Recension: Playstation VR Worlds

Vi har besökt ett par virtuella världar.

Playstation VR World är en stadig samling, om än ganska dyr. Ett klockrent köp för den som är sugen på att se vad tekniken går för, dock.

I samband med lanseringen av sin VR-hjälm släpper Sony även samlingen Playstation VR World som innehåller spel designade enbart för att visa kraften i den virtuella verkligheten. Fem titlar rör det sig om - Ocean Descent, The London Heist, Scavengers Odyssey, VR Luge och Danger Ball som alla är unika upplevelser.

5

Ocean Descent

Jag börjar med Ocean Descent som är mer ett stillastående demo än ett regelrätt spel. Närmaste nämnare med titeln är The Blu - teknikdemot som skeppades med HTC Vive.

I Ocean Descent sitter jag fast i en bur som sänks ner djupt i havet. Mycket interaktion är det inte att tala om utan begränsas till huvudrörelser där jag får möjligheten att förbluffas över de mystiska varelserna som befolkar denna blöta del av vår vackra jord. Något återspelningsvärde är det inte att tala om, och istället funkar det mest som ett bra startskott i att bli förälskad i VR-tekniken. Snyggt är det också och en helt klart godkänd upplevelse, även om jag hade önskat lite mer frihet för mig som spelare.

1

Scavengers Odyssey

Scavengers Odyssey är det första spelet som gjort mig illamående i en VR-värld. I rollen som en utomjording manövrar jag ett terrängfordon och ska utforska främmande miljöer. Jag styr fordonet med Dual Shock 4 och siktet med huvudet. Och det är där som illamåendet i form av extrem åksjuka träder fram. Även om min mechs rörelse är följsamma hänger kroppen inte riktigt med när det ska hoppas, vilket framkallar yrsel. Pluspoäng för skjutandet dock som gör att jag längtar tillbaka, på sätt och vis.

4

VR Lunge

Även nästa spel att beta av - VR Lunge - framkallar tumult i min stressade recensenthjärna. Jag sitter fastspänd i en rodel som far snabbt ner för gator där jag tävlar mot tiden. Här gäller det att akta sig för trafik och kanter, även om det är förlåtande och straffet för konfrontation är enbart hastighetsminskning. Det finns även möjlighet att utforska alternativa vägar.

Jag styr den galna färden med hjälp av huvudrörelser vilket ändå fungerar ganska bra. I slutändan är detta inget jag lär återvända till, dock.

3

The London Heist

I The London Heist däremot sätts Playstation VR på ordentligt med prov. Spelet är en demonstration i hur actionspäckade äventyrsspel kan komma att fungera med hjälmen. Premissen är enkel; Jag har utfört ett bankrån, måste skjuta mig ut ur banken och sen verkar allt ha gått spikrätt åt helvete.

The London Heist visar hur jag tillsammans med kontrolldonen kan interagera med den virtuella världen. Jag plockar upp föremål, får göra handlingsavgörande val, kastas in i en biljakt och skjuter på förbipasserande fiendefordon. Att spela The London Heist är lite som att befinna dig mitt i en maffiafilm och det är riktigt, riktigt coolt. Det går att spela med både Move och Dual Shock 4 men dessvärre har jag inte haft tillgång till annat än sistnämnda.

2

Danger Ball

Pärlan i samlingen stavas dock Danger Ball och kan som enklast liknas med Pong för VR-generationen. Jag möter en datorstyrd motståndare och utkämpar hårda bataljer där en boll ska smaskas in på snabbast, hårdast och på mest oförlåtliga manér in i motståndarens mål. Här går det finfint att skruva bollen och piska till den ganska hårt - hjälmen känner nämligen av allt detta på ett sömlöst sätt och trackingen fungerar fantastiskt. Även utbudet av motståndare är bra och ingen är sig lik. Vissa har fläktar som skydd, andra har sköldar. Upplägget är simpelt men det är som man säger - less is more.

Allt i allt är Playstation VR Worlds ett bra spel att börja med för den som är ny med hjälmen. Titeln visar upp vad VR går för och det finns ändå något för alla smaker. Prislappen på runt 400 kronor är dock på tok för dyrt då det närmast känns som en demosamling. Kanske skulle Sony valt att inkludera det istället, precis som Nintendo gjorde med Wii Sports?