Eurogamer.se

Spelhistoriens största fenomen

Vad har fått hela världen att börja spela?

Pokémon GO släpptes som bekant officiellt för bara några dagar sedan här i Sverige, men de senaste veckorna har gatorna varit fulla av människor ute på fickmonsterjakt. Överallt går människor omkring och letar, djupt försjunkna i sina mobiler. Detta fick oss på Eurogamer att tänka till. Vilka är egentligen spelvärldens största fenomen? Vilka är titlarna som har fått alla att börja spela, gamer som icke-gamer? Här är vad vi kom fram till!

1

TETRIS (1984)

Visserligen var det först fem år senare som Tetris blev riktigt stort, i och med lanseringen av Gameboy, men tekniskt sett släpptes detta pusselspel ett år innan en viss rörmokare intog scenen och skrev om TV-spelshistorien för alltid. Därför får Tetris vara startskottet för den här artikeln. Figurer bestående av fyra rutor i olika former skulle staplas på och eliminera varandra, så länge det bara gick. Musiken stressade, fall-hastigheten för blocken ökade och snart blev det omöjligt att hinna med. Trots - eller kanske tack vare - den oändliga speltiden och simpla spelmekaniken, är Tetris än idag det spel som har sålt bäst i hela världen. Närmare 500 miljoner (!) sålda kopior talar sitt tydliga språk om vilket fenomen Tetris blev, och fortsätter att vara än idag.

2

SUPER MARIO BROS. (1985)

Innan den korpulente rörmokaren hoppade in i allas hjärtan, var såna där "dataspel" något som tillhörde nördarna i arkadhallarna. I och med Shigeru Miyamotos tidlösa plattformare Super Mario Bros till Nintendo Entertainment System, förändrades allt. Familjer började spela TV-spel hemma, hoppa på ondskefulla svampar och bli ständigt besvikna över att prinsessan Peach befann sig i ett annat slott. Såhär över tre decennier senare är Super Mario fortfarande spelvärldens allra största ikon och hans första äventyr i Svampriket anses än idag vara ett av de allra bästa spel som någonsin har skapats.

3

TAMAGOTCHI (1996)

Vill du ha ett husdjur som kräver mer uppmärksamhet än en ettrig liten chihuahua? Skaffa en Tamagotchi! I mitten av 90-talet tvingade alla barn sina mammor och pappor att ta hand om denna uppmärksamhetskrävande filur, medan man själv var i skolan. Tamagotchin skulle matas, ha sprutor mot sjukdomar och få sina ständiga bajshögar bortplockade. Misslyckades man med dessa uppgifter, möttes man snart av en gravsten på den lilla displayen som förkunnade att Tamagotchin var död och begraven. Och det var ditt fel. Fanns det något annat, mer vettigt mål än att hålla den krävande lilla ödlan vid liv? Nej... Såhär i efterhand vill jag passa på att be allas våra föräldrar om ursäkt för att de tvingades ta hand om våra virtuella husdjur. Det kan inte ha varit lätt.

4

THE SIMS (2000)

Hur kul är det egentligen att bygga ett hus och utföra alla vardagssysslor som uppstår när man väl har flyttat in? Tydligen jättekul, eftersom The Sims slog ner som en bomb och fick alla att börja spela PC vid millennieskiftet. Med otaliga expansioner, såg skaparen Will Wright och EA till att hålla spelupplevelsen vid liv långt efter spelets release, men egentligen krävdes inget mer än den rena glädjen i att styra sin virtuella familj och - när lusten föll på - ta bort stegen från poolkanten... Spelet har till dags dato fått tre uppföljare (alla med en hel drös egna expansioner) och det finns inget som tyder på att spelserien är på väg att dö ut. Varför lära sig laga mat i verkligheten när man kan göra det i The Sims, liksom?

5

SNAKE II (2000)

Innan smartphones, ja till och med innan polyfoniska ringsignaler, fanns Nokia 3310. Mobiltelefonernas mobiltelefon, tillsammans med "Hajen" från rivalen Ericsson. Nokia 3310 blev dock en större hit, vilket troligen har med spelet Snake II att göra. Nokia 3210 hade visserligen introducerat originalet Snake, men det var först med uppföljaren Snake II som verkligen varenda kotte gick runt med blicken fäst i den svartvita, 84 x 48 pixel-stora skärmen. Ormen blev längre för varje munsbit den tog och till skillnad från original-Snake, kunde reptilen numera åka genom väggar och komma ut på motsatt sida av skärmen. Än idag är Nokia 3310 en av världens mest sålda mobiltelefoner, med 126 miljoner tillverkade exemplar. En rimlig gissning är att det är ungefär lika många som vid något tillfälle har varit beroende av spelet Snake II.

