Eurogamer.se

Förhandstitt: Rise of the Tomb Raider - 20 year celebration

Ett år sen till festen - är det fortfarande intressant för Playstation-spelarna?

Det har gått ett år sedan Rise of the Tomb Raider kom ut exklusivt till Xbox One. Det var en modig strategi för Square Enix, speciellt eftersom serien en gång i tiden startade på konkurrerande Playstation. Nu har exklusiviteten släppt, och Rise of the Tomb Raider laddar för att släppas på Playstation 4 med en fullmatad nyutgåva. Men kommer det vara tillräckligt för att få Playstation-spelarna att vilja upptäcka ett "gammalt" spel?

1

Rise of the Tomb Raider var utan tvekan ett av förra årets bästa spel, men togs ändå emot relativt lågmält på grund av dess Xbox-exklusivitet. Huvudkampanjen förbättrade alla de bra delarna från föregångaren och visuellt drog den Xbox Ones kapacitet till max. På många sätt överträffade den till och med förebilden Uncharted.

Allt det är fortfarande kvar när "20 year celebration"-utgåvan av Rise of the Tomb Raider kommer ut 11 oktober (det var 20 år sedan första Tomb Raider kom ut). För att locka alla Playstation-spelare har man slängt med en bunt extra godis för olika smaker.

Alla dlc och expansioner som släppts under året ingår, bland annat story-expansionen Baba Yaga: The Temple of the Witch, överlevarspelläget Endurance Mode och Cold Darkness Awaits där man slåss mot horder av infekterade rovdjur. De har alla kommit ut tidigare till Xbox One.

2

Nytt för den nya utgåvan är ett flerspelarläge av Endurance Mode där du ska försöka överleva tillsammans med en annan spelare. I den här versionen av spelet tas överlevarmomenten från kampanjen till sin spets och man måste hantera både hunger och kyla samtidigt som man ska utforska grottor och döda fiender.

Det är en intressant mekanik där varje beslut man gör blir mycket mer strategisk. Är det bättre att smyga förbi fienderna än att attackera? Ska man chansa på att utforska en grotta efter värdefulla föremål eller ska man ta den poäng man har och sätta in på banken genom att kalla efter en helikopter?

Att spela det i samarbetsläge ger en ytterligare dimension där de strategiska besluten måste tas med en annan spelare.

Det andra stora tillägget är två versioner av Blood ties. Den första är ytterligare en version av horde-mode där man ska slå sig igenom vågor av zombies inne i Crofts herrgård samtidigt som man ska skjuta tre flygande dödsskallar. Det spelas ungefär precis som det låter, det vill säga frenetiskt och kaotiskt. Zombies med dynamiter rusar mot en och kan man reagera i tid med ett välplacerat skott kan man placera en stor explosion mitt i en grupp av zombies. Reagerar man försent sprängs den i ansiktet istället och man får börja om.

Tanken är att eftersom både en själv och dödskallarna placeras på olika platser på herrgården varje gång så ska man kunna spela om och om igen för att nå högre poäng. För mig så känns det dock som att spelläget har en ytterst begränsad livslängd.

3

Då var jag mycket mer förtjust i den andra versionen av Blood Ties som istället koncentrerar sig på ett lågmält berättande. Här kan du i din egen takt utforska hennes herrgård och upptäcka föremål som berättar mer om hennes ursprung och om hennes föräldrar.

Det finns dessutom hur mycket som helst att hitta, alltifrån allvarliga berättelser om hennes föräldrars relation till fyndiga påskägg från tidigare spel. Är du en Tomb Raider-fantast är detta ett paradis.

Dessutom går hela den versionen av Blood Ties att spela i Playstation VR, vilket var den version jag testade. Känslan av rymd är påtaglig, alltifrån takhöjden till de massiva fönstrena och alla små detaljer i omgivningen står ut på ett sätt som omöjligt går att förmedla på en vanlig tv. Den typen av långsamt spelande passar även utmärkt till en virtual reality-upplevelse.

När Rise of the Tomb Raider släpps kommer den även vara optimerad för nya Playstation 4 Pro med tre olika lägen att spela på: en låst 30 fps med all visuellt godis aktiverad, en med olåst fps som rör sig mellan 40 och 60 fps samt givetvis en version renderad i 4K. Det är upp till dig att välja vilken version du tilltalas av.

En representant från Square Enix berättade för mig att Xbox-exklusiviteten gav företaget utrymmet och pengarna att göra spelet så bra som möjligt, och huruvida den dealen kommer löna sig återstår att se. Det är dock imponerande mycket de lyckats mata in på skivan förutom originalspelet. Med exklusivt tillägg för Playstation VR och stöd för Playstation 4 Pro har de i alla fall försökt göra en version av spelet som ska tilltala så många Playstation-spelare som möjligt.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!