Recension: Yesterday Origins

Vi har levt som odödlig i detta peka-klicka-äventyr.

Ett mysigt och bitvis finurligt äventyr som tyvärr saknar en ordentligt indragande story.

För alla som spelat peka-klicka-spel som exempelvis Monkey Island eller Broken Sword lär känna igen sig i upplägget i Yesterday Origins. Utvecklat av spanska Pendulo Studios ikläder vi oss rollen som John Yesterday, en man som välsignats (eller förbannats?) med evigt liv efter en ockult ritual. Varje gång han dör återföds han i samma ålder som han var då ritualen genomfördes, men med kruxet att han förlorat allt minne av sitt tidigare liv. Detta då ritualen inte utfördes helt på rätt sätt, och i spelet blir det vår uppgift att försöka genomföra den igen så att problemet med minnesförlusterna försvinner. Till vår hjälp har vi flickvännen Pauline Petit som även hon är odödlig, och under berättelsens gång får vi byta mellan de båda för att lösa alla olika pussel. Därmed har vi alltså två spelbara karaktärer, John och Pauline.

3

Vi kan byta sömlöst mellan karaktärerna John och Pauline under spelets gång.

Bland de största förtjänsterna, i min mening, med peka-klicka-spel som dessa är att de tillåter en att riktigt mysa ner sig i soffan under en genomspelning. Trots att jag egentligen gillar mer actionfyllda spel finns det tillfällen då ett mer långsamt och eftertänksamt tempo passar bättre. I Yesterday Origins är varje bana uppbyggd liknande ett pussel där vi måste interagera med olika så kallade "hot spots" för att få ledtrådar om vad vi ska göra för att ta oss vidare. Vi måste även plocka upp föremål som antingen används vid dessa hot spots på olika sätt, eller för att kombinera dem till nya föremål så att vi kan ta oss framåt i storyn.

Upplägget gör att vi måste tänka till ordentligt vilket alltid är välkommet. Hur kan vi få vakten att släppa sitt krus med öl så att vi kan byta ut det mot ett som vi förgiftat? Det är inte alltid helt uppenbart och faktiskt ganska tillfredsställande när vi väl lyckas klura ut hur vi ska göra.

2

Den ockulta Order of the Flesh har en central roll i Yesterday Origins.

En nackdel med upplägget är dock att vi ibland måste utföra vissa sekvenser på exakt rätt sätt för att ett nytt alternativ ska dyka upp. Till exempel kan det vara så att jag har listat ut hur jag bör göra för att ta mig vidare, men jag har inte pratat med vissa personer i rätt ordning vilket innebär att jag måste gå tillbaka för att exempelvis låsa upp nya dialogrutor med en viss karaktär för att få möjligheten att gå vidare. Trots att jag redan pratat med den karaktären om exakt samma sak. Det är smått enerverande.

Rent storymässigt brister det också i Yesterday Origins. Gåtan som ska listas ut är visserligen tillräckligt intressant för att jag ska vilja reda ut den, men då både röstskådespeleriet och hur storyn levereras haltar blir jag aldrig riktigt indragen i det som sker på skärmen. Berättelsen är kantad med humor som ibland lyckas framkalla skratt eller åtminstone ett litet leende, vilket naturligtvis förhöjer upplevelsen. Men ibland bidrar försöken till humor inte till någonting då de faller platt.

1

John Yesterday har hunnit varit med om mycket i sina 500 år på jorden. Här spelar en mystisk, rödhårig kvinna en liten serenad för honom.

Med allt detta sagt är Yesterday Origins ett småmysigt peka-klicka-äventyr som underhåller trots sina brister. Själva berättandet skulle utvecklarna ha kunnat slipa på för att ge oss spelare lite extra dramatik. Rent grafiskt är detta inte heller mycket att hänga i julgranen, vilket främst blir tydligt i närbilder på karaktärerna. Det går naturligtvis att argumentera för att grafiken är sekundär i denna typ av spel, men det skadar aldrig med ett vackert yttre. Det hela räddas en aning av att miljöerna åtminstone ser desto bättre ut.

Är du ett fan av peka-klicka-spel så kan det vara värt att checka in Yesterday Origins, som trots allt ger flertalet timmar helt okej underhållning. Om inte så kan du lika gärna låta det passera utan att behöva känna att du gått miste om något stort.