Recension: Mafia 3

Lätta buggar.

Lika smart och originellt som det är tröttsamt och trasigt. Mafia 3 har förutsättningar att bli en klassiker men går inte hela vägen.

Originaltext: Edwin Evans-Thirlwell (Eurogamer.net). Översättning: Eddie Fridlund.

Tv-spelsbuggar kan irritera och roa, men de kan också vara underligt avslöjande.
Jag har stött på massor av små och stora fel i Hangar 13s Mafia 3 - en svår kärlek, men otroligt ambitiös open-world illdådssimulator, utspelat i ett alternativt 1968 New Orleans. Några timmar in i berättelsen körde jag ut från Bayou när spelets skuggor gick överstyr. De snurrade runt objekt som om solen var en polisstrålkastare. Senare, lyckades jag på något sätt att spetsa en medvetslös bartender på en pall. Det skrämde en gammal kvinna så mycket att hennes kaffekopp fastnade magiskt i hennes hand när hon sprang mot utgången.

Och så var det den där gången när jag kikade in i en prostituerads omklädningsrumspegel, under en attack mot ett rivaliserande gängs bordell, och såg en korpulent naken vit man instängd som en fryst kyckling i en skärseld av PS2-nivå av pixlar. Jag är inte säker på vad spelets afroamerikanska huvudkaraktär Lincoln Clay gjorde av detta - resultatet, verkar det som, blev en glitch där reflektioner släpar några sekunder bakom händelserna - men i den så knubbiga, förbindlig anden så kände jag sent igen mig: i en annan lång rad av privilegierade, självbelåtna vita killar, som lurar i bakgrunden med sina händer på alla spakarna och knapparna i världen.

Detta kanske låter melodramatisk, ett försök att tvinga mitt egna politiska samvete på spelet -
men Mafia 3 största prestation, tror jag, är att det skapar och upprätthåller ett utrymme för sådana funderingar. Rasism, intolerans och svårigheter av alla slag finns överallt i Hangar 13s New Bordeaux.
Gängad i den framväxande dialog och konst till en oöverträffad grad. En promenad längs floden efter man slagit ner en tjallare så kan man snubbla över en grupp av mörkhyade hamnarbetare som diskuterar fördelarna med icke-våldsamma protester. Du kan gå in i en jazzbar i French Ward, med sina bleka träluckor och bakgrunden sjuder av stripklubbmusik, och du kan höra en evangelisk debatt om äktenskap mellan personer av olika raser.

1

Bilars radiostationer kan köra tonskalor av insinuationer och yttrande från stela country- och western-DJs som pratar på om det onda i droger och fri kärlek, till legaliseringsaktivister som håller tillbaka på den hemliga trångsyntheten angående kriget mot droger. Runt vissa områden är vita icke-spelbara figurer inte särskilt förtjusta i Lincolns närvaro. Det är självklart. Poliser kommer att stirra på dig och muttra när du passerar. Vissa affärsinnehavare kommer att ringa polisen om du dröjer alltför länge i gångarna.

Detta är inte bara en virtuell stad med ett mål att skapa fördomar. Det är en virtuell stad som bygger på fördomar - en miljö som, för alla sina dumma fotgängares beteenden och lågupplösta tillgångar, ofta har ett genuint utseende och låter som en produkt av årtionden av etnisk kamp och systematiserat missbruk. Skildringen av social uppdelning är inte binär och öppen, men invecklad, förankrad och olöst. De spricker ut på varje nivå av representation. Manusets etniska sluddrar deponeras inte med en skyldig blomstra, som i många "socialt medvetna" blockbusters, men är helt enkelt en del av hur människor under den tiden talade, en komplex uppsättning av överlappande register. Det finns även utrymme för lite social komedi. Till exempel en radioannons för Royal Hotel i Downtown New Bordeaux, uttryckt i förfinad engelska med den brittiska nationalsången ovanpå för bra åtgärd.

Om fördomar är överallt i världen av Mafia 3, så har det ingen större påverkan, utöver de engagerande mellansekvenserna och rikedom av oavsiktlig skrivning. Det största problemet är att spelet har ärvt sin öppna värld-design och uppdragsstrukturer från Assassin's Creed och Grand Theft Auto: en soppa av hämta-och-lämna-uppdrag, utpostinfiltration och eldstrider som, framför allt, förlitar sig på att spelaren åtnjuter mer eller mindre total rörelsefrihet och frihet från konsekvenser.

