Recension: Skylanders Imaginators

Höjer ribban inom sin genre och det rejält.

Det har blåst en del inom Toys-to-life-segmentet på senare tid och en av de tre stora spelarna har dragit sig ur leken. Disney gav nämligen upp under det gånga året, så nu finns det bara nykomlingen Lego och veteranen Skylanders kvar. Jag räknar inte in Nintendos Amiibos efter som det bara är ett sidokoncept och inte huvuddelen av något spel.

Allt började med Skylanders: Spyro's Adventure som kom ut 2011 och var det första spelet som använde figurer som lästes in av en USB-ansluten portal och som sedan dök upp i inne i själva spelet. Det är självklart den häftigaste delen av tekniken, men nästan lika viktigt är att det både skrivs och läses data från figuren du sätter på plattan. Vilket betyder att man kan höja nivån på sin figur och sedan ta med den till en kompis, och fortsätta lira där med allt du samlat på dig tidigare.

3

Här hjälper det inte att ha gröna fingrar!

Alla Skylanders-spel bygger på att du köper ett startpaket som innehåller själva spelet, ett par Skylanders-figurer och en så kallad portal. Portalen är det som du kopplar till din konsol, och som då hjälper dig att "ta in" SKylanders-figurerna i spelvärlden. Alla Skylanders tillhör ett visst element som exempelvis jord, eld eller luft och har en unik uppsättning med attacker. Grejorna du får med i startpaketet är bara en början på vad som snabbt kan bli en ganska dyr hobby. Men du behöver aldrig mer än innehållet i ett startpaket för att kunna spela igenom huvudäventyret.

Under åren så har antalet Skylanders vuxit enormt mycket och det finns nu långt över 300 stycken. Det är ett jättekliv framåt om man betänker att det släpptes totalt 32 figurer till originalspelet. Spelserien är nu inne på sin sjätte generationen och mycket har hänt med både grafiken och tekniken. Men det som varit genomgående under alla år, är den höga kvalitén på både själva spelupplevelse och figurerna man köper till.

Den senaste delen heter Skylanders Imaginators och är utvecklad av Toys for Bob, som också låg bakom det första spelet. Serien har i princip alternerat mellan det ovannämnda företaget och Vicarious Visions under åren. Båda är väldigt kompetenta och levererar välgjorda spel till PS4 och Xbox One. Tyvärr är Wii U-varianterna av lägre kvalitet och då främst grafiskt och tekniskt.

4

Råröj på a´la Skylanders

Varje gång det släpps en ny del i serien så kommer där något som är helt nytt och förändrar sättet du spelar på. Förra årets Superchargers bjöd på racing med fordon av alla de slag. Och den här gången är den största nyheten att man kan skapa sin helt egen Skylander, som man sedan kan spara ner på en fysisk så kallad Imaginite-skapelsekristall. Kristallerna är låsta till ett bestämt element, så vill man skapa en figur av varje existerande element, så krävs tio stycken. När du har placerat kristallen på portalen är det fritt fram att plocka ihop den perfekta, knäppaste, galnaste, fulaste eller kanske absolut super-coolaste hjälten någonsin. Med ett nästintill oändligt antal delar att kombinera, så lär du defenitivt inte tröttna i första taget. Du kan när som helst byta ut delar, färger eller ljud, det enda du inte kan ändra på i efterhand är din stridsklass.

När du börjar spela har du ett lite mer begränsat sortiment att bygga med, men det fylls snabbt på eftersom allt du presterar belönas med skattkistor som innehåller kristaller av olika slag. När du slår sönder en kristall så får du en byggdel, som du sedan kan använda till din egen Skylander. Kristallerna kommer i olika färger som är graderade efter hur sällsynta delar de innehåller.

5

Min alldeles egna skapelse! Så vacker han är...

Det är svårt att inte bli imponerad av det enorma arbete som lagts ner på själva skapandet av egna Skylanders eller Imaginators som de heter när du gjort dem själv. Vill du bygga en liten lönnfet rosa robot med kaninöron, skorpionsvans i guld, tunna ben och maffig överkropp som fiser när den slår med sitt vapen och häver ur sig "Frukta min banan" i tid och otid så går det alldeles utmärkt.

