APB

Polis polis potatisgibb

Jag förväntade mig ett MMO när jag för första gången steg in i San Paro, staden där all galenskap i APB utspelar sig. Så är inte riktigt fallet, då varken världen eller möjligheterna är speciellt massiva. Spelet är uppdelat i två olika typer av distrikt, där det ena är actionbaserat och det andra socialt och där spelets kreativa sida får komma fram och ta plats. Distrikten är utplacerade på servrar som maximalt kan innehålla 80 spelare. Inte speciellt stort alltså, men tillräckligt för det spelet vill vara.

Premissen är tämligen enkel. San Paro är plågat av kaos skapat av kriminella, och därför tänjer stadens nya borgmästare på lagen genom att ge individer och företag möjligheten att utöva lagens långa arm. Som spelare väljer du att gå med en av dessa sidor, antingen bidra till än mer förstörelse som kriminell eller arbeta för att stoppa dessa genom att bli enforcer - APB:s benämning på det polisliknande medborgargardet.

De båda sidorna skiljer sig inte speciellt mycket åt annat än att det är något jobbigare att vara kriminell, på grund av att om du är tillräckligt efterlyst så kan enforcers få ett uppdrag att arrestera eller att döda dig. Som kriminell går inte detta att undvika, och det kan vara något jobbigt att råka ut för om man hade tänkt att göra något annat. Irritationen ökar då du som skurk måste döda dina motståndare, medan enforcers kan försöka döda dig ett antal gånger och om de misslyckas kan de bara hålla sig undan och ändå vinna.

1

Det här är dock ett undantag i den annars välpolerade, om än komplicerade, speldesign som genomlyser APB. Vanligtvis allierar du dig med en kontakt från en viss fraktion - det finns två fraktioner och ett otal kontakter för varje sida - och får på så sätt uppdrag som du kan genomföra själv eller med andra spelare.

De olika grupperna på var sida kan också kalla på förstärkning, vilket ibland resulterar i att båda sidor växer i nummer hela tiden och det till slut kan bli upp emot 20 spelare totalt. Utvecklaren har lovat högre tal, men i min tid med spelet har jag inte sett fler än så.

Uppdrag kan gå ut på allt från att skydda ett specifikt område eller hjälpa allierade som kallat på förstärkning, eller att stoppa den motsatta sidan från att lyckas med sitt uppdrag. Det blir lätt rätt enformigt och variationslöst, även om jag hade kul för det mesta när jag spelade. Det finns dock ett problem i detta, då ett onlinespel helst ska spelas i flera hundra timmar, och även om jag inte haft den tiden på mig så är det en kvalificerad gissning att så blir fallet.

2

Uppdragen bidrar till att karaktären stiger i tre olika nivåer, där två är permanenta och en är mer temporär. Den temporära heter för de mer laglydiga prestige, vilket bestämmer ersättning från uppdrag och hur snabbt det går att stiga i grad hos kontakten och kriminella har efterlysningsgrad som gör detsamma.

När grad fem av dessa nås får man ett pris på sitt huvud, och det är fritt fram för andra spelare att döda dig för att få en stor belöning, då det annars är låst till uppdrag vilka som kan döda vilka. Det är ett spännande och oerhört nervöst inslag då strider mellan spelare annars är låsta till uppdrag.