Recension: Sonic Boom: Fire & Ice

A song of Ice and Fire?

Ett helt ok Sonic-spel, tro det eller ej!

En halvdålig tv-serie, ett mediokert 3DS-äventyr och ett nästintill ospelbart Wii U-spel är vad Segas satsning Sonic Boom har levererat hittills. Ytterligare ett spel i serien borde med andra ord inte väcka någon vidare hajp, men Sonic är alltid Sonic. Det är helt enkelt något speciellt med den blå igelkotten, även om hans Twitter-konto håller högre klass än de senaste spelen.

Med tanke på namnet är det lätt att missta Sonic Boom: Fire & Ice för att vara den senaste delen i Game of Thrones-sagan - men så är dessvärre inte fallet. Istället syftar isen och elden på de superkrafter som Sonic och hans vänner lyckas erhålla genom att springa jättesnabbt runt mystiska gejsrar. Tror jag i alla fall. Det är inte helt lätt att hänga med i storyn, trots att den knappast försöker förmedla en episk berättelse. Å andra sidan fångar mellansekvenserna känslan av en tecknad serie på ett bra sätt och vissa scener är rätt roliga - även om inte förstår mycket av vad som händer.

1

Vad jag däremot förstår är den 3D-värld sedd från sidan som Sonic rusar igenom. Även om bandesignen inte alltid håller toppklass innehåller samtliga banor åtminstone ett par riktigt roliga och smarta passager. Oftast handlar det om ilsnabba vägar där Sonic inte gör mycket mer än springer och hoppar, men det fångar essensen av vad Sonic ska syssla med på ett utmärkt sätt.

På varje bana hittas också mer långsamma partier fyllda med enklare pussel. På gott och ont. Å ena sidan är det positivt att springandet varieras med mer eftertänksamt utforskande och varje nivå innehåller flera dolda vägar där hemligheter väntar. Å andra sidan bygger det lite långsamma utforskandet i mångt och mycket på att använda Sonic och hans vänners specialegenskaper. Tails kan till exempel sväva och skjuta laserpistol, Amy har sin trogna hammare, Sticks kastar en kontrollerbar bumerang medan Knuckles kan leka senil grävling med rörelsehinder.

Deras egenskaper fungerar halvdugligt för att ge spelupplevelsen lite mer djup (förutom Knuckles, hans delar är hemska), men dessa delar är inte lika roliga som resten av spelet och gör även kontrollen onödigt komplicerad. Trots att jag sällan har problem med intensiva spel får jag stundtals ordentliga hjärnsläpp här. Förutom att knapparnas funktion varierar smått beroende på vilken karaktär som är vald för tillfället, gäller det också att skifta mellan is- och eldelement vid rätt tillfällen. Att hålla koll livsfarliga stup, hinder och fiender samtidigt som kontrollen använder lite för många knappar blir ibland för mycket för min stackars hjärna. Att jag inte riktigt kommer överens med de små knapparna på 3DS gör inte saken bättre.

2

Lyckligtvis spenderas större delen av speltiden i ett högt tempo där det räcker med att springa, hoppa och att byta till rätt element titt som tätt. Det är framför allt i de gömda bonusnivåerna som kontrollen kommer till sin fulla rätt. Där väntar extra utmanande passager som kräver att du håller tungan rätt i mun för att nå målet. Dessa utmaningarna är helt klart spelets bästa del och det märks hur bra kontrollen ändå är i höga farter. Att bonusnivåerna dessutom inte kräver att karaktärernas specialförmågor används är ett stort plus i kanten.

Ett annat lyckat inslag är speciella racingbanor där Sonic ska tävla mot Dr Robotnics skapelser i mer eller mindre regelrätta löptävlingar. Återigen är tungans placering i munnen viktig och minsta felsteg innebär förlust. Eftersom tävlingarna är relativt korta är det sällan irriterande att förlora, istället brinner revanschlustan när "Försök igen" väljs.

3

Det har inte gått särskilt bra för Segas maskot på senare år, men Sonic Boom: Fire & Ice är inte alls dumt. Det är till och med riktigt bra till och från. Även om tempot dras ner av Sonics vänner och deras påklistrade förmågor, samt en något rörig bandesign, så väger väger de positiva bitarna ändå tyngst i slutändan.

Om du saknar Segas blå igelkott och vill ta del av ett gammalt hederligt plattformsspel till din 3DS är Sonic Boom: Fire & Ice helt klart värt en extra titt.

Recension: Sonic Boom: Fire & Ice P-A Knutsson A song of Ice and Fire? 2016-09-27T09:18:00+02:00 3 5