Eurogamer.se

Förhandstitt: Playstation 4 Pro

Några snabba intryck av Sonys nya monstermaskin.

Det har varit en utmaning för Sony att kommunicera sin nya spelmaskin Playstation 4 Pro - som kommer ut om bara några dagar. Den ska kunna köra spel i 4K, men de flesta spel skalas upp och enbart några få titlar renderas i äkta 4K . Den ska även kunna förbättra spelupplevelsen, men huruvida det handlar om högre bilduppdatering, bättre texturer eller renare bild varierar från spel till spel. Och spelare med vanliga HD-skärmar kommer också kunna dra nytta av Playstation 4 Pro, men på vilket sätt är upp till utvecklarna.

Så löftet från Sony är egentligen det något suddiga: med Playstation 4 Pro blir spelen helt enkelt bättre. Vilket är långt ifrån det raka och konkreta budskap Microsoft kommer med angående Project Scorpio: det är en äkta 4K-spelmaskin (huruvida det är sant återstår att se).

Till syvende och sist handlar det om något så individuellt som din egen upplevelse, och huruvida den uppdatering av hårdvaran i Playstation 4 Pro ger en tillräckligt stor skillnad för att rättfärdiga priset på 4 500 kr.

1

Jag fick testa några utvalda titlar på Playstation 4 Pro, och fick även möjlighet att jämföra samma upplevelse på både Playstation 4 Pro och den vanliga Playstation 4. Inte på något sätt tillräckligt för att förmedla en recension, men tillräckligt för att i alla fall ge ett svar som många undrar över - ja det är en stor skillnad i den visuella upplevelsen.

Tydligast blev det med Rise of the Tomb Raider där jag fick se samma scener bredvid varandra fast på de två olika maskinerna. Playstation 4 Pro gav en avsevärt mjukare och mer detaljerad bild. Buskage långt i bakgrunden var mycket mer detaljerade, det syntes flera detaljer i Lara Crofts ansikte och färgerna hade ett större djup.

Den största skillnaden var dock "skimmret" som dyker upp vid de hårda kanterna av objekt på grund av aliasing. Detta brukar spelutvecklare motverka med olika framgång genom anti aliasing-metoder, och som konsolspelare är man relativt van vid de här artefakterna i sin bild.

Under det inledande Syrien-kapitlet i Rise of the Tomb Raider syntes de tydligt vid hennes hacka som hängde från midjan, och runt hennes hår. Men på Playstation 4 Pro kunde jag inte se några överhuvudtaget utan en såg istället en mjuk och jämn bild som tillsammans med Rise of the Tomb Raiders redan otroliga grafik såg helt ärligt makalöst fint ut. Det är även något de med vanliga 1080-skärmar kommer se en skillnad på med en Playstation 4 Pro. Då maskinen renderar bilden i 4K och sedan skalar ner den till 1080 blir det en "renare" bild även om den visas i vanlig HD.

Square Enix har även föredömligt implementerat tre olika alternativ för Playstation 4 Pro-spelare. Antingen kan man köra en bild i 4K, 1080 i 60 bilder per sekund eller 1080 med förbättrade texturer. Personligen tycker jag 4K skapade den vackraste bilden med helt acceptabel bilduppdatering, men jag vet att många gärna föredrar 60 bilder i sekund till vilket pris som helst.

2

Tyvärr verkar Rise of the Tomb Raider vara relativt ensamma om att erbjuda den valfriheten för spelare. Jag testade även Titanfall 2 som på Playstation 4 Pro helt enkelt renderade bilden till 4K utan några alternativ i menyn. Sannolikt är det den vägen många utvecklare väljer då det är en relativt liten arbetsinsats för att ändå få sitt spel optimerat för Playstation 4 Pro.

Missförstå mig rätt, Titanfall 2 såg fortfarande mycket bra ut i 4K. Men med Playstation 4 Pro finns det många sätt man kan välja att förbättra spelupplevelsen, och att sätta de valen hos spelaren är enbart positivt.

Jag fick även möjlighet att testa HDR-läget i Deus Ex: Mankind Divided, men även om jag tror att HDR (High Dynamic Range, ett bredare spektrum av färger) kommer göra den enskilt största skillnaden för det visuella så imponerade inte Deus Ex: Mankind Divided särskilt mycket. Det hade dock troligtvis mer med att göra att jag inte tycker Deus Ex: Mankind Divided hade så märkvärdig grafik till att börja med.

Viktigt att poängtera är dock att HDR numera finns på alla era befintliga Playstation 4 - jag testade nyligen The Last of Us på min hemmamaskin och det var en imponerande skillnad redan i gamla hederliga 1080p.

Det är oklart huruvida spel som inte får en patch för Playstation 4 Pro kommer dra nytta av den extra kraft som finns i maskinen. Det vore intressant att se om till exempel Just Cause 3, ett spel som är mer eller mindre ospelbart på vanliga Playstation 4 på grund av dess låga bilduppdatering i många situationer, kan köras mer felfritt på Playstation 4 Pro. Det verkar märkligt om det biffigare grafikkortet inte kan möjliggöra färre dippar i bilduppdateringen även om spelet rent visuellt kommer se likadant ut, men det återstår att se.

Trots svårigheterna att kommunicera vad Playstation 4 Pro egentligen kan göra är det svårt att inte bli imponerad över vad Sony lyckats med när man faktiskt sätter sig ner och spelar till exempel Rise of the Tomb Raider. Enligt Mark Cerny, huvudarkitekt bakom Playstation 4, finns det även lite specialbyggd hårdvara och en unik renderingsmetod som gör det möjligt för Playstation 4 Pro att skapa en 4K-bild med imponerande resultat trots den relativt blygsamma uppdateringen med hårdvaran. Allt det här samtidigt som de lyckats hålla prislappen samma som när Playstation 4 släpptes första gången.

Det är där diskussionen om huruvida den klarar "äkta" 4K eller inte dör (det gör den på några få titlar, resten skalas upp), kan spel dra nytta av Playstation 4 Pro på samma sätt som Rise of the Tomb Raider gör är det helt enkelt inte så intressant att prata om huruvida det är uppskalat eller inte.

Om mina korta intryck stämmer överens med hela upplevelsen från början till slut får vi reda på när vår recension kommer i slutet av nästa vecka.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!