Eurogamer.se

Gästkrönika: E-sport - En sport oavsett om vi vill erkänna det eller inte?

Frilansjournalisten Mikael Jonasson om e-sporten.

Mikael Jonasson är frilansjournalist. Hans gästkrönika här på Eurogamer.se speglar inte nödvändigtvis redaktionens åsikter.

Frågan vad e-sport ska klassas som är ständigt aktuell och i samband med Rysslands beslut att klassificera det som en sport lär frågan bli återuppmärksammad mer än någonsin tidigare. Men är det inte redan en sport om vi bara tänker efter lite?

Vi behöver inte gå in på hur mycket e-sporten växt de senaste åren då ni läst det tusen gånger. Däremot kan vi diskutera varför det ännu inte klassificerats som en sport i Sverige då likheterna med traditionell sport nu för tiden nästan gör de två synonyma. USA var först i ledet att erkänna e-sport utövare som professionella atleter och nu har alltså Ryssland gått i deras fotspår och klassificerat e-sport som en riktig sport.

Det var i januari i år som gränserna mellan sport och e-sport organisationerna blev suddigare än de redan var när den turkiska sportklubben Besiktas köpte League of Legends-laget Aces High. Överången var den första av sitt slag och gjorde turkarna historiska då ingen sportklubb tidigare lagt beslag på ett e-sportlag. Den var även ett startskott då bland annat Schalke 04 sedan dess gett sig in på Dota 2 scenen och West Ham United värvade tidigare i år även sin första e-sportspelare, Sean Allen som är aktiv inom FIFA-scenen. Värvningarna är dock inte helt främmande för klubbarna då likheterna för kraven som deras e-sport spelare måste leva upp till är avsevärt liknande de krav som ställs på "de riktiga atleterna".

1

Om vi tar en titt på listan med kriterier som organisationen SportAccord utvecklat, gällande om ett ansökande förbund ska få anses vara ett sportförbund, så är det svårt att förstå varför e-sport inte erkänts som en sport än:

  • Sporten ska inkludera ett tävlingselement.

Jag tror vi alla kan vara överens om att tävlingselementet är påtagligt i e-sporten. Med all träning, turneringarna, tittarsiffrorna, prispotterna och de enorma publikerna som numera kommer till eventen går det inte argumentera för att tävlingselementet inte existerar.

  • Sporten borde inte förlita sig på något specifikt integrerat element av tur.

Tur kommer alltid vara en del av alla typer sporter och det är här besläktade pokern, och framför allt onlinepokern har stött på sitt motstånd när det kommer till att klassificeras som sport. Och det är här behovet av att segregera de olika typerna av spel inom e-sportscenen blir uppenbart då spel som till exempel Hearthstone, trots att det såklart involverar skicklighet, även karakteriseras av tur i vilka kort man drar. Men vänder vi i stället blicken till FPS (First person shooter) och MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) scenerna där vi hittar spel som CS:GO, League of Legends och Dota 2 som dessutom har de största tittarsiffrorna, spelar turen en signifikant mindre roll. Det är absolut inte mer tur att en CS spelare sätter ett par hs i rad än att en fotbollsspelare får drömträffen upp i krysset. Alla som har varit aktiva en längre tid inom sporter vet dessutom att skicklighet, irriterande nog, leder till "tur". I båda fallen krävs det både talang och träning.

  • Sporten ska inte bedömas utgöra någon otillbörlig hälso- eller säkerhetsrisk för dess atleter eller utövare.

MMA, någon? Boxning? Fråga Niki Lauda om formel 1 utsätter dess deltagare för otillbörliga hälso- och säkerhetsrisker. Karpaltunnelsyndrom, som är en av e-sportens vanligaste skador kan anses vara rätt mild jämfört med de 146 liv som boxningen skördat sen 1990. En hälsorisk som däremot måste tillkännages för e-sporten är bristen på fysisk aktivitet vilket är ett av huvudargumenten som drivs av nejsägarna och något som bör tas seriöst. Men som med allt annat, även fysiska sporter, är inget nyttigt om man gör det för mycket. I kontrast till att hockeyspelare alltid kommer behöva sin vila, kommer e-sportutövare behöva sin motion om de ska kunna prestera på den nivån som förväntas av dem utan att drabbas av ryggproblem, utmattning och koncentrationssvårigheter. Spelarna befinner sig helt enkelt på motsatta ändar av spektrumet, hockeyspelaren riskerar hälsan och säkerheten genom fysisk aktivitet, e-sportaren gör det genom fysisk inaktivitet.

  • Sporten ska inte på något sätt vara skadlig för någon levande varelse.

