Alpha Protocol

Trasigt spioneri

Alpha Protocol låter dig vara agenten Michael Thorton, nyligen rekryterad till det superhemliga spionprogrammet som delar spelets namn. Bakgrunden till handlingen är att ett passagerarflygplan mystiskt skjutits ner över Saudiarabien, och det är också dit du skickas på ditt första uppdrag efter att ha genomgått en träningsövning och blivit introducerad till en del av de karaktärer som finns med dig i början. Utan att avslöja allt för mycket visar det sig att ett ont och massivt vapenföretag ligger bakom en del av detta, och du får följa upp konspirationen världen över i en handling som ofta känns urlöjlig och trovärdig på samma gång.

Innan berättelsen sätter igång och spelet börjar på riktigt tillåts du välja bakgrund. Det finns ett par olika alternativ, som regelrätt soldat i armén, teknisk specialist i CIA, fältagent som tidigare arbetat för programmet, eller legosoldat, varav alla dessa plockats in till programmet för deras färdigheter. Utöver detta kan du välja ett svårare alternativ, som rekryterad. Denna mening må se något konstig ut, men alternativet förklarar i princip bara att detta är en svårare väg och inget mer än så, utöver att du är rekryterad.

Vad som är skillnaden till de andra alternativen förklaras inte. Detta alternativ låser senare upp veteranbakgrunden, som tydligen är än mer utmanande och ska locka till omspel.

1

Du kan till viss del välja hur ditt utseende ska vara.

Själv valde jag legosoldat, som låter spelaren sätta ut dina poäng på attribut och färdigheter på egen hand. De andra bakgrunderna har förvalda alternativ, som senare visar sig spela föga roll, då du efter ett par timmar tillåts välja en specialisering som låter dig sätta ut poäng själv, upp till en viss grad beroende på vad du väljer för specialisering; spioner kan sätta ut mer på smygande, soldater mer på tyngre vapen, och så vidare.

Detta påverkar starkt hur du spelar Alpha Protocol, då det är ganska svårt att gå in med dragna vapen som spion, då du lär dö illa kvickt och dessutom inte träffa ett enda skott. Det visar sig dock vara sant för alla klasser, oavsett färdigheter i vapen, och här kommer också spelets största problem.

2

Närkamperna är bland de mest effektiva vapnen du har i och med det trasiga vapensystemet

Uppdragen i Alpha Protocol består ofta nästintill enbart av strider, och stridssystemet är obarmhärtigt dåligt. Du siktar och skjuter i realtid, och då förväntar man sig också en viss respons. Responsen uteblir dock, då det ständigt rullas tärningar i bakgrunden beroende på vilka färdigheter du har.

Det konstiga i detta är dock att du kan ha över hälften av poängen i till exempel maskingevär, och ändå inte träffa ett enda skott om du inte står i princip inuti din fiende. Jag försökte smyga i början, då det är sådant som spioner gör, men fann snabbt att det är hopplöst. För att kunna smyga effektivt gäller det att ha hög nivå på färdigheten, och tillräckligt av detta får du inte förrän igenom minst halva spelet.