Blur

Blixtar och dunder

Det är många som drar paralleller till Mario Kart när Blur kommer på tal. Är Blur ett Mario Kart för vuxna? Nej, så får man ju inte säga. Men Mario Kart på riktigt då? Nej, det stämmer inte heller. Men Mario Kart i en verklig värld och med riktiga bilar? Ja, något åt det hållet är det vi får i Blur.

I Blur har upp till 20 bilar tagits ur verkligheten och placerats på verklighetstrogna banor fyllda med vapen och kraftökningar som är absolut nödvändiga för att ta sig först i mål. Själva körningen påminner om den som Bizarre Creations är kända för sedan tidigare, nämligen en sorts blandning av arkad- och simulatorracing. Spelet måste i första hand hanteras och respekteras som ett rent bilspel där det är viktigt att hålla rätt linje på banan och vara en trogen användare av bromsen. När det sitter där det ska kan man börja koncentrera sig på nästa viktiga inslag: alla vapen och kraftökningar.

1

Man skulle nästan kunna tro att Ghostbusters-bilen skulle dyka upp.

Det finns åtta olika hjälpmedel man kan plocka upp längs med banan som gör det surt för motståndarna och underlättar för en själv. Föremålen kommer tillbaka till banan bara någon sekund efter att en bil har plockat upp dem och de ligger alltid utplacerade på exakt samma ställen. Det finns med andra ord inget system liknande det i Mario Kart som garanterar extra bra vapen bara för att man ligger långt bak.

Även i det här spelet finns det faktiskt en blixt i vapenarsenalen, och medan den kanske inte är riktigt lika frustrerande att råka ut för som den i Mario Kart så är det fortfarande ett av de jobbigaste vapnen i hela spelet. Här gör den att man skickar iväg tre åskmoln som lägger sig i nära anslutning till varandra. De går att svänga förbi men allt som oftast råkar man åka in i minst ett och tappar dyrbara sekunder.

2

Spelet flyter på, även när det är många bilar på skärmen samtidigt.

Grunderna i Blur påminner om hur det brukar se ut i många bilspel. Det finns olika grupper med ett visst antal lopp i varje, och för att låsa upp grupper längre fram måste man prestera i de tidigare först. Här finns dock en del extra saker som gör att Blur sticker ut lite från mängden. Det sista loppet i varje grupp är en en-mot-en-utmaning mot gruppens ledare men för att få utmana denna krävs att man uppfyller en del krav och har klarat av vissa utmaningar.

Dessa kan vara allt från att vinna varje lopp med olika bilar till att knuffa ner en bil i vattnet eller att använda ett visst vapen på ett speciellt sätt. Medan det till en början känns som att de verkligen tillför något extra leder de senare till ganska stor frustration eftersom man kan behöva köra ett lopp tio, femton gånger endast för att lyckas med ett specifikt krav.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!