Recension: Rhythm Paradise Megamix

Rytmisk minispelssamling deluxe

En charmig och utmanande samling minispel. Hög inlärningskurva lär dock avskräcka den som vill ha lättillgänglig underhållning.

Den senaste delen i Rhythm Heaven-serien är, precis som namnet antyder, en "Best of"-samling som erbjuder inslag från alla tidigare spel tillsammans med helt nya eskapader. Precis som sin avlägsna kusin Wario Ware gäller det tajma in knapptryckningar vid rätt tillfälle, men istället för snabb reaktionsförmåga läggs fokus på att hålla minispelets rytm och samla poäng vartefter.

1

A-knappen och din känsla för rytmer är med andra ord dina främsta vapendragare i spelets story. Ja, någon tyckte faktiskt att även denna minispelssamling behövde en förklarande historia till varför man tar sig an uppdragen att hugga ved, bekämpa mikroorganismer eller tolka utomjordiska meddelanden. I ärlighetens namn framstår storyn mest som oförståelig nonsens, som dessutom sölar ned takten i spelet.

Vilket är tråkigt med tanke på att denna typ av spel i vanliga fall passar utmärkt för korta sessioner. I Rhythm Paradise Megamix störs jag istället titt som tätt av dessa förklarande dialogrutor mellan minispelen. Resultatet blir ett ständigt tryckande förbi all text. Jag vill ju helst hinna starta nästa minispel, innan det är dags att fälla ihop 3DS-enheten och ta itu med livet.

2

Turligt nog är minispelen av sådan beroendeframkallande natur att ett förlåtande av den meningslösa storyn eller irriterande dialogrutor känns befogat. Tidigare nämnda exempel är bara ett utdrag på vad som bjuds på, och ju längre fram du kommer i spelet desto galnare känns uppdragen. Vad sägs om rytmisk pingis på toppen av en solros? Eller att rulla i takt med andra sälar på Antarktis?

Om du inte är särskilt rytmisk av dig får du tillfälle att testköra vartenda minispel och dessutom få instruktioner över själva rytmen. Tyvärr måste spelen klaras konsekvent, men fastnar du alltför länge utan att lyckas finns det möjlighet att tillfälligt hoppa över det aktuella minispelet. Hjälpfunktionerna är både pedagogiska och hjälpsamma, men också en indikation på spelets svårighetsgrad.

3

Rhythm Heaven är alltså inte för dig som saknar tålamod. Vissa moment kommer att kräva mer träning än andra. Men när du väl bemästrat det där minispelet som gäckat dig under ett par omgångar är känslan total - och du kommer att törsta efter mer. Det är inte lika lättillgängligt som Wario Ware-spelen, men är du villig att lägga ned det som behövs har du här höstens mysigaste 3DS-släpp - fyllt med charmig grafik och galna minispel som räcker och blir över.

Och i en värld utan ett nytt Wario Ware-spel i sikte är det, precis som en känd japansk spelutvecklare så fint sade, "bättre än inget".

Recension: Rhythm Paradise Megamix Percy Oropeza Rytmisk minispelssamling deluxe 2016-10-20T12:00:00+02:00 3 5