man i helvetet innan han lyckas fly, bara för att hamna i Los Angeles; det visar sig vara ett sorts helvete det med. I både True Blood-serien och i Rachel Morgan-serien dyker alla typer av övernaturliga varelser upp förr eller senare. Här gäller det total förvirring när det gäller mytologisk grundval. Här kan feer träffa demoner och slåss med onda änglar lite hur som helst.

Till och med i Science Fiction hittar man ibland helvetesskildringar. I Justina Robsons fem böcker om Lila Black har en kvantbomb fått olika dimensioner att stöta ihop och öppningar till vår värld har öppnats, inte helt olikt tanken i spelet Doom. Hjältinnan hamnar på äventyr i såväl demonernas värld som i dödsriket, vilket här är två olika dimensioner. Den skotske författaren Iain M Banks tar en helt annan spinn på det hela. Där är det vi som skapat helvetet. En civilisation är inte helt säker på att det finns en himmel och ett helvete så de skapar två virtuella världar dit man skickas när man dör. Om prästerna bedömer dig som god, laddas du upp i den himmelska världen, annars är det helvetet som gäller.

Skildringarna av helvetet och antingen varelser som kommit därifrån och hotar oss, eller människor som mer eller mindre oförskyllt hamnat där, tycks vara ett tema som aldrig kommer att sluta att fascinera oss. Jag är säker på många fler skildringar kommer att komma framöver.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!