Recension: Pokémon Go

Pokémon kommer till verkligheten.

Räkna aldrig ut Nintendo. För även om Wii U har visat sig vara en besvikelse, både försäljnings- och utbudsmässigt så har de ännu en gång vänt på spelplanen. Precis som de gjort så många gånger innan.

För nu kan vi för tusan jaga Pokémons i verkligheten!

För många, mig inkluderat, är det här en dröm som blir sanning, och egentligen tjänar du mest på att helt enkelt bara ladda ner spelet till din mobil och sätta igång att jaga. Det är ju trots allt gratis. Och har du redan tankat liret glöm för bövelen inte bort att kika in vår enorma Pokémon Go-guide fullt av tips tricks.

Att föräldrar världen över kommer säga till sina barn att sluta spela och istället gå inomhus är en nog enorm förändring. Förvisso var inte Pokémon Go på något sätt nyskapande i sin kombination av GPS och AR-teknik där du måste navigera dig i den verkliga världen. Men inget spel innan har haft den varumärkeskraft som existerar i de små söta djuren. Vi är trots allt många som växt upp med Pikachu och gänget, som innerst inne hellre varit Ash och gett sig ut på äventyr än ännu en måndag hasa sig mot arbetet.

1

Just nu finns bara de 151 första Pokémons, men förhoppningsvis läggs resten till i framtiden.

Pokémon Go är på så vis ett steg in i framtiden, och den ultimata verklighetsflykten. Att titta på sin telefon och springa iväg i lycka efter den där Charizarden som gömmer sig i skogen inger en euforisk känsla som få andra spel lyckas med, om ens några. Det är essensen av en lycklig barndom fångat i ett litet program på mobilen.

Man ska dock inte glömma att i grund och botten är Pokémon Go ändå mer av en upplevelse, och ett experiment, än ett fullfjädrat spel. I nuvarande läge är servrarna så pass buggiga (förståeligt med tanke på hur stor succé det blivit), det är tomt på funktioner och har du oturen att bo någonstans på landet är det på alla sätt och vis ett totalt dött spel. Dess framtid hänger således på utvecklarna Niantics förmåga, och vilja, att bygga vidare på konceptet utan att ta ifrån dess charm. Att introducera element som byten, möjlighet att slåss med folk du möter på gatan och bygga ut spelets gym är vitala för att lyfta Pokémon Go från ett kul koncept till ett på riktigt imponerande spel.

För mer om Pokémon Go:

Pokémon GO - Den ultimata guiden med de bästa tipsen

Hubbsidan för allt som har med Pokémon Go att göra. Oavsett vad du letar efter, så hittar du det här - hur du ska besegra ett gym, vilka Pokémons som finns i spelet och var du hittar dem och mycket mycket mer.

Pokémon Go: Fusk och värt att tänka på

Om du behöver lite extra tips när du är ute och jagar har vi här samlat dem alla på ett enkelt och lättöverskådligt ställe. Vem behöver inte lite hjälp, liksom?

Pokémon Go: Pikachu, jag väljer dig - som min startkaraktär!

Om du inte är sugen på att välja Charmander, Bulbasaur eller Squirtle så finns det faktiskt ett fjärde alternativ. Här berättar vi hur du kan välja allas vår gula favorit som din första Pokémon.

Extra stort plus i kanten ska Niantic ha för hur de hanterat mikrotransaktioner. Att det inte går att köpa värdefulla Pokémons för riktiga pengar, eller att det någonsin känns som att vi måste investera i lures för att locka till sig fler monster. Det är en näst intill perfekt balansgång där det självklart lönar sig att investera riktiga pengar men aldrig någonsin är ett måste. Oavsett hur många så kallade free-to-play-spel jag lirat innan är det otroligt få som på riktigt kan dansa på den tunna linan.

2

På väg till jobbet åker jag förbi 8 Pokestops. Det innebär att jag numera badar i pokebollar och annat krafs.

Pokémon Go är redan ett av de största mobilspelen någonsin, och sett till hur snabbt det växer och får till och med de som aldrig spelar i vanliga fall att börja jaga världen runt, får man hoppas att hysterin håller i sig. Att det här inte är en fluga i stil med Wordfeud som på sin höjd håller i sig i ett par månader. För att Niantic och Nintendo får människor att knyta vänskapsband, barn att gråta av lycka, vuxna att springa runt som idioter på gatorna och öppna upp spelandet för nya målgrupper är något otroligt vackert. Redan i dag är det inte en underdrift att säga att Pokémon Go förändrar världen, en person i taget. Att koppla samman fysiskt rörande på ett sätt som får Wii Motion Board att framstå som en amatör i jämförelse.

Som sagt ska man aldrig räkna ut Nintendo. För oavsett vad NX i slutändan visar sig vara har de återigen bevisat att de gång på gång har ett äss i ärmen och inte är rädda för att dra fram det. Och Pokémon Go är det yttersta beviset för att vi alla är barn innerst inne. Förhoppningsvis lyckas det bli ett bättre spel än vad det är i dagsläget. Men som det är nu räcker gott och väl ett tag till - för vi kan jaga Pokémons i verkligheten!

Recension: Pokémon Go Robin Stjernberg Pokémon kommer till verkligheten. 2016-07-16T12:13:00+02:00 4 5