Recension: Pro Cycling Manager 2016

Petter har lekt taktiker på Frankrikes landsvägar.

Ett managerspel som nog mest bara tilltalar de allra mest inbitna cykelfanatikerna.

Managerspel har aldrig riktigt passat mig, trots att jag gärna velat tro motsatsen. Alla vill väl se sig själv som en framstående taktiker, någon som kan dra i flera trådar samtidigt och leda en grupp människor till framgång. Samma sak gäller mastodontstrategispel som Hearts of Iron och Europa Universalis. Även där skulle jag gärna vilja vara tidernas största skrivbordsgeneral och krossa allt i min väg, men tyvärr brukar orken tryta någon timme in i spelet och jag ger upp.

Det därför oerhört motigt att ta mig an Pro Cycling Manager 2016. Inte nog med att det alltså är ett sådant där matigt managerspel utan det handlar även om cykling, något jag egentligen fått nog av efter att ha tvingat mig igenom Tour de France 2016. Men jag bestämde mig för att ge det en chans, ja eftersom jag måste då jag tagit på mig att recensera det.

1

Miljöerna varierar men det är inte jättesnyggt precis.

Pro Cycling Manager är precis som vilket annat managerspel som helst. Det gäller att välja ett lag, träna sina cyklister, hålla koll på ekonomin, värva personal och så vidare och så vidare. Det här är alltså till mångt och mycket en textbaserad historia, där vi med hjälp av olika flikar hittar de saker som måste göras.

Det är mycket att ta in och kräver en hel del arbete av spelaren för att saker och ting ska flyta på bra. Till exempel måste du ha koll på vilka cyklister som är bra på vad, det vill säga om de är klättrare, spurtare, långloppsåkare eller något annat. Du måste också kunna möta sponsorernas krav på framgångar, så att du får in tillräckligt med pengar till löner och träningsläger.

2

Ska dina cyklister leda klungan eller avvakta och vänta på attack?

Det Pro Cycling Manager gör bra är att det ger oss spelare många valmöjligheter att lägga upp strategier och liknande. Det det inte gör bra är sättet som valmöjligheterna läggs fram på. Det är på tok för plottrigt och oengagerande och det är svårt att dras in i spelet på grund av detta. När det är så pass mycket text hade jag efterlyst ett klarare och mer inbjudande upplägg. Som det är nu är det en tröskel bara att hitta alla flikar vilket gör att spelet tappar i flyt.

När det kommer till själva loppen finns det två sätt att genomföra dem på. Antingen så gör du helt enkelt bara en snabbsimulering där datorn listar ut vem som vinner, eller så går du in i loppet och styr vad som ska hända själv. Här får du välja hur dina cyklister ska agera i olika situationer, när de ska attackera och när de ska avvakta. Det är också här som spelet visar upp sig lite mer också, då vi får se 3D-animationer av både cyklister och omgivningar. Det är dock inte jättemycket att hurra för rent grafiskt, men för den som gärna styr och ställer under själva loppen så rekommenderas trots allt detta läge.

3

Som sagt... inte jättesnyggt.

Det finns också två flerspelarlägen där vi får chansen att tävla mot andra spelare världen över. I One-Off ska vi välja ett lag och race och sedan köra. I Track tävlar man i sju olika discipliner, som till exempel Sprint eller 200 m Time Trial. Tyvärr är det lite svårt att få tag i en motspelare när man söker efter matchningar.

Jag tänkte bara avsluta med att säga att det här är ett spel som du nog endast ska köpa om du är ett fan av managerspel eller cykling. Det krävs väldigt mycket för att ta sig över inlärningströskeln så det underlättar nog klättringen om du har intresse av åtminstone ett av de ovanstående. Jag har varken eller så det här var en ganska tråkig historia för egen del. Om du lyckas lära dig spelet och gillar genren så finns det en viss möjlighet att du kan gilla Pro Cycling Manager 2016. Men den är liten.