6

WII SPORTS (2006)

Efter Gamecube låg Nintendo pyrt till. De hade förlorat stort mot Microsofts Xbox och Sonys Playstation 2. Men istället för att bygga ett kraftpaket för att tävla mot Playstation 3 och Xbox 360, valde Nintendo att gå en helt annan värld: de skulle roffa åt sig casual-marknaden! Mormödrar och barnbarn skulle kunna spela tillsammans, och svaret på denna gåta stavades Wii. Med det tillhörande spelet Wii Sports, skrev Nintendo om regelboken för vilka som spelar spel. Med enkla rörelsekontroller gjorde Wii Sports succé och plötsligt seglade Nintendo förbi både Sony och Microsoft, som snabbt därefter försökte sno åt sig av Wii-framgångarna. Playstation 3 fick Move och Xbox 360 fick Kinect, men inget kunde mäta sig med framgångssagan som var Wii. Och det hela berodde på ett simpelt sportspel med rörelsekontroller.

7

ANGRY BIRDS (2009)

Den finlandsbaserade studion Rovio har med ett enda spel sett till att Finland nu är mer känt för arga fåglar i olika färger, än både bastun och den fantastiska artist som är Markoolio. I Angry Birds är målet att ta kål på gröna grisar, vilket görs med hjälp av fjäderfän som slungas iväg med slangbella. Den busenkla spelkontrollen och simpla grafiken har hjälpt Angry Birds att hamna på nästan varenda smartphone och surfplatta, men spelet har även fått en del spinoffs som hjälpt serien att bli ännu större. Angry Birds Star Wars har fått nedladdningarna att skjuta i höjden. Att det i år dessutom kom en film baserad på spelet, talar sitt tydliga språk.

8

MINECRAFT (2011)

Lego i spelform, och jag talar inte om de officiella Lego-spelen. Minecraft bjöd på fyrkantig grafik och oändlig kreativitet, där spelarens uppdrag var att utforska den öppna spelvärlden och bygga precis vad som helst. Likt alla andra spel i den här artikeln, kan Minecraft sammanfattas med två ord: simpel spelglädje. I år slog Minecraft den magiska gränsen med över 100 miljoner sålda kopior, vilket gör spelet till det nästbäst säljande genom alla tider (efter Tetris). Inte undra på att Microsoft hostade upp 2,5 miljarder dollar när de köpte rubbet från Markus "Notch" Persson för två år sedan.

9

CANDY CRUSH SAGA (2012)

Det blir inte enklare än såhär. I Candy Crush Saga - som från början var ett spel utvecklat till Facebook - ska du få minst tre likadana godisbitar bredvid varandra, för att de ska "ploppa bort". Du har ett visst antal drag på dig och det är förstås olidligt frustrerande när du precis är på väg att klara en bana, men dragen tar slut. Tur då att mikrotransaktioner kan köpa dig några extra drag. Candy Crush Saga drar in hutlösa summor pengar varje dag och är troligen det mest beroendeframkallande spelet i den här artikeln. Ja, fram tills...

10

POKÉMON GO (2016)

Det började som ett aprilskämt 2014. Alla blev hypade och givetvis blev skämtet verklighet. Visserligen har gatorna varit fulla av smartphone-tittande personer sedan flera år (vem behöver se upp för trafiken?), men med Pokémon GO har skärmgluttarna blivit fler än någonsin. Här på redaktionen råder det Pokémon GO-feber och överallt ser man ungdomar och vuxna vandra omkring på jakt efter starkare Pokémons, fler Pokestops och gym. Nintendos aktier gick i taket när Pokémon GO lanserades och det är väl inte så konstigt? Varenda unge har drömt om att fånga Pokémons på riktigt, och med Pokémon GO har drömmen blivit verklighet. Eller tja, så gott som i alla fall.

Har vi missat något fenomen? Skriv gärna en kommentar!

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!