Recension: XCOM 2 (Konsol)

Även soffbefälhavare får rädda planeten nu.

Detta är ett komplement relaterat till konsolversionerna av XCOM 2. För den som vill ha en mer komplett överblick av spelet så hänvisar vi till Adams recension av PC-versionen från i januari.

99% chans att träffa står det. Min krypskytt som jag taktiskt placerat på ett tak har nu chansen att rädda dagen. Allt annat har gått åt skogen. Min Ranger är död efter att ha blivit flankerad av en sectoid, min grenadier har slut på granater och är för långt bort och mina två specialister har ingen bra chans att träffa. Hotet är nu en halvskadad MEC. En stor robot som står redo att fortsätta förinta oss om jag inte stoppar den nu.

Jag tar chansen och låter min krypskytt krama åt avtryckaren. Jag tar ett djupt andetag i soffan medan animationen börjar. Och jag slår näven i soffkudden när min mustachprydda krypskytt missar. 1% risk att missa. Jag hatar min krypskytt mer än något annat. XCOM 2 har nu kommit till konsol och är minst lika nagelbitande som det var till PC.

3

Det faktum att dina soldater kan dö permanent gör spelet ibland olidligt spännande.

I februari fick jag chansen att recensera XCOM 2, det är en recension jag rekommenderar för den nyfikne då mina åsikter där fortfarande gäller nu. XCOM 2 är ett mästerligt strategispel som elegant dansar på den suddiga linje mellan komplexitet och mekaniskt djup. Det var en ytterst värdig uppföljare till Enemy Unknown som vågade röra om i grytan och göra ett oerhört utmanande spel med fokus på gerillakrigsföring.

Men det saknade en sak som föregångaren hade: Inga versioner till konsol. Nu kanske XCOM-puristerna lutar huvudet bakåt med ett högt skratt och säger att en konsolversion inte behövs, men jag håller inte helt med om detta. Nu spelar jag fortfarande mest på PC när det kommer till strategispel, men jag kan inte understryka hur imponerad jag var av att Enemy Unknown, det enligt mig bästa spelet som kom 2012, släpptes till konsol och var i runda slängar exakt samma spel. Jag uppskattade även kontrollstödet som fanns till PC, något som XCOM 2 också saknade om man bortser från den lite nischade Steam-kontrollen.

2

Procentchanserna kan vara underbart förrädiska. Och frustrerande.

Detta har dock Firaxis nu fixat då XCOM 2 nu äntligen släppts på Xbox One och Playstation 4. Det är exakt samma spel som vi fick på våra datorer i februari och det är för det mesta helt kompromisslöst. Vi kan byta namn och utseende på våra soldater precis som på PC, vi kan bygga samma utrustning och vi har exakt samma uppdrag. Alla beståndsdelar finns här. På gott och ont.

Nu var XCOM: Enemy Unknown inte heller perfekt på konsol när det kom, men jag var ändå besviken över att se hur vissa buggar fortsätter både i uppföljaren och på mitt Xbox One. Animationer kan helt hoppas över ibland, spelet kan helt sakta ner onödigt länge för att det glömmer att stänga av slow-motion efter vissa attacker och laddningstiderna är ibland lite längre än vad jag är bekväm med.

4

Det finns gott om taktiska val för dina trupper med flera olika, spännande inriktningar.

Kontrollerna är dock överlag välgjorda och fungerar ungefär som de gjorde i det förra spelet, så konsolveteraner borde ganska snabbt känna sig hemma trots vissa justeringar och extra genvägar som lagts till. Ibland kan det dock vara korta stunder av frustration när jag ska flytta markören genom byggnader eller upp för höjder, då perspektiven och synligheten genom väggar kan vara lite väl krångligt med jämna mellanrum. Men det är inget som saboterar min upplevelse.

Det är faktiskt bara det tekniska som gör mig smått besviken här. På PC kan jag acceptera buggar och problem då det nästan är vardagsmat för den plattformen. Men här hade jag hoppats att den extra utvecklingstiden tillsammans med konsolernas spikade hårdvara skulle låta oss få slippa vissa av de skavanker jag haft sedan början av i år. Sedan så kan bilduppdateringen ibland inte vara helt smickrande heller. Det gör inte så mycket egentligen då det är ett turbaserat strategispel och inte realtid, men jag hade hoppats på lite mer stabilitet.

5

Seriens skifte till gerillakrigsföring med dessa smygfaser i uppdragens är alltid spännande.

Men allt annat är samtidigt här och jag är glad att de inte kommit med en massa kompromisser som bara dragit ner upplevelsen. Det är samma extremt utmanande spel ända ut i fingertopparna och jag kommer troligen sluta använda min Steam Link och Steam-kontroll nu för de gånger jag vill köra XCOM 2 från min soffa.

För XCOM-intresserade eller fans av utmärkt oförlåtande strategi så kan jag inte rekommendera XCOM 2 tillräckligt. Men det är med ett varningens finger för de tekniska bagateller som dock inte ens är unika för konsolversionerna. Det hade kunnat behöva lite mer finputsning, något jag hoppas kanske kan fixas med uppdateringar inom en snar framtid. Men det är fortfarande en sann diamant om än lite oslipad.

Så samla ihop era bästa soldater, döp dessa efter era vänner och försök hålla dessa vid liv så gott det går.

Recension: XCOM 2 (Konsol) Adam Holmberg Även soffbefälhavare får rädda planeten nu. 2016-09-30T16:30:00+02:00 4 5