2

Detta är en powerfantasi i hjärtat, en ram byggd för att underhålla snarare än steppa över kulturella skiljelinjer eller gräva en upplevelsen av diskriminering. Så medan polisen kan kalla dig "barn", kommer de inte ta anstöt när du åker längs en gata i din muskelbil, drämmer in i konvertibler och välter trafikljus, ta upp en pistol eller köra över någon är också helt okej. Vid ett tillfälle stod jag på motorhuven på en bil i fullständig sikt för flera officerare, slog några slag i luften till ingen reaktion. Man skulle kunna hävda att ha en afrikansk-amerikansk i en befogenhets roll som har historiskt sett överlämnas till vita karaktärer är konstruktivt, men jag tror att effekten är att, på ett skickligt sätt, begrava New Bordeaux och deras hanterande av spänningar och splittringar, vilket minskar en tankeväckande representation av de klustrade punkter på kartan.

Det skapar inte ett intryck av en värld som är ute efter dig då spelets AI är så eländigt dum, beroende på flankerande strategier och vakenhet som gick ut ur modet vid lanseringen av Metal Gear Solid 2. Du kan vissla för att locka på vaktposter, kasta störande föremål och utnyttja ett sista kända position-system för att kunna komma upp bakom människor. Men ett Arkham eller Hitman-spel är vad detta definitivt inte är (även om vissa förmågor ger dig möjligheten att kalla på lönnmördare, och avskurna telefonlinjer kan användas till förstärkningar - skapar utrymme för mer engagerade infiltrations strategier över tiden).

Till manusförfattarnas dygd, försöker den underhållande berättelsen ge en förklaring till och motivera den allmänna uppdragsdesignen med hänvisning till Lincolns militära karriär, berättade i delar i form av en bildrutaberättelse av journalfilmsmaterial och intervjuer med nyckelkaraktärer decennier senare. Man ser hur det berättas när du höjer ditt eget brottssyndikat ur askan från en annan, efter ett mordiskt svek i början av spelet. För att hämnas, på stadens regerande Dons, antar Lincoln den brända jordens taktik, som förmodligen utvecklats under gerillastrid med Vietcong, att ta över skumraskaffärer och döda män som tillhör maffian i varje distrikt för att spola ut den lokala chefen och därmed föra berättelsen framåt.

3
Allt vi vet om Playstation 4 Neo Vad som är nytt med Sonys mellangeneration Allt vi vet om Playstation 4 Neo

I processen blir du surrogatförälder till en trio avsatta maffiaherrar: den våldsamt gråtmilde Burke, Mafia 2:s välbevarade Vito Scaletta och Cassandra, ledare för New Bordeaux:s haitiska mob. Löjtnantsystemet skapar några värdefulla dynamiker - efter att ha erövrat ett distrikt kan du tilldela den till en underhuggare för att låsa upp nya vapen och förmåner med risk för att göra de andra två arga. Det ger också berättelsen något av en progressiv atmosfär, vad du faktiskt gör är att sätta ihop en motvilligt allians av italienska, irländska och haitiska amerikaner. En sorts FN i underjorden. En svag antydan till ett "feelgood-slut" är snabbt förlorat i blodsutgjutelse då ett storhuvud efter ett annat faller till Lincolns trogna stridskniv. Och om kampanjen har mer fart än du kan gissa, från en blick på listan av uppdrag, kommer dessa saker tära över tiden: inslagen av upprepning, korkad AI och naturligtvis buggar.

Trots pålitligt ond och, beroende av dina beslut vid punkter i berättelsen, kanske bortom räddning, är Lincoln själv en sympatisk skapelse. Han är inte riktigt bitter över; eller angripen av etniska fejder och systemets brister som andra karaktärer i spelet. Men han är långt från en frigjord superhjälte, år före sin tid. Det är tack var det, animeringen och ett starkt manus, som fångar upp en hel del av Lincoln personlighet. De små mindre ögonblicken utmärker - hur han trummar fingrarna på en ratt under en "stakeout", slår sin hand mot väggen när du glider till skydd eller hur han studsar på plats efter du siktar en pistol.

Lincoln ger sken av en man med ett personligt bagage som är tillräckligt att fylla ett helt gömställe, Han försöker skapa ett utrymme för sig själv i ett universum som föraktar honom. Både han och hans stad förtjänade ett bättre spel än det här.

Recension: Mafia 3 Redaktionen Lätta buggar. 2016-10-13T09:00:00+02:00 3 5