Alan Wake

Väckelsemöte

Vad gjorde ni den 18 maj 2005? De flesta av er, inklusive mig själv, vet säkerligen inte vad som skedde under den större delen av just det dygnet, däremot minns jag klart och tydligt att det var den första gången jag fick höra talas om ett spel som skulle kombinera tv-serierna Twin peaks och Lost. Namnet är Alan Wake, och det skulle vara konsolexklusivt för den kommande plattformen Xbox 360. Redan då visste jag att ett köp av maskinen skulle göras, och när det läckte ut mer information under 2006 fanns det ingen återvändo – Det blev att beställa Microsofts konsol.

Sedan hände det något, nämligen försening efter försening av den efterlängtade titeln. Som tur var släpptes det andra intressanta spel till Xbox 360, men jag var fortsatt nyfiken över vad det var som hände med Alan Wake, som för mig blev maskinens killer app (spelet som gör att man köper en specifik konsol). Nu visade det sig att utvecklaren Remedy inte var helt nöjda med vad man hade åstadkommit, till exempel att man valde att dra in den planerade öppna spelvärlden till förmån för berättelsen. Men så släpptes det äntligen.

1

Under natten måste man alltid vara på helspänn

I spelet gestaltar du författaren Alan Wake, som tillsammans med sin fru Alice har rest bort för att få lite välbehövlig semester. När de anländer till den lilla småstaden Bright Falls och deras hyrda stuga vill Alice visa något hon har förberett i ett rum på andra våningen.

På skrivbordet vilar en skrivmaskin och en stor bunt med papper, något som gör att Alan tar väldigt illa vid sig. Det är nämligen så att han under två års tid har kämpat med en skrivtorka som tog vid efter att han avslutade sin populära deckarserie med karaktären Alex Casey. Alan går ut från huset alldeles rasande och eftersom hans fru är livrädd för mörkret följer hon inte efter, det är ju faktiskt mycket sent på kvällen.

2

Dagsljuset ger en tid att lösa gåtor

När Alan lugnat ned sig och gör sig redo att gå in igen hör han ett gastkramande skrik från Alice. Rusandes in i huset och upp för trappen märker han att hon har ramlat i sjön som omges av stugan, och det tar inte många sekunder innan Alan själv hoppar i sjön för att rädda henne.

Utan att se exakt vad som händer efteråt får vi se honom blödandes vakna till i sin bil som har kraschat vid sidan av vägen. Alan har ingen som helst aning om exakt vad som har hänt, däremot är det något mystiskt i mörkret som förvandlar normala människor till mordlystna maskiner. De verkar inte tåla ljus, så tillsammans med en ficklampa kämpar Alan för att ta reda på vad som har hänt sin fru och lista ut exakt vad detta mörker är för något.