Utöver Twitch-chatten är e-sporten ofarlig.

  • Sporten ska inte vara beroende av utrustning tillhandahållen av en enskild leverantör.

E-sportarna har, precis som andra atleter flertalet leverantörer att välja på när det gäller utrustningen de använder så som tangentbord, datormusar, datorskärmar etc.

För mig prickar e-sporten in 5 av 5 möjliga för att klassificeras som sport utifrån SportAccords kriterier, som för övrigt även är dem som bestämmer om en sport ska få vara med i Olympiska spelen. Och om inte uppfyllnaden av dessa kriterier är tillräckligt för att säga att det redan är en sport så är det bara att uppmärksamma allt som händer runtomkring e-sportscenen. De flesta stora spelbolagen låter personer beta på e-sportmatcher som att det vore vilken sport som helst och du kan till och med kombinera det med vanliga fotbollsmatcher i dina bet.

2

Näst intill alla e-sportlag har nu för tiden, precis som lag i traditionella sporter, en tränare som observerar, analyserar och rådgör. Tränaren nämns ofta som den sjätte spelaren som följer med på alla event och har nästan exakt samma ansvar som vilken annan sporttränare som helst. Det gäller främst att hålla koll på vad motståndarna gör på ett strategiskt plan och hur hans eller hennes lag kan utvecklas för att hålla sitt spel oförutsägbart då motståndartränare gör samma sak. Utöver tränaren har även alla lag, trots att det ofta är ett väldigt demokratiskt styre, en in-game leader vilket kan liknas med en lagkapten som håller ställningen i matcherna. Rollen innefattar att leda laget genom att lägga upp strategierna och ta de snabba besluten som krävs. Fortsättningsvis, med LAN, lagbildningar och faktumet att de som spelar de stora onlinespelen ensamma är en klar minortet täcks även den sociala aspekten som många ifrågasätter då spelandet ofta kallas en osocial aktivitet. Det vidgar även vyer och uppmuntrar möten mellan personer av olika nationaliteter samtidigt som det utvecklar språkkunskaper, något som många sporter och idrotter aspirerar att göra.

För ett tag sedan skapades även e-sportens egen Hall of Fame för att hedra de mest framstående spelarna i branschen, något som gjorts sen länge i sportvärlden. Den första och hittills enda medlemmen i klubben är Emil "Heaton" Christensen som tidigare spelat i det svenska CS-laget Ninjas in Pyjamas och numera är manager för laget. Likt andra sporters Hall of Fame kommer listan fyllas på succesivt av experter och stora personligheter inom e-sportscenen och om 10 år när millenniegenerationen styr och ställer på scenen är det inte svårt att tro att det kommer vara en lika stor ära att väljas in i den som hockeyns Hall of Fame just nu.

Det blir tydligt när man listar upp kriterier och likheter mellan traditionella sporter och e-sporter att den senare redan är en sport oavsett byråkratiska klassificeringar och tillkännagivanden, men visst hade det varit trevligt om det kunde bli officiellt. Nästa steg i debatten blir att föra frågan huruvida det är en idrott eller inte. Många associerar idrotter med just fysisk ansträngning vilket gör det svårt att kalla e-sporten en idrott. Däremot har vi redan täckt behovet av motion för e-sportaren och om man vänder lite på frågan och i stället ifrågasätter kravet av den fysiska ansträngningen i idrotter blir det intressant. Om en utövare av e-sport håller sig i god form kan man i stället argumentera för att e-sporten är lika nyttig som andra idrotter då forskning visat att spelandet utvecklar ungdomars kognitiva förmågor som problemlösning och minneskapacitet, det är om man så vill, motion för hjärnan. Därmed kan e-sportande i samband med goda fysiska vanor anses vara minst lika nyttigt som idrottande då både kropp och knopp utvecklas till det bättre.

Så varför inte avsluta inlägget med ett kontroversiellt förslag för att passa vidare ämnet?

-Inför regelbundna fysiska tester för att säkerställa att livsstilen som spelandet resulterar i inte skadar individen fysiskt.

Vi pratar inte om några stenhårda fys-tester men tillräckliga för att ta bort oron från de som påpekar e-sportens negativa fysiska konsekvenser vilket kan hjälpa att klassificera "aktiviteten" som både en sport och en idrott. Då det i framtiden med största sannolikhet kommer vara en mångmiljardindustri kan man nog förvänta sig att de stora föreningarna ändå kommer sätta fysiska krav på sina spelare för att maximera karriärlängderna så varför inte börja redan nu?

- Mikael Jonasson

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!