Recension: Super Mario Maker for Nintendo 3DS

Ett paradis för en Mario-fantast.

En bärbar studio för att skapa plattformsmagi.

Det tog över ett år innan Nintendo 3DS fick sin egen variant av Super Mario Maker, men som tur är så var det verkligen värt sin väntan. Men innan vi går vidare med allt det goda, så tar vi och reder ut det som fått mest negativ kritik vid utannonseringen av spelet.

Om ni äger spelet till Wii U eller har läst Robert Arvetags eminenta recension av sagda spel, så vet ni att en av de bästa funktionerna är att man kan ladda upp sina egenskapade banor för andra att njuta av. Den funktion finns inte i den bärbara varianten, i alla fall inte på det sättet som man hade önskat. I stället får alla Nintendo 3DS-ägare nöja sig med att dela egengjorda banor med andra via Street Pass eller via direktöverföring. Detta är utan tvekan en showstopper för somliga, och jag hoppas verkligen att Nintendo har en väldigt god anledning till varför den funktion inte finns med. Med det ur vägen kan vi fortsätta med allt som faktiskt är bra med spelet - och det är väldigt mycket.

0

Eld-Mario, men på fel sätt!

Som ett fan av Wii U-utgåvan så kunde jag ibland känna att man fick väldigt lite hjälp eller råd när man skulle försöka bygga sitt eget Mario Opus. Speciellt då mycket av magin i Mario-plattformsspelen ligger i hur de är konstruerade och inte i det grafiska lullullet. Dessutom så är det ju den största behållningen av spelet att kunna bygga sin egen alldeles egna Mario-bana där allt är precis så som du vill. Och det utan att behöva försaka Nintendos perfekta spelfysik, ikoniska musik eller alla de fiender som man älskar att hata. Tydligen har någon på Nintendo hört mina tankar eller så kände de likadant, för det mest unika med 3DS-utgåvan är faktiskt de väldigt detaljerade och roliga lektionerna som medföljer.

Dina lärare är inga andra än Mashiko and Yamamura, som fyllde samma funktion i Wii U-varianten. Men den här gången spelar den en mycket större roll, och leder dig igenom hela tio stycken interaktiva lektioner uppdelade i två lektioner vardera - bas och avancerad. Om du verkligen vill förstå hur mycket tanke som ligger bakom varenda liten detalj på en Mario-bana, så får du äntligen chansen att gå på djupet med det! Och i och med att teorin varvas med praktik så det blir aldrig torrt eller tråkigt. Totalt sätt är där några timmars ren magi för fans som vill förstå mer om speldesign från mästarna på området. Personligen satt jag med ett stort leende på mina läppar och njöt av varenda liten detalj.

1

I Nintendo-världen är det alltid Halloween.

Oavsett om du skipar lektionerna eller inte, så har du mängder av material från alla de bästa Mario-spelen att bygga dina egna banor med. Och tillskillnad från Wii U-varianten så är hälften av byggdelarna upplåsta redan från början. Vilket ger dig nästan oändligt med frihet och den enda restriktionen är att du inte kan blanda saker från ett Mario-spel med ett annat.

Jag tog direkt chansen och gav Bowser ett par tjusiga änglavingar, vilket jag snabbt ångrade när jag testade banan och fick smaka på redigt med eld oavsett var jag ställde mig. Spelet varnar dig nämligen inte om du gör korkade saker, däremot måste du själv bevisa att du kan klara din egen bana, innan du kan dela den med andra. Ett smart sätt att sålla ut omöjliga konstruktioner. Och sådana detaljer genomsyrar verkligen allt från små saker som att man skakar en sköldpadda för att byta mellan den gröna och röda varianten, till ljudeffekterna som inte bara låter utan även ger uttryck visuellt för det valda ljudet. Det gäller även gränssnittet som är mästerligt uppbyggt och gör att det aldrig känns begränsande med en liten skärm.

3

Det är bara att dyka ner och ta för sig.

Naturligtvis bjuder spelet även på färdigskapat material i form av en rejäl utmaning bestående av 100 banor som är specialgjorda för den här utgåvan. De är uppbyggda så att de hela tiden lär dig nya tricks och sakta men säkert gör dig till en bättre Mario-spelare. Efterhand som du klarar dem så låser du även upp fler byggdelar till skaparläget. Och som en extra morot finns det även flera olika mål per bana som ger dig en medalj om du klarar dem.

Om du vilka smaka på det bästa av vad alla Wii U-spelare har kreerat så finns den en funktion som listar ett större antal slumpmässigt utvalda banor där du sedan enkelt kan spela och spara ner de som du tycker bäst om. Tyvärr kan du inte söka efter banor på något annat sätt än att ange vilken svårighetsgrad du föredrar, men det är kanske något som kommer via en senare uppdatering. Som ett plåster på såren får vi istället möjligheten att skapa en bana tillsammans med en vän där man turas om att bygga. Hade tyvärr ingen möjlighet att testa detta då spelet inte fanns ute för allmänheten när detta skrevs.

4

Hela utbudet av saker att bygga med, men om du skakar lite på grejorna så blir det fler!

Den stora frågan är naturligtvis hur bra den bärbara varianten står sig mot den stationära. Enligt mig så är 3DS-utgåvan att föredra på nästan alla plan - den laddar snabbare, du kan sitta och slipa på en bana var du än är, de äldre Mario-spelen är vackrare på en lite mindre skärm och sist men inte minst, du får en mästerlig kurs i hur man skapar Nintendo-magi. Detta gör det lätt att glömma att du inte kan stoppa in karaktärer från andra Nintendo-spel i dina banor eller att du inte kan ladda upp dina skapelser för hela världen att spela.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS är ett av de absolut mest underbara program/spel som någonsin utgivits till en bärbar enhet. Och den andra december kan ni också få njuta av spelet, för då finns det att köpa digitalt eller i butik.

Recension: Super Mario Maker for Nintendo 3DS David Petersson Ett paradis för en Mario-fantast. 2016-11-30T14:54:00+01:00 5 5