Recension: Moto Racer 4

Vrrrrrooom!

Ett kompetent racingspel med mycket utmaning och grym körkänsla.

I denna recension har enspelarläget testats utförligt, men online-läget tycks för närvarande lida brist på spelare. Detta har resulterat i att vi inte har kunnat testa den delen av Moto Racer 4, men recensionen kommer uppdateras när detta är gjort.

Solen gassar över ökenlandskapet och minsta fukt tycks långt borta när jag rusar fram på min motorcykel, tätt åtföljd av mina motståndare. Vägarna är inte hårt trafikerade men minsta felsteg kan få ödesdigra konsekvenser, som att jag slungas in i en klippvägg eller en lastbil. Lyckligtvis passerar jag dem nätt och jämt i kurvorna, tack vare att ha tränat tillräckligt på banorna inför detta ögonblick då jag ämnar vinna över alla andra. Inte mer än 800 meter från målet försöker en av motståndarna köra om mig och precis när jag tror att hoppet är ute inser jag att motorcykeln ännu har lite turbo i sig. X-knappen maxas och jag flyger fram på bakhjulet förbi min närgångna fiende och rätt in i mål, en rejäl drös poäng rikare.

Det fanns en tid då sportspel figurerade i min vardag och dessa tog antingen formen av hockey, fotboll eller racing. Ett av Colin McRae-spelen var faktiskt rätt häftiga, men det tog inte lång tid för mig att känna att något saknades. Andra racingspel med mer exotiska bilar och mötande trafik (!) - exempelvis Need for Speed: Hot Pursuit 2 - började locka istället och mellan dessa spel och Grand Theft Auto-serien skulle jag tro att första Moto Racer skulle kunna placeras i min tidslinje.

Farten i Moto Racer tycktes bara kunna matchas av F-Zero-serien och det var helt fantastiskt roligt att bemästra sina hojar på de krokiga vägarna. Dess tredje uppföljare, Moto Racer 4, har sett riktigt finslipat ut i sina trailers innan sin lansering i november, men det är först nu vi får ta reda på om det levererar.

Som sig bör i startmenyn har jag ett antal alternativ att välja mellan. Vill jag bara ut och åka på vägarna i träningssyfte kan jag välja ett "Quick game" samt spela mot andra i split screen eller online-läget. Det jag huvudsakligen kommer ägna tiden åt är dock "Career" som skulle kunna kallas för spelets kampanj. Career består av ett träd av utmaningar och racingtävlingar som måste utföras från början till slut.

Racingtävlingarna kan handla om ett enstaka race eller hela mästerskap med flera race, där banorna blir mer komplexa ju längre du kommer. Utmaningarna däremot kan handla om att klara ett lopp på en viss rekordtid, eliminera motståndarna genom att hålla sig först under en viss tid, komma ikapp ledaren i ett lopp eller varför inte åka slalom mellan bilar på vägen. För varje utmaning får jag välja mellan upp till tre svårighetsgrader som illustreras som stjärnor. Detta innebär att om jag vinner får jag en, två eller tre vita stjärnor och upp till tre röda om jag förlorar. Kruxet är att om jag har klarat en utmaning på någon av nivåerna innan så försvinner de stjärnor jag intjänat om jag skulle prova igen och förlora. Det är ett schysst system som fungerar genom att både belöna och frustrera, då utmaningarna lever upp till sitt namn som utmanande. Till en början krävdes lite tålamod från min sida då spelet kan överraska med en komplex bana mitt i ett mästerskap med bekanta banor du känner igen. I slutändan är det dock fantastiskt tillfredsställande att klara full pott med tre stjärnor på en utmaning, som i sin tur gör att jag låser upp fler förare.

Ovanpå stjärnorna finns också något som kallas för "Style objectives" som är nyckeln till uppgraderingar för mina motorcyklar. Ett visst antal poäng måste införskaffas på varje bana genom att utföra trick och grymma manövreringar, vilket inte alla gånger är helt lätt. Men med tiden finner du nya sätt att köra, som öppnar upp nya möjligheter och även fast det är något frustrerande i början så lär du dig fort. Uppgraderingarna är även värdefulla och ska inte underskattas, då det handlar om din maximala snabbhet, turbo, väggrepp och acceleration. Allt detta kommer behövas längre in i spelet, då dina datorkontrollerade motståndare inte ligger på latsidan.