När du börjar din karriär i spelet så kan du antingen spela som din egen nygjorda Imaginator eller som någon av de andra drygt 300 "fabriksgjorda" Skylanders. Observera att du måste äga en figur fysiskt för att kunna spel med den i spelet. Även om de första två alternativen är bra, så skulle jag nog ändå rekommendera er att börja med den andra av årets nyheter, Senseis. De är mäktiga krigare som tillhör en av spelets tio stridsklasser och fungerar som tränare åt Imaginators. När du spelar med dem så låser du upp nya vapen, krafter och banor som sedan kan användas av andra Skylanders eller Imaginators.

En rolig detalj är att du blir guidad av ninjan Stealth Elf och den legendariska draken Spyro. Han är för er som inte vet, en gammal goding från Playstation-tiden som blev känd genom spelet Spyro the Dragon som kom ut redan 1998. De två bjuder på mängder av skön dialog med en humor som många gånger är riktad lika mycket mot vuxna som mot barn.

Naturligtvis så finns det ett rejält huvudäventyr att ta sig igenom, och som vanligt är det den onda Skylandern Kaos som ställer till det. Ditt uppdrag är att stoppa honom och till din hjälp har du ett gäng vänner i spelet samt alla de Skylanders-figurer du äger. Under resans gång så tjänar du pengar som du kan köpa eller uppgradera dina färdigheter med. Då alla Skylanders har unika krafter och förmågor som du kan bygga vidare på, blir den här biten en stor del av behållningen. För att särskilja de nya Imaginators och Senseis, från de äldre så kan de lära sig Sky-Chi, som är det ultimata superanfallet.

2

Kaos da Knäppis är tillbaka.

Storyn i sig är väldigt banal, men samtidigt väldigt rolig. Speciellt de bitarna där Kaos kommunicerar med sina korkade medhjälpare, bjuder på mängder av skön ironi och lyteskomik. Och just roligt är ett ledord i sammanhanget, för det finns så otroligt mycket roligt att göra, att man lätt blir distraherad och glömmer att fortsätta med själva huvudäventyret. Och råkar du dessutom besitta många Skylanders sedan tidigare, så ökar det värdet ännu ett snäpp, då alla gamla figurer inklusive racingbanorna från Superchargers fungerar. Vill du vara social så kan du spela hela spelet med ditt barn eller någon kompis, men i motsats till förra spelet så fungerar det bara lokalt den här gången.

Rent visuellt är Imaginators utan tvekan det snyggaste Skylanders-spelet hittills och det är en ren njutning att se alla vackra områden och tjusiga partikeleffekter. Faktum är att det många gånger nästan är i klass med det senaste Ratchet & Clank-spelet till Playstation 4. En extra bonus är att få se sina gamla Skylanders i en snyggare variation med häftigare vapeneffekter. Musiken är mycket passande och ljudeffekterna sitter som en smäck. Även all den svensk röstsättning håller hög klass och det var faktiskt ett nöje att spela på sitt eget modersmål.

1

Strandhänget blev snabbt mindre familjevänligt.

Att älska det här spelet är verkligen inte svårt och det passar lika bra för vuxna som för barn. Det är lätt att kritisera kostnaden för alla leksaker som man kan köpa till, men det är kanske inte helt rättvist, för de är både välgjorda och tillför alltid en hel del till din spelupplevelse både i detta och i kommande spel.

Sist men inte minst så är det nu också möjligt att få din egen Imaginator 3D-utskriven och hemskickade. Den kan sedan användas precis som en vanlig butiksköpt Skylander. Om man föredrar en t-shirt eller ett spelkort, så går det också att beställa. Inga dåliga julklappar, eller hur?

Jag rekommenderar verkligen ett inköp av ett Skylanders Imaginators-startpaket om du har barn eller barnasinnet i behåll. Och om du redan gillar spelserien så är det utan tvekan ett pliktköp.

Recension: Skylanders Imaginators David Petersson Höjer ribban inom sin genre och det rejält. 2016-10-26T12:16:00+02:00 4 5