DeathSpank

Dödens smiskunge

Kycklingslaktaren, räddaren av filtförsäljare världen över, mannen med förkärlek till stjärtsparkande och killen med svar på tal. DeathSpank, den största hjälten av dem alla (enligt honom själv) är här och han behövs verkligen. Det mest kraftfulla föremålet i kungadömet, kallat Artefakten, är nämligen på villovägar och DeathSpank är den ende som kan leta rätt på föremålet och återställa lugnet i världen. Ingen vet dock egentligen vad Artefakten ska göra men den ska enligt uppgifter vara viktig.

Speldesignern Ron Gilbert ligger bland annat bakom de första två delarna av klassiska äventyrsserien Monkey Island och det märks att han har varit med då dialogen i DeathSpank påminner till stor del om den i de spelen. Jag menar givetvis detta som en komplimang då dialogen är ett av spelets stora behållning och är precis så sjukt vrickad vi kan vänta oss.

3

Själva spelet påminner mer om ett actionrollspel som till exempel Diablo då du springer omkring i spelvärlden som du ser från en isometrisk vy, alltså snett uppifrån, och köttar ner monster till höger och vänster. Till en början ska jag säga att spelvärlden är mycket vacker. Inte speciellt avancerad men ser ut som om någon har ritat hela världen för hand och klippt ut delar och ställt upp de på högkant för att få en 3D-effekt. Det är mycket läckert i sin enkelhet.

Hela spelkonceptet är även det en lättsmält historia. Du pratar med personer du träffar lite överallt på din resa och de allra flesta har något de vill att du skall göra för dem. Som den hjälte DeathSpank är åtar han sig dessa med glädje. Allt som oftast består uppdragen i att banka ihjäl närmsta fiendeskock för att permanent rensa dessa från jordens yta eller helt enkel samla på dig speciella föremål dina fiender släpper ifrån sig vid dödstillfället.

Mer om DeathSpank

För att variera massakern stöter du ibland på enklare gåtor som skall lösas. Även dessa påminner starkt om Monkey Islands gåtor och pussel men är av de lite enklare slagen. Då jag växte upp med äventyrsspel hade jag gärna sett mer av detta men den allra största delen av spelet går som sagt ut på att ta död på fiender så effektivt som möjligt. För att göra detta har DeathSpank en stor arsenal av vapen och utrustning som samlas upp längs vägen.

Till en början känns det som om det finns oändliga alternativ att utrusta vår hjälte på men i praktiken finns det bara ett sätt. Du kombinera en del vapen för att få tuffa förmågor men i verkligheten är det bästa alternativet för överlevnad att utrusta det vapen eller rustningsdel som har högst siffra för skada eller skydd. Detta kräver knappt någon tankeverksamhet och skulle i praktiken kunna skötas automatiskt utan att i tid och otid tvinga dig gå in i inventariet för att se om du fått något nytt. Men detta skulle förstöra illusionen av att utrusta vår protagonist på det sätt du vill, vilket är en ganska stor del av upplevelsen.

DeathSpank är mycket snyggt, har en varierande spelvärld värdig en stor eloge, har en skruvad dialog som faktiskt fick mig att fnissa till rätt många gånger och ett klassiskt spelupplägg som funkar bra. Dock tröttnar jag efter några timmar på att banka fiender på löpande band och hoppas hela tiden på mer pusselsektioner. Spelet som tur är är så bra avvägt att när tristessen väl börjar slå in är spelet slut. Bra timing.

8 / 10

Läs vår betygspolicy DeathSpank Mikael Åkesson Dödens smiskunge 2010-07-30T12:00:00+02:00 8 10