Eurogamer.se

New Game +: Hitman - Trubbel i aprikosfarmen

Jonas har spelat den femte episoden av Hitman.

1

Rent spelmässigt har nya Hitman hittills för det mesta varit en fröjd, men ur berättarsynpunkt varit lite fattigt. Detta har nu ändrats med spelets femte episod, "Freedom Fighter", som tar agent 47 på amerikansk mark i Colorado för ett av de svårare uppdragen vi någonsin tagit oss an.

Platsen är en aprikosfarm med en stor lada, en herrgård och en liten damm för uppslamning i ena änden av kartan. Stället huserar en radda otäcka typer ur en terroristmilis som har allt annat än vänskap och världsfred i åtanke. Vi har gått från två mål till hela fyra mål den här gången och dessa är Sean Rose, Maya Parvati, Ezra Berg och Penelope Graves - alla med kopplingar till terrorism och okonventionella förhörsmetoder. Inga intet ont anande civilister finns på platsen, så en turistförklädnad eller 47s stiliga kostym kommer inte duga här, utan jag börjar med en simpel läderjacka när jag landsätts utanför inhägnaden.

2015/articles//a/1/8/6/2/4/4/9/eurogamer-8uxnkg.jpg

Under i stort sett varje uppdrag har jag velat kunna lösa min uppgift utan att byta förklädnad och att smyga mig fram visar sig fungera under en längre tid än innan, tack vare tursam timing. Efter ett tag blir det dock tjockt med beväpnade typer överallt och en av specialsoldaterna får snällt ge upp sin uniform och sova i ett hörn. Lite lättare på fötterna ger jag mig allra först efter Maya Parvati som håller på att leda träningsmanövrar som involverar ett par bilar och en stationär murbräcka. Detta ger mig idén om att kunna likvidera henne med den, men när jag väl kommer i närheten tvingas jag improvisera och förgiftar hennes dricksvatten istället som får henne att bege sig mot dammen precis intill ladan. Detta ger mig ett lysande tillfälle att ovanifrån placera en kula i bakhuvudet på henne. Tanken var sedan att hon skulle trilla i spat, men fastnar i staketet framför sig på ett otroligt fånigt sätt. Gott nog.

Härnäst blir det Sean Rose som får bita i gräset och denne vandrar fram och tillbaka på kartan. Hans intressanta egenhet här är att testa explosiva ämnen i ett avskärmat område, så att spränga honom känns direkt som en given lösning. Vad jag behöver är nitroglycerin och en förklädnad som släpper in mig på området och turen är att jag redan plockat upp det förstnämnda sedan tidigare, då det lät som något jag skulle komma att använda senare. Efter att ha blivit upptäckt ett par gånger och varit tvungen att stuva undan medvetslösa kroppar har jag till sist sadlat om till sprängexpert och kan hantera sprängämnet på testplatsen. Kort efter att jag satt mig själv i säkerhet en bit bort anländer Sean för att återigen utföra sitt sprängtest och BOOM! Två mål nere, två kvar.

2015/articles//a/1/8/6/2/4/4/9/eurogamer-h0b0vd.jpg

De två kvarvarande har jag sedan episodens början lokaliserat och försökt hitta en potentiell öppning för båda två. Jag bestämmer mig för att nästa mål blir Ezra som är den mest färgglada av allihop - en förhörsledare i rödsvart skjorta och iförd en mask till följd av ansiktsskador. Det visar sig att dennes hemvist är i herrgårdens källare där han håller en fånge bakom lås och bom. Iförd en ny terroristförklädnad finner jag mig in i sagda källare där Ezra står, men dessvärre omgiven av två vakter. Jag smyger runt dem bakom en varmvattentank och försöker plocka ner dem tyst. Det är då de ser mig och jag tvingas handla snabbt genom att slå dem allihop medvetslösa och lämna de två vakterna vid liv och stackars Ezra med bruten nacke i en hög på golvet bakom tanken.

Den sista är Penelope Graves och hon blir den jag följer efter allra mest för att hitta det perfekta tillfället som aldrig kommer. Hon går bland annat förbi inne i herrgården och in i ett växthus, men det kvarvarande problemet är alltid att hon har två vakter med sig precis HELA tiden. Därför ges jakten upp och jag tar tillfället i akt att plocka fram mitt krypskyttegevär som jag smugglat med mig in. Inhägnaden har nämligen den perfekta utsiktspunkten och det är vattentornet som blickar över hela området. I min väg står det (du gissar rätt) två vakter som visar sig ha järnkoll på om jag söver ner den ena eller den andra. Till slut lyckas jag av ren tur söva bägge två och ta mig upp i vattentornet, vilket i sin tur leder till att hitta det perfekta ögonblicket att avfyra mitt skott. Mitt korshår följer Penelopes väg under en tid tills jag inser att inget tillfälle kommer bli perfekt och jag nöjer mig med en plats med så lite folk som möjligt. För övrigt är det ett rent under att jag kommer undan med det efteråt då hennes vakter bevittnar hennes döda kropp, men lyckas inte lista ut var skottet kom i från.

2015/articles//a/1/8/6/2/4/4/9/eurogamer-xrdr5h.jpg

Men än är jag inte klar utan jag har ett inslag kvar som är oväntat irriterande. Jag måste tillbaka till källaren i herrgården och öppna en hemlig dörr för att avancera spelets berättelse. Problemet när jag kommer fram är att jag behöver Sean Roses ansikte "eller något lika övertygande". Det är då jag tänker att detta kommer kräva lite backtracking och att jag måste komma ihåg var Seans kropp tagit vägen, då denna tydligen lagts i en liksäck någonstans. Så efter en stunds letande efter kroppen utan resultat har jag turen att få nys om att det på herrgården finns en 3D-skrivare och att Seans ansiktsdetaljer finns detaljerade i datorn. Detta tycks mig lite väl lägligt, men jag tar vad jag får och sedan är jag inne i det hemliga rummet, vars innehåll jag inte kommer avslöja här.

Precis när Hitmans handling börjat stagnera en liten smula kommer Colorado-uppdraget och höjer svårighetsgraden och spänningen. Återigen gör sig det episodbaserade formatet påmint då jag mer än någonsin ser fram emot nästa del. Vidare har jag ännu inte lyckats göra en perfekt stöt på första försöket, vilket kommer bli svårare från och med nu.

Kolla även in den spelets föregående episod som utspelar sig i Bangkok.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!