Eurogamer.se

Recension: 3Souls - Episode 1: Nelesa

Klurigt plattformsspel med udda kontrollmetoder.

En medelmåttig story utan djup, räddas av kluriga pussel och vacker musik.

Episodiska äventyrsspel är knappast något nytt, men 3Souls är något så ovanligt som ett episodiskt plattformsspel och tillika Red Columns debut på spelmarknaden. Spelen är Wii U-exklusiva och det är det första av totalt tre spel, som jag recenserar idag.

Det första du hör när du startar spelet är en mörk röst som säger ”Here you are, ready to embark on a new adventure”, med samma mörka tonläge som vi så ofta hört i amerikanska filmtrailers. Med de orden ringande i öronen, får vi sedan veta att tre själar i ett parallellt universum behöver vår hjälp. Världen de lever i kallas Mustland och är väldigt lik våran egen planet. Där finns blommor, städer och regler. Men den befolkas inte av människor, utan av Animas. Det är små varelser med en speciell mask som skyddar deras själ mot omvärlden. För till skillnad mot oss, är deras själ på utsidan av kroppen.

Den första av de tre Animas-varelserna vi får möta är Nelesa, som av någon okänd anledning sitter fängslad på månen och det är upp till oss att hjälpa henne ut. Och med det, börjar också själva spelet på riktigt.

1

En av många konstiga regler...

Du styr Nelesa på traditionellt plattformsvis, men det som gör 3Souls speciellt är att du måste interagera med spelvärlden genom din handkontroll. Och för att kunna ta dig förbi alla hinder, måste du verkligen nyttja alla funktioner som den bjuder på - blåsa, fotografera, rita och vrida. Det är nämligen så du hjälper till att lösa de problem vår hjältinna står inför, när hon försöker fly från månfängelset. Då detta är den stora behållningen av spelet, vill jag inte avslöja något mer än jag redan gjort.

Under spelets gång får du reda på mer och mer om både Nelesa och Mustland-världen. Och varje gång du stöter på något som som triggar henne emotionellt, får du en pusselbit med information som förklarar vad som hänt innan fängelsetiden. Allt du hittar som berättar något om världen och dess invånare, samlas i en mapp som du hela tiden har tillgång till via din handkontroll. Som en extra bonus finns det totalt 16 stycken gömda påskägg som bjuder på musik från mer eller mindre kända indiespel.

2

Här måste du använda munnen på rätt sätt.

Rent visuellt kan spelet beskrivas som en blandning av akvarell och pixelgrafik. En kanske inte helt vanligt kombination, men som fungerar oväntat bra. Bakgrundsmusiken är melankolisk och stundtals väldigt vacker, men tyvärr bryts stämningen av de mindre lyckade insatserna från röstskådespelarna.

Själva spelmekaniken är välgjord och man kan inte skylla på den, om man missar ett hopp eller inte lyckas lösa ett problem i tid. Och tur är väl det, för 3Souls är är betydligt mindre förlåtande än många av sina moderna släktingar. Svårighetsgraden består primärt av att koordinera olika moment, samtidigt som man försöker bemästra de lite mer ovanliga kontrollmetoderna som spelet bjuder på.

3Souls är verkligen ett bra spel, men tyvärr tenderar vissa delar att kännas krystade. Det gäller såväl historien, som hur du tvingas använda Wii Us unika handkontroll. Det är synd, för spelet ligger och skvalpar på gränsen till att erhålla vår silvermedalj. Men med ett pris på under 40 kronor per episod, är det verkligen värt att prova.

Recension: 3Souls - Episode 1: Nelesa David Petersson Klurigt plattformsspel med udda kontrollmetoder. 2016-07-28T14:00:00+02:00 3 5

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!