Inget är viktigare i ett Moto Racer-spel än körkänslan, vilken för det mesta är, som väntat, grymt bra. Tyngden hos mina motorcyklar känns bra och det är spännande att precis vara på udden av att runda alla snäva kurvor - baserat på hur pass högt Turbo-funktionen är satt. PS4-kontrollen faller sig helt rätt i händerna, men de gånger det kan bli problematiskt är när styrspaken hamnar i fel läge i luften och jag därmed råkar göra ett trick precis när jag dunsar i marken och faller. Trick är annars kopplat till att vrida styrspaken och samtidigt trycka kombinationer med triangel-knappen. Med tiden låser jag upp nya trick och kan utföra flera stycken i ett hopp. De må inte kännas alltför speciella, men de bidrar definitivt till den slutgiltiga poängställningen i varje utmaning.

Deluxe Edition av spelet som testats här för med sig totalt tio karaktärer att spela. Det som skiljer dessa åt är deras outfits och utgångspunkter för deras motorcyklars kapacitet. Det är inte fattigt på något vis, men visst vore det ett trevligt sätt för spelet att sticka ut om karaktärerna gjorde mer av ett intryck. Lite plåster på såren är att jag kan skräddarsy min förare något sånär med färger och tags, vilket helt klart är ett plus. Jag får börja med tre karaktärer som är upplåsta från början och den jag valde att spela som mest blev Sokudo som passade mig alldeles utmärkt. Det kändes som om farten och väghållningen kompletterade varandra bättre än exempelvis Bolt, vars specialitet är just fart.

Spelet är inte utan sina problem, även fast de är relativt små. Till att börja med så kan det klippa en hel del i spelets geometri och tog sin tid att ladda ordentligt. Detta läggs inte ofta märke till under spelets gång, men desto oftare under varje banas inledning, vilket förtar en smula från upplevelsen. Vidare när en datorkontrollerad motståndare kör in i dig bakifrån kan denne få för sig att flyga rätt upp i luften, vilket också har hänt för min karaktär under en av spelsessionerna.

Ett annat problem för mig är att varje gång jag misslyckas och vill försöka med samma utmaning en gång till så hamnar jag först i betygsdelen där mitt betyg delas ut och min statistik visas. Detta kan inte skippas på något vis, men det hade varit fantastiskt bra att kunna klicka och skippa text som på den gamla goda tiden. För att byta karaktär eller mixtra med turbo-funktionen hos mina cyklar så måste jag även gå tillbaka till utmaningsmenyn varje gång, så även detta hade varit trevligt att slippa.

Online-läget i Moto Racer 4 använder samma motorcyklar som du har i karriärläget, så spelet tipsade mig om att låsa upp så många uppgraderingar och tekniker som möjligt att använda. För det första krävs Playstation Plus för att komma åt online-läget, vilket kanske kan ses som ett irritationsmoment för den som inte har det och måste skaffa. Men hur som helst så kan jag köra enstaka lopp, överlevnadslägena King of the road och Last man riding eller Golden helmet som beskrivs liknande som capture the flag (fast med hjälm). Jag hade gärna berättat mer om online-läget då det känns som det borde vara en av de absolut bästa aspekterna. I skrivande stund i mitt letande av andra spelare har jag dessvärre bara hittat en hittills och det fungerade tyvärr inte på bästa sätt. Vad det berodde på är svårt att säga, då jag inte har någon annan match att jämföra med, men det enda säkra är att det inte är min anslutning då andra spel fungerar fint.

Tills dess att spelare förhoppningsvis fylls på online så har spelarna dock split-screen och kan bjuda in sina vänner online, vilket får stå för underhållningen utöver enspelarläget.

Moto Racer 4 är ett väldigt habilt racingspel med få problem och grym körkänsla. Spelet sticker inte ut nämnvärt, men gör jobbet som förväntas av det, och är det vad du är ute efter så är det inget tokigt val. Känslan när du kort inpå målet använder din sista powerboost och drar om din motståndare är en av de där oslagbara stunderna som du mer än gärna vill ta till